یادداشت‌ها

یادداشت/تحقق جهش تولید هم تأثیرات عمیق اقتصادی در کشور از جمله در مسئله ارزش پول ملی دارد و هم موجب اعتماد به‌نفس ملی، رضایتمندی عمومی و تضمین‌کننده امنیت ملی است.

یادداشت/ آمار و ارقام نیز نشان می‌دهد که غفلت از شوراهای شهر و روستا می‌تواند یک خسارت بزرگ برای ایران عزیز باشد؛ چراکه ۱۲۴۰ شهرداری و ۳۶۰۰ سازمان وابسته به شهرداری‌ها در کشور وجود دارد، و میلیاردها تومان بودجه برای حقوق کارمندان رسمی، پیمانی و شرکتی مرتبط با شهرداری‌ها در نظر گرفته شده است. در دورۀ گذشتۀ انتخابات شوراها ۱۲۶هزارو۱۵۳ کرسی وجود داشت که اگر آن را با اعضای علی‌البدل جمع کنیم، بیش از ۲۰۷هزار نفر خواهند بود. 

یادداشت/ فروشندگان خداپرستی که نان به نرخ روز می خرند و به قیمت دیروز می فروشند. آنان بی ادعا هستند چرا که متاع ناچیز دنیا را با متاع ارزشمند آخرت معامله میکنند.
یادداشت/ سنگ پای قزوین که در ضرب المثل های ایرانیان مظهر پررویی است در برابر دولتمردان وطنی سر تسلیم فرود آورده و طی بیانیه ای رسما از مظهر پررویی کناره گیری نموده و در برابر مردم شرمساری خود را اعلام نموده است.

یادداشت میهمان؛

ما و زخم حلبچه

یادداشت/ پنجاه فروند هواپیمای نیروی هوایی عراق که هر یک چهار بمب شیمیایی به وزن پانصد کیلو حاوی گازهای مرگبار سارین ، تابون و خردل داشتند برای اولین بار حلبچه را بمباران شیمیایی کردند.

یادداشت/یکی از این الگوها و باورهای نوروزی، اعتقاد به خجستگی و فرخندگی همراهی نوروز و شنبه است و بر این اساس ضرب المثل «بعد از سی سال، نوروز به شنبه افتاد».

افزایش مزد 39‌درصدی کارگران، هم به کاهش تنگناهای معیشتی این طبقه زحمتکش کمک می‌کند، هم با ارتقای بهره‌وری نیروی کار و افزایش تقاضا به رونق بازارها و درنتیجه، افزایش سود کارفرمایان یاری می‌رساند.
گردوغبار ناشی از سفر پاپ فرانسیس به عراق و اقلیم کردستان فروننشسته بود که اتخاذ یک تصمیم جنجالی برای انتشار یک تمبر یادگاری، توجه تمام رسانه‌های منطقه و جهان را به‌سوی خود جلب کرد.
طی ۲۰ سال اخیر بخش صنعت کشور در روندی نزولی، کوچک شده و بیشترین فرصت توسعه نصیب صنایع بالادستی به خصوص صنایع پتروشیمی و شیمیایی شده است.  این الگوی نامتوازن رشد عملا ما را در مقابل ریسک‌هایی مانند تحریم هم خلع‌سلاح کرده است چراکه صادراتی که به یکسری گروه‌های کالایی محدود شده است.
نظر نوروز با تمام اعیاد دیگر تفاوت دارد. به عبارتی نوروز مانند سایر اعیاد و جشن‌های آغاز سال نو در فرهنگ‌های دیگر نیست که بر مبنای فضای مشترک یا اصولی واحد برگزار می‌شود. بلکه هر کس و هر فردی در اقصا نقاط کشور، بر اساس طبیعت و فرهنگ متفاوتی که دارد به‌طور ویژه و خاص این جشن را برگزار می‌کند و در کنار سفره نوروز قرار می‌گیرد.
متاسفانه با همه سر و صداها و بعد از تجمع‌ها و وعده‌های مسوولان بالاخره همسان‌سازی آن‌گونه که برای بازنشستگان کشوری و لشکری اعمال شد برای بازنشستگان تامین اجتماعی به ثمر ننشست و در واقع همه ‌چیز به سال آینده حواله شد و تا سال آینده هم به قول معروف کی زنده است و کی مرده؟!
از ابتدای شیوع ویروس کرونا نیز طیف گسترده‌ای از باورهای عمومی به واسطه عدم اعتماد به مجاری رسمی اطلاع‌رسانی شکل گرفته بود. از یکسو مردمی بودند که معتقد بودند، هفته‌ها قبل از اعلام رسمی شیوع کرونا، ویروس به کشور وارد شده و در سوی دیگر، گروه‌هایی بودند که اساسا ویروس کرونا را یا توطئه‌ای از سوی نهادهای بین‌المللی می‌دانستند.
یادداشت/ بیشتر شوراهای شهر به شورای شهرداری تبدیل شده و برخی از اعضای این شوراها که توان و صلاحیت لازم را برای این کار ندارند با توجه به اینکه کار عزل و نصب شهردار به آنان سپرده شده با سوء استفاده از این اهرم، بیشتر تلاش خود را صرف امتیاز گیری از شهرداران می کنند.

یادداشت/ در سالی که گذشت اقتصاد ایران در تله عدم قطعیت ها گرفتار شد و در سایه نبود یک الگوی مدون و برنامه ریزی شده، بودجه ۱۴۰۰ تقدیم مجلس شد که دعوای بین جناح های سیاسی را با خود به همراه داشت. هرچند رفت و برگشت های بودجه در نهایت به اصلاحاتی در آن منجر شد، اما تغییری در شاکله آن ایجاد نکرد. بودجه ای که ارائه شد تا چه اندازه می تواند روشنگر مسیر اقتصاد ایران در سال آینده باشد؟
حامیان سگ‌ها انسان‌هایی با تناقضات اخلاقی هستند که متوجه معضل رهایی سگ‌ها در طبیعت نمی‌باشند.
با تشکیل وزارت شعار، فرق میان شعار و واقعیت، به طور کامل مشخص می شود. مردم و مسوولان می دانند کدام بخش از سخنان و عملکردها، شعاری و کدام بخش، واقعیت است.
آیا ما در حوزه «سیاست» و تأمین «رفاه ملی» در دولت انقلابی آینده شاهد ظهور چنین مردانی هستیم که بتوانند از سیم‌خاردار درونشان عبور کنند و در ساخت و تولید «قدرت ملی» هر کدام نقش ویژه خود را ایفا کنند و مردم را در انتخاب درست رئیس‌جمهور آینده یاری کنند؟
مثلث تعیین‌کننده حداقل دستمزد، اکنون هر سه در بحران‌اند و هر‌یک نیز وضعیت خود را بحرانی‌تر از دیگری عنوان می‌کند. لذا رسیدن به یک توافق جمعی و افزایش 39 درصدی حداقل دستمزد را باید به فال نیک گرفت و برآمده از درک محدودیت‌های سه ضلع این توافق دانست.
بنابر مطالعات انجام‌شده در این برنامه بین‌المللی، ایران در ناحیه‌ای فعال از نظر جنبایی پوسته قرار دارد که بخش بیشترش بدون لرزه و بخش کوچکی از آن به صورت زمین‌لرزه خودنمایی می‌کند. این منطقه هرساله زلزله‌های با بزرگاهای مختلف را تجربه می‌کند.

نرخ تورم بسیار بالا است و به‌ویژه در کالاها و خدمات مورد استفاده دهک‌های پایین(از قبیل مواد خوراکی) نرخ تورم بسیار نامطلوب بوده و به شدت به سطح رفاه این دهک‌ها آسیب زده است، اما هنوز نرخ تورم متوسط سالانه رکورد قبلی سال ۱۳۷۴ را پشت سر نگذاشته است.
این حجم از خروج سرمایه و نیروی انسانی در گذشته بی‌سابقه بوده است. تا موانع پیش روی مردم برداشته نشود، هیچ تحولی را در اقتصاد شاهد نخواهیم بود. تمامی هم و غم بخشی از صاحبان قدرت متوجه دوچرخه‌سواری بانوان و امثال این است. در حالی که آنان اهتمام چندانی به رفع فقر، رفع نابرابری، کاهش فساد، ایجاد اشتغال و تولید ندارند.