یادداشت‌ها

تقوی نیا؛ کارشناس مسایل غرب آسیا در گفتگو با پرسون مطرح کرد:

دلایل مثبت بودن اتحاد راهبردی با چین

دکتر تقوی نیا؛ کارشناس مسایل غرب آسیا گفت:چین نه هالیوود و ولنتاین دارد، نه مک دونالد و کی اف سی و نه ایدئولوژی اش برای ملت هایی چون ایران جذاب است. چین صرفا با استفاده از نظم آهنین و مدیریت کارآمد تولید ثروت می کند. چیزی که جمهوری اسلامی بدان احتیاج مبرم دارد.

با اطمینان می‌توان گفت که کشورهایی که در زمینه واکسیناسیون کرونا ، نگاهی به مشارکت جهانی نداشته و از هر منبعی چه داخلی و چه خارجی توانستند برای کشور خود واکسن تهیه کنند در زمینه واکسیناسیون جمعی کشور خود موفق تر بوده اند و بهتر عمل کرده اند.
تنها راه برون رفت از وضعیت حاضر و ناکارآمدی ساختارهای اداری دست و پا گیر در استانها، دادن اختیارات در حوزه اقتصادی به مناطق و شکل گیری ایالات های اقتصادی است که در نهایت می تواند منتهی به جهش تولید و شکل گیری ایران قدرتمند منطقه ای شود.
آیا با کشوری که پیمان شکنی کرده نمی توان مذاکره کرد؟ این استدلال بعد از خروج آمریکا از برجام و حتی پیش از آن در جامعه ایرانی رونق گرفت و تا امروز یکی از دلایل مخالفت برای مذاکره و توافق با آمریکا باقی مانده است. چرا این برداشتی اشتباه است؟

در سال گذشته، مجموعه فعالیت‌های «شبکه‌ی تشکل‌های محیط زیست و منابع طبیعی کشور» چنان بوده که این شبکه و تشکل‌های عضو آن و بعضی سمن‌ها (سازمان‌های مردم‌نهاد) دیگر، در چندین مورد طرف مشورت سازمان‌های دولتی و عمومی (محیط زیست، جنگل‌ها و مراتع، وزارت نیرو، شهرداری‌ها،...) قرار گرفته یا مجری طرح‌های محیط زیستی شده‌اند.
یادداشت/ جهش تولید تنها در صورتى قابل تحقق است که موانع پیش روى رشد تولید که مانند فنرى ظرفیت‌هاى تولیدى کشور را عقب نگاه داشته‌اند برداشته شوند و از طرفى تمام امکانات کشور در بخش دولتى و حتى بخش خصوصى براى پشتیبانى از تولید بسیج شوند.

یادداشت/ رسانه نماها و فیک نیوزها مدتهاست با ایجاد کانال ها و گروه های مختلف در فضای مجازی و دنبال کننده هایی که بیشتر و پیشتر از ربات های مختلف خریداری می شوند وانمود می کنند که هزاران فالوور« دنبال کننده»  داشته و می توانند تاثیر شگرفی در بزنگاه های اجتماعی و سیاسی از جمله نتایج انتخابات داشته باشند.

اقتصاد جهانی قرن بیست و یکم موتورهای مختلفی از اقتصاد قرن قبل دارد. در میان روابط تجاری سیاسی تر، دیپلماسی اقتصادی به یک چارچوب شفاف تر نیاز دارد.
سال ۱۴۰۰ در بخش‌های مختلف نویدهای مثبت و از طرفی نگرانی را تداعی می‌کند، در سیاست خارجی با توجه به مواضع دولت جدید آمریکا پیش بینی تعاملات بهتر بین‌المللی می‌شود و تعاملاتی که با اروپا، آمریکا و چین و کشورهای منطقه خواهد بود به نظر می‌رسد که این سال، سال آرامش و احیانا توسعه روابط بین‌المللی و منطقه‌ای و برون رفت از بحران سال ۱۳۹۹ باشد.

شاید با کلمات مختلفی بتوان وضع موجود را توصیف کرد ولی من از کلمه «نو-بینوایی» استفاده می‌کنم. نوبینوایی به معنای «احساس فراگیر فقیر بودن» در جامعه است. همه، حتی آنان که دارند، احساس می‌کنند که به شکلی فقیرند چون یا همین چند روز قبل فقیر بوده‌اند و کاملا با آن آشنایند یا همین چند روز بعد ممکن است دوباره فقیر شوند.
مسئله توسعه و افزایش توان تولید داخلی با هدف رونق اقتصادی کشور، یکی از دغدغه‌هایی است که قریب به ۱۲ سال در نام‌گذاری سال‌ها توسط مقام معظم رهبری خود را نمایان کرده است.
شبکه سه که زمانی محبوب‌ترین شبکه تلویزیون بود و به راستی شبکه جوان، حالا تبدیل به جولانگاه جریانی خاص شده است و در حتی در ایام نوروز هم شاهد تزریق تفکر این جریان از طریق این شبکه به مردم هستیم.
قدما معتقد بودند هر هزار یا هزاروپانصدسال، مجددی می‌آید و گفتمانی جدید درمی‌اندازد. من معتقدم گفتمان جدید ما در قرن پانزدهم، گفتمان مدرنیته خواهد بود. و این گفتمان را باید در مقابل گفتمان رایج دویست سال اخیر –که صرفاً بر مدرنیزاسیون متمرکز بوده است- مطرح کرد.
نامگذاری سال ۱۴۰۰ از سوی مقام معظم رهبری ( مدظله العالی ) بعنوان «تولید، پشتیبانی ها، مانع زدایی ها»  را بسیار بجا و هوشمندانه می دانم .

یادداشت/ در متون کهن آورده شده است که جشن نوروز را جمشید پادشاه مشهور پیشدادی بنیان نهاد. همچنین گفته شده که وی نخستین کسی است که اهورا مزدا ( خدای نیکی) دین خود را به او سپرد تا آن را پاسبان باشد.

معاون وزیر نیرو در یادداشتی به مناسبت روز جهانی آب با اشاره به نامگذاری امسال از سوی سازمان ملل و همچنین وضعیت اقلیمی ایران در این زمینه، راهکارهای را به منظور استفاده بهینه از آب ارائه داد.
یادداشت میهمان؛

سخنی با نامزدهای شورای شهر

یادداشت/ وضعیت درونی برخی از شورای شهرها غیر قابل تحمل و طاقت فرسا شده است و تصمیم سازی و برنامه ریزی آن ها فاقد نظم نهادی است و روزی نبوده است که مردم خبر دستگیری یا عزل تعدادی از اعضای شورای شهر در شهرستان های مختلف را نشنوند

یادداشت/برای بررسی دلایل اصلاح قیمت بیت کوین در روزهای قبل، بهتر است روند قیمت بیت کوین در سال های گذشته مورد بررسی قرار بگیرد تا مشخص شود چنین اصلاحاتی در روند رو به رشد بیت کوین، غیر عادی است یا از الگویی عادی پیروی می کند.
عید نوروز یک فرهنگ منطقه ای و از اعیاد باستانی بوده و هست. از این عید به عنوان یک نماد برای نزدیک شدن فرهنگ ده ها کشور همسایه ایران می‌توان استفاده کرد.
یادداشت/از روزهای اولی که مباحث خطوط انتقال آب به یزد مطرح شد موافقان و مخالفان زیادی در این موضوع دیدگاه های خود را مطرح کرده اند.
موافقان توجیه اقتصادی, نجات استان و ادامه حیات آن, و.... را مطرح می کردند.مخالفان هم مباحث زیست محیطی و نگرانی های ناشی از توسعه های مجدد، تبعات اجتماعی و ... را.
یادداشت/ در حاشیه این دایره تماشاچی های زیادی داشتیم که بجای گرفتن دستهای رنجور و ناتوان مردم در فکر کرسی های سبز و یا مدیران زیادی داشتیم که بجای تدبیر راه حل ها، به تشدید معضلات پرداختند.