یادداشت‌ها

یادداشت/ از آغازین روزهای پاندومی و همه گیری کرونا همه مسئولان و صاحبان تریبون از جمله دست اندرکاران صدا و سیما کرارا و مستمر به مردم توصیه کرده و می کنند که در خانه مانده و به دید و بازدید و دورهمی نروند و قرنطینه را رعایت کنند.

موج تبلیغات منفی علیه توافق‌نامه ایران و چین شدت گرفته است. از زمان اعلام توافق تا کنون، بعضی هنرپیشه‌های ایرانی مقیم خارج، رسانه‌های فارسی‌زبان و حتی برخی مقامات ارشد سابق - بعضاً بدون کوچک‌ترین اطلاع از کلیات توافق - برای ایجاد بدبینی نسبت به آن به تکاپو افتاده‌اند.محور اصلی حملات هم مستمسک «محرمانه» بودن توافق است.

سند جامع همکاری های ایران و چین به تازگی در تهران به امضای طرفین رسیده و همین موضوع سبب شده تا آمریکا پیشنهاد تازه ای دهد. واشنگتن هیچ گاه تصور نمی کرد که زمانی چین به این شکل بخواهد جای آمریکا و غرب را بگیرد.
هیچ‌گاه و در هیچ برنامه‌ طبیعت گردی و کوه‌پیمایی، علفی را از زمین نچینید. چیدن فلان گیاه برای درست کردن پلو و آش، یا بهمان گیاه برای استفاده دارویی و... آسیب‌های جبران‌ناپذیری به پوشش گیاهی کشور می‌زند. هر علف و بوته و درختچه، مانند یک درخت کارکرد خودش را در چرخه‌ زیست دارد.
شما حوزه رفته اید و با وجوهات شرعیه مردم درس خوانده اید که دین خدا را تبلیغ کنید یا سخنان "صد من یه غاز" تحویل مردم دهید؟ یعنی چه که اگر انتخابات خوب برگزار شود، برای ظهور امام زمان(عج) کفایت می کند؟! شرم کنید از این همه خام گویی در لباس دین!
شواهد گویای آن است که بعضی ها هم به وسیله مهریه زیاد، به اصطلاح گروکشی می کنند و آنرا راه فشار بر همسر و یا بعضا کسب درآمدهای سرشار می دانند بطوریکه در سالهای گذشته و با افزایش چشمگیر قیمت طلا و سکه، آمار زندانیان مهریه افزایش یافت.

یادداشت/ حسن روحانی؛ رییس جمهوری روز گذشته در جلسه ستاد تنظیم بازار از رشد 2 درصدی اقتصاد کشور خبر داد و با برتر خواندن اقتصاد ایران نسبت به کل جهان از شاخص منفی رشد اقتصاد جهانی سخن گفته و آنرا منفی ۳/۴ درصد برشمرد.

یادداشت/نمادها و آرایه های شهری یا بهتر بگوییم المان های شهری علاوه بر انتقال مفاهیم زیبا شناختی حامل خاطرات مشترک مردم و مفاهیم فرهنگی و اجتماعی شهروندان با شهر خود هستند. ازاین رو در شکل گیری ساختار معنایی شهر و احساس هویتمندی مردم شهر، المان ها و نماد ها نقش بسزایی دارند.
نایب رییس اول مجلس با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری ١۴٠٠ و تاثیر مخرب وعده های بی‌عمل در اعتماد عمومی، از جریان ها و شخصیت‌های فعال در انتخابات خواست، بازی و فریب مذاکره و یا عدم مذاکره را از دستور کار خارج کرده و آن را خط قرمز این دوره از انتخابات بدانند.

دولت سعودی در سال‌های اخیر به دنبال این است که با برگزاری مسابقات و جشنواره‌های بین‌الملل، بر روی جنایات خود در یمن بخصوص کشتار کودکان بی‌پناه سرپوش بگذارد. این رویکرد عربستان از چشم بسیاری از نهادهای بین‌المللی پنهان نمانده و طرفداران حقوق بشر در سراسر جهان سعی در افشای جنایات ضد انسانی سعودی علیه مردم خود و ملت یمن داشته‌اند.

یادداشت/ دیگر از دلایل احتمال حضور آیت الله رئیسی در انتخابات پیش رو، عملکرد بسیار ضعیف و غیرقابل دفاع دولت تدبیر و امید، ضعف نظارت شدید، انتشار اخبار مکرر درباره سوءاستفاده های صورت گرفته از بیت المال، تکیه بیش از حد دولت کنونی به خارج از  کشور و ایجاد مشکلات عدیده و کمرشکن اقتصادی و معیشتی برای مردم در این سالهاست.

کشور در یک جنگ اقتصادی قرار دارد و تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی در سالی که گذشت به اوج خود رسید؛ بنابراین به نظر می رسد که سال ۱۴۰۰ در هر وضعیتی که باشد فشارهای اقتصادی کاهش پیدا کرده و وضعیت معیشتی بهتر خواهد شد. 

چه مرگ طبیعی چه خود‌کشی ، چه حتی احتمال منتفی شده قتل، یا فشاری قلب او را از تپش بازداشته یا مصرف بی رویه دارو به حیات او پایان داده باشد باز هم می‌توان گفت تاب نیاورده و «سوخته» است‌. از آرزوهای دور و دراز و خود را بسی بالاتر و جدی‌تر دانستن یا به خواست دیگران چنین بودن،گاه باید فاصله گرفت چون مثل نزدیک شدن به آفتاب، می‌سوزاند...
کرونا به ما آموخت که دستکاری در طبیعت یقه ما را دیر یا زود می‌گیرد. ما در این دو قرن اخیر بد جوری به زیستگاه جانوران وارد شده‌ایم و نه تنها زندگی آنها را سخت دچار مشکل کرده‌ایم، بلکه اصرار می‌کنیم که حق داریم بر همه آنها سیطره داشته باشیم، آنها را بخوریم و یا به اسارت خود در بیاوریم.
یادداشت/ لابلای اخبار شُک آور و لاینقطع از مرگ و میر هنرمندان، ورزشکاران و دیگر افراد شاخص جامعه ،خبر فوت ناگهانی آزاده نامداری رنگ و بوی دیگری داشت. خبری که ملغمه ای از تاسف‌، مظلومیت‌، بُهت، کوتاه بودن زندگی، توجه به ظرفیت متفاوت آدمها و حتی تناقض را به دل مردم ایران ریخت.
ایران در حالی ماه‌های آخر سال 99 و روزهای سال جدید را سپری کرده که در افکار عمومی با تغییر حکومت در آمریکا و با شعارهایی که نامزد دموکرات ها در تبلیغات انتخاباتی مطرح کرده بود، همه فکر می کردند که شرایط ایران و آمریکا با دوران ترامپ تغییرات اساسی خواهد کرد.

یک کارشناس روابط بین‌الملل گفت: این که جمهوری اسلامی ایران بتواند با چنین اقتصاد قدرتمندی پیوندهای وثیق بیابد، یقینا برای کشور و آتیه اقتصاد و امنیت، سرمایه خواهد بود. باید ذهنیت جامعه را نیز برای این داد و ستد و تعامل بیست و پنج ساله به نحوی آماده ساخت تا باور دیرین را تعدیل کرده و بدانند دیری است که آفتاب از شرق طلوع می کند.

توافق ایران و چین 25 ساله است و هر روز می‌شود در مورد آن و بندهای توافق شده حرف زد. خبر درگذشت آزاده نامداری و نوع مرگ او، نهایتا امروز و فردا به حاشیه می‌رود .
یادداشت/کسی نیست به مدیرکل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش یاد آور شود آموزش و پرورش که توان پرداخت حق التدریس های معلمین خود را که از سال گذشته تلمبار شده است، ندارد،  چطور می تواند بیاید و چنین ادعای بزرگی در رسانه ها مطرح کند.