مدیریت بحران کرونا در موج پنجم

این روزها با شیوع موج پنجم همه‌گیری ویروس کرونا در محدوده زمانی تغییر دولت خیلی نمی‌توان به پیگیری و جدیت و پیگیری مدیران کنونی سامانه سلامت حداقل در هفته‌های آینده تا رای اعتماد مجلس به کابینه رییسی امید داشت.
تصویر مدیریت بحران کرونا در موج پنجم

به گزارش سایت خبری پرسون، مهدی زارع نوشت: مهم‌ترین نقصان واکسینه نشدن بیشتر مردم تا پایان دولت روحانی است، البته بسیاری از مردم توصیه‌های بهداشتی را جدی نگرفته‌اند. به هر حال نکته‌هایی هست که در شیوع گستره کرونا به ‌طور جدی‌تر باید رعایت کرد. هر نفر که در همین تحولات سیاسی تغییر دولت در هفته‌های آینده مبتلا شود و خدای نکرده جان خود را از دست بدهد، همه ما مسوولیم.

1- تسریع در واکسیناسیون همگانی: مسوولان بهداشتی، و شورای شهر به جد پیگیر شوند تا همه مردم به سرعت واکسینه شوند. شرط ورود به شهرهای توریستی را واکسینه شدن بگذارید. واکسن کافی البته باید به فوریت تهیه و در دسترس مسوولان بهداشتی شهر و اورژانس شهر‌های توریستی قرار بگیرد.

2- مهمانی و شب نشینی‌های همیشگی را لغو کرده، به عیادت بیماران فامیل نروید. تلفنی عذرخواهی کرده و حال بیمار را جویا شوید، در ادارات نکات لازم را رعایت می‌کنند، با فاصله‌گیری از هم و ماسک زدن (حداقل دو ماسک روی هم و برای همگان) مانع از سرایت کرونا شوید.

3- زیارت اهل قبور در پنجشنبه‌ها تا اطلاع ثانوی تعطیل شود. کلیه مراسم ختم و بزرگداشت یا به صورت مجازی یا در فضای کاملا باز با حداقل نفرات برگزار شود. متولیان مساجد و آرامستان‌های شهر به دقت این محدودیت‌ها را رعایت کنند.

4- متاسفانه عده‌ای این خطر را جدی نمی‌گیرند و همچنان برای حضور در مراسم ختم و دادن سرسلامتی اصرار دارند و با دادن اعلامیه‌های ترحیم همگانی، انتظار خود از دوست و فامیل را برای حضور در مراسم تازه درگذشته‌شان عنوان می‌کنند.

امر به معروف اینجا امر به اصلاح کار غلط است. بدون رودربایستی به همه بستگان و دوستان یادآور شویم که رعایت رسم و رسوم مربوط به شرایط عادی است. اکنون زمان همه‌گیری کروناست، این رسم و عادت‌ها که در شرایط عادی پسندیده است، می‌تواند به قیمت جان عزیزان‌مان تمام شود.

5- حضور در مجامع عمومی و خصوصی ازجمله مهمانی‌های خانوادگی، جشن‌ها و عروسی‌ها است. یکی از همسایه‌های ما در هفته گذشته به دلیل شرکت در یک مراسم عروسی به کرونا مبتلا شد و جان خود را در جوانی از دست داد. در زمینه رعایت ارتباطات اجتماعی، فامیلی و خانوادگی همه جشن‌ها و مهمانی‌ها را به تعویق اندازید. هر نوع مراسم ازدواج را می‌توان با حضور حداقل افراد - عروس و داماد و والدین‌شان - برگزار کرد. حضور هر فرد اضافه ریسک بالایی دارد.

6- به نانوایی‌ها، فروشگاه‌های مواد غذایی و فروشگاه‌های خدماتی دستور داده شود که به هر مشتری که ماسک ندارد نان، غذا و خدمات عرضه نشود. ورود هر مشتری بدون ماسک (حداقل دو ماسک روی هم) به هر مغازه‌ای ممنوع شود.

7- در صله‌رحم که از تاکیدات ائمه‌اطهار(ع) محسوب می‌شود، هیچ شکی وجود ندارد اما برای قطع رشته ادامه ویروس کرونا مدتی همدیگر را در فضای مجازی ببینیم. درست است که دلتنگ هم می‌شویم اما برای حفظ سلامتی خود و همان عزیزانی که دلتنگ‌شان می‌شویم، بهتر است زنجیره رفت و آمد حضوری را قطع کنیم.

8- باید مدتی در کنار ایجاد محدودیت‌های تردد خیابانی، بازارگردی، هر نوع تجمع برای خرید یا ایستادن در صف در مقابل یا داخل مغازه‌ها ممنوع شود.

9- برای عزیزی که ما را به جمعی دعوت کرده یا تصمیم به آمدن به منزل ما دارد، توضیح دهیم که شرایط الان به چه صورت است و چون ما اطلاع از وضعیت دیگران و حتی ناقل بودن خودمان شاید نداشته باشیم بهتر است مدتی از جمع‌های حضوری پرهیز کنیم. کرونا روی افراد با بیماری خاص بیشتر اثر می‌گذارد، برای سلامتی آنها به جمع دوستان نرویم. این ویروس در محیط بسته حتی از طریق هوا هم منتقل می‌شود. برای سلامت همکاران لطفا مدیران دولتی و خصوصی تا آخر مرداد ماه تا جایی که ممکن است با دورکاری همه کارکنان موافقت کنند.

10- کادر درمان یا هر شغل با ارباب رجوع زیاد و امکان آلودگی نزدیکان در ارتباط با اعضای خانواده و همین طور دیگر افراد مراقبت لازم را به لحاظ بهداشتی یعنی استفاده از ماسک و دستکش و دیگر موارد مهم داشته باشند.

11- هیات‌های مذهبی، جلسات خود را کاملا به فضای مجازی ببرند. بسیاری از مداحان سرشناس کشور جلسات خود را در مناسبت‌های مهمی همچون عزاداری محرم سال 1399 و میلاد امام حسین(ع)، میلاد حضرت عباس(ع) و نیمه ‌شعبان به صورت مجازی برگزار کردند. هیات‌ها برنامه‌های متنوع را برای برگزاری عزاداری در فضای مجازی در نظر بگیرند و اجرا کنند. هر خانه را به یک تکیه سیدالشهدا تبدیل کنیم و برای عزاداری امام حسین(ع) و یارانش امسال تجمع فیزیکی در محل مساجد و هیات‌ها نداشته باشیم. نگارنده خود دومین سالی است که دلتنگ حضور فیزیکی در مراسم عزاداری امام حسین(ع) است، ولی سلامت همشهریان و همنوعان را بر هر اجرای مراسم سنتی ارجح می‌داند.

12- مراجع تقلید و روحانیان و علمای بلاد همت کنند تا با نظارت آنها نماز جماعت و تجمع برای عزاداری در مساجد به دلیل شیوع روزافزون ویروس کرونا تا اطلاع ثانوی لغو شود.

توجه: مطلب مندرج صرفا دیدگاه نویسنده است و رسانه پرسون در قبال آن هیچ موضعی ندارد.

منبع: اعتماد

327821