یادداشت‌ها

خلوص روز و شب‌های جبهه و رزمندگان دفاع مقدس را به چشم دیده‌اند. در فضای شهید و شهادت بزرگ شده‌اند یا حتی خودشان با دعای کمیل و توسل به دل خط زده‌اند.
مشکلات اقتصادی این روزها اکثر افراد جامعه را در مرحله اول نیازهای هرم مازلو متوقف ساخته است، که همان نیازهای زیستی هستند.
به مناسبت بزرگداشت شیخ بهایی و روز معمار، نخستین گردهمایی معماران و مهندسان صنعت ساختمان استان قم شامگاه سه شنبه ۶ اردیبهشت به همت استودیو معماری نگار در هتل پارسیای قم برگزار شد.
آقای وکیل، استاد بهمن کشاورز، برای من و هم نسلان من نماد عینی و واقعی وکالت بوده و هست. در سومین سالروز فراق استاد باید اذعان کرد: قلم برای انشاء حق، اتحاد و همدلی همراه با غیرت برای حفظ کانون وکلا، میراث ارزشمند ایشان است برای اعضاء کانون وکلا.

افزایش‌ اعتراض‌های‌ صنفی، پیامد مشکلات‌ انباشته‌ و هم‌پوشاننده‌ای است که اکنون دولت و بلکه نظام سیاسی را با چالشی چنین روبرو کرده است.

در سال‌های پایانی قرن نوزدهم میلادی لُرد اکتون فیلسوف و مورخ نامدار انگلیسی در نامه‌ای به اسقف مندل کرایتون جمله‌ای نوشت که یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین نقل قول‌های سیاسی در طول تاریخ را شکل داد و آن اینکه «قدرت فساد می‌آورد و قدرت مطلق، فساد مطلق به همراه دارد.»
همان‌طور که پیش‌تر هم گفتم می‌کوشم که برخی از تعارضات سیاستی در ایران و هزینه‌های سنگین و ناکارایی آنها را به تصویر بکشم، بلکه مدیریت جامعه تغییری در این سیاست‌ها بدهد.
قیمت، یکی از مهم‌ترین ارکان بازار است که تاثیر زیادی بر رفتار انتخابی مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان دارد. قیمت‌ها نه‌تنها با انتقال اطلاعات مهم در مورد کمیابی منابع بر بهینه‌‌‌یابی کنشگران اقتصادی و تخصیص منابع تاثیر می‌‌‌گذارند، بلکه دارای آثار توزیعی هستند. قیمت‌ها هماهنگ‌‌‌کننده فعالیت مبادله‌‌‌ای میلیون‌‌‌ها کنشگر اقتصادی در بازار هستند.
بارها نوشته و خوانده‌ایم که در کشورمان، مشکل مدیریت، ضعف مدیریت و سوءمدیریت وجود دارد. اجازه دهید مکث کوتاهی داشته باشیم تا بررسی کنیم که سوءمدیریت دقیقا به چه معناست. مدیریت با کلمه تدبیر هم‌ریشه است. تدبیر در فرهنگ لغت به معنای حزم و اندیشه و تمهید به‌واسطه پایان‌نگری است. به بیان ساده‌‌تر، هنگامی که مدیر و مدبر، نگاهی بلندمدت به امور دارد و پایان روندها و خط‌مشی‌ها را می‌شناسد، به گونه‌ای حزم‌اندیشی و تمهید می‌کند تا از وضعیت فعلی حرکت و به سمت وضعیت مطلوب نیل کند. رسیدن به وضعیت مطلوب به‌واسطه تدبیر امور، نتیجه مدیریت صحیح است. بنابراین می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که اگر وضعیت مطلوب حاصل نشده باشد، با ضعف مدیریت مواجه بوده‌ایم و تاسف‌بار‌تر اینکه اگر وضعیت بدتر شده باشد، با سوءمدیریت سر و کار داشته‌ایم.
سال هاست متاسفانه برای بزرگنمایی برخی مطالب بخصوص وقتی سودی در آن ها برای گروه خاصی دیده می شود با کلمات نادرست غلو می شود، خواستم عرض کنم حداقل با کلمات صحیح غلو کنید!
اکثر اعضای تیم اقتصادی دولت، فقط ژست کارآمدی می‌گیرند و با آمارها و اطلاعاتی که راستی‌آزمایی نمی‌شوند و پروپاگاندا می‌کنند از طرفی برای پوشاندن کارنامه ضعیف چون غالبا وابستگی جناحی دارند، در عرصه سیاسی عرض‌اندام می‌کنند و به‌ همین‌ دلیل، زیر بلیت مخبر هم نخواهند رفت.
اتحاد جماهیر شوروی برای بیش از هفتاد سال منادی استقرار عدالت در سطح جهان بود. حزب کمونیست حاکم بر آن کشور ادعا می‌کرد که با لغو مالکیت خصوصی و استقرار مرام اشتراکی، نظامِ برابری و مساوات و عدل و داد را در سراسر خاک روسیه و جمهوری‌های اقماری آن پیاده کرده است.
وقتی فرصت‌طلبی با تحریک احساسات عامه جای نقد عالمانه عملکردها از یک سو ، و ارائه طریق برای حل مسائل از دیگر سو را بگیرد، حاصلی جز تقویت عوام گرایی در پی نخواهد داشت.
یکی از دلایل مهم شکست‌های متعدد آمریکا از ملت ایران و به‌هم ریختگی محاسباتی آن‌ها، ایمان مردم ما و حراست الهی از جامعه اسلامی است.
در هفته‌های اخیر، یکی از ریسک‌هایی که اقتصاد جهان را تهدید کرده، قرنطینه‌های فراگیر در شهرهای بزرگ چین بوده است. سیاستی که دولت چین برای مهار موج جدید همه‌گیری کرونا اجرا کرده سیاست «تحمل صفر» است و طبق آن دولت مقررات بسیار سختگیرانه، از جمله تعطیلی مراکز تولید و در خانه ماندن مردم را اعمال کرده است. در نشست مشترک بهاره صندوق بین‌المللی پول و بانک‌جهانی که هفته پیش برگزار شد، هر دو نهاد پیش‌بینی خود از نرخ رشد اقتصاد جهان در سال‌جاری میلادی را پایین آوردند. بانک جهانی که سه‌ماه پیش معتقد بود امسال اقتصاد جهان ۱/ ۴‌درصد رشد خواهد کرد، اکنون رقم رشد را ۲/ ۳‌درصد پیش‌بینی کرده است. علت اصلی کاهش پیش‌بینی، جنگ اوکراین است؛ اما اعمال قرنطینه در ده‌ها شهر بزرگ چین نیز در این کاهش نقش داشته است.
قرنطینه شانگهای ادامه دارد و هیچ نشانه‌ای از کاهش سختگیری‌ها برای مهار همه‌گیری کرونا مشاهده نمی‌شود. روز بیستم ماه جاری، تقریبا نیمی از جمعیت ۲۵میلیون نفری شانگهای می‌توانستند از خانه خارج شوند. مقامات محلی اعلام کرده بودند، در بخش‌‌‌هایی از این شهر که پرجمعیت‌ترین شهر چین است، همه‌گیری مهار شده است. اما دو روز بعد، بسیاری از محدودیت‌هایی که برای جابه‌جایی‌ها در نظر گرفته شده بود، بار دیگر اعمال شد و مردم دچار سردرگمی شده‌اند. گزارش شده است که زنگ‌های خطر در خانه کسانی که به کرونا مبتلا شده‌اند، نصب شده تا از خروج آنها از خانه جلوگیری شود. از سوی دیگر، برخی مناطق تخلیه شده است تا عملیات‌‌‌های ویروس‌زدایی انجام شود. عده زیادی از مردم نیز به مراکز قرنطینه انتقال می‌یابند.
ریشه اصلی فقر در جوامع مختلف را می‌توان در سوء ‌مدیریت دانست. آیا کشورهای آفریقایی و آسیایی فقیر ذاتی‌اند؟ خیر.
در عرصه اطلاعات با نقص اطلاعات و نوعی دوگانگی فهم اطلاعاتی به‌خصوص در عرصه مسائل اقتصادی، روبه‌رو هستیم اما در حال حاضر مشکل ما اطلاعات کافی نیست زیرا وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی و حتی جامعه مدنی به اندازه کافی در عرصه مسائل و آسیب‌های اقتصادی، اطلاعات تولید کرده‌اند.
وقتی یکشنبه ۲۸ فروردین‌ماه از زیرزمین بخش شیمی‌درمانی بیمارستان پارس، روایت ابتلا به سرطان پانکراس و آغاز نخستین دوره شیمی‌درمانی‌ام را نوشتم، پنجره‌های ارتباطی جدیدی به روی گفت‌وگو باز شد.