یادداشت‌ها

مدیرکل محیط‌زیست استان مازندران در تازه‌ترین واکنش اعلام کرده که این پروژه فعلا متوقف شده و احداث آن منوط به نظر نهایی سازمان محیط‌زیست است.
باشگاه ورزشی با هدف جذب مدیران لایق و برتر؛

به کجا چنین شتابان؟

چند روز قبل افتتاح یک مرکز لوکس بسیار گرانقیمت ورزشی در یکی از مناطق شمال تهران، توجه رسانه‌ها و عموم مردم را به خود جلب کرد.
اگر بدانید آمار رسمی مصرف سیگار در بازار ۷۵ میلیارد نخ و آمار غیر رسمی آن نیز حدود ۱۰۰ میلیارد نخ هست و توان تولید داخل نیز فقط ۵۵ میلیارد نخ می باشد یقینا به سود سرشار قاچاق این کالا و علت تشکیل و نفوذ مافیا در عمق شرکت دخانیات ایران پی خواهید برد.
سیاست در دنیای امروز امری سیال است و بر اساس منافع ملی کشورها پیوسته در حال تغییر است. اگر مسوولان مملکت مطلق‌گرایی را در سیاست داخلی و خارجی سرفصل ادبیات ذهنی‌شان کنند خیلی زود، دیر خواهد شد! همان‌طورکه می‌دانید اکثریت جامعه امروز ایران به واسطه فناوری و تکنولوژی از نظر ذهنی و رفتاری دچار تغییر و تبدیل شده‌اند بر همین اساس اگر مسوولان مملکت نحوه مواجهه با چنین جامعه‌ای را بلد نباشند در فرآیند زمان هم مسوولان و هم اکثریت ملت دچار اختلافات فرهنگی، سیاسی و اقتصادی خواهند شد.

اخیرا مسئولین با توجه به افزایش بی‌رویه «جمع کردن‌ها و رفتن‌ها» (مهاجرت و مسافرت های فراوان و بی گدار)، سراسیمه احساس خطر کرده‌اند و با این جو زدگی، درصدد «کامبک» و جبران مافات افتاده‌اند.

جناب دکتر عین اللهی! فرموده اید : « در بیمارستان‌های بسیار مجهز و بزرگ، حتی یک مسجد هم وجود ندارد و نمازخانه‌ها در مکان‌های بسیار نامناسبی در نظر گرفته شده‌اند. بهبود این وضعیت برای ما یک رسالت است و توسعه فضای معنوی نه تنها برای پزشکان، اساتید و دانشجویان بلکه برای بیماران مهم و موثر است.»

این روزها در برخی از خانواده‌ها کودکان به اتاق‌شان ‌می‌روند، در را به روی دیگران می‌بندند و وقتی والدین از آنان می‌خواهند تا به سایر اعضای خانواه محلق شوند با صورتی عبوس می‌گویند«حوصله ندارم».

این روزها در سطوح مختلف علمی و فضای عمومی کشور، گزارش‌هایی از رشد خشونت کلامی و فیزیکی در انحا و اشکال مختلف دیده و شنیده می‌شود. در این زمینه می‌توان به آمارهایی که مشاوران، روانشناسان، روانپزشکان و جامعه‌شناسان ارایه می‌دهند، مراجعه کرد.
شکی نیست که گرانی‌ها طی چند سال اخیر مضاعف شده و سفره اغلب مردم را کوچک کرده است و البته در این واقعیت نیز تردیدی نیست که این روزها اکثریت مسئولان اجرایی و تقنینی و قضایی به دنبال کاهش این درد و رنج فراگیرند و اقداماتی را هم انجام داده و می‌دهند که فعلا شرح آنها موضوع این نوشتار نیست.
بازار مسکن همواره به «انحصار نانوشته در پرداخت وام خرید خانه» باخته است؛ در دوره‌هایی این ضرر و زیان خانه‌‌‌اولی‌‌‌ها از محل «قدرت پایین (صفر) وام» بوده و اکنون از ناحیه «قسط سنگین» بروز پیدا کرده است.
پرداخت تسهیلات مسکن، به‌عنوان کمک‌هزینه خرید واحدهای مسکونی به افراد فاقد مسکن، یکی از روش‌های رایج تامین مالی در این بخش محسوب می‌شود. با این حال، موضوع تسهیلات‌دهی به متقاضیان مسکن، به‌منظور استفاده از آن برای تامین بخشی از هزینه‌‌‌های خرید مسکن از سوی خانوارها در ایران، همواره با دو مشکل اساسی مواجه بوده است. اولین مشکل، مربوط به عدم‌کفایت سقف تسهیلات در پوشش‌دهی سهم مناسبی از هزینه خرید خانه و مشکل دوم، مربوط به در استطاعت نبودن رقم اقساط ماهانه تسهیلات، دست‌‌‌کم برای تعداد قابل‌توجهی از متقاضیان خرید مسکن است.
فرزندان آنانی که در مصادر امور هستند، اغلب تفاوت رفتاری چشمگیری با پدران خود دارند. برخی دنبال مادیات و زندگی رفته‌اند، اعم از اینکه از راه‌حلال و کوشش خود باشد یا از طریق سوءاستفاده و رانت. اینها ممکن است در گرایش‌های فرهنگی، همچنان نزدیک به مشی پدران باشند.
یادداشتی برای سلامتی دکتر هادی خانیکی، استاد سرشناس رشته‌ ارتباطات که به تازگی و به دلیل سرطان بستری شده است.

در این نوشتار، دربارۀ تلقی «مسیحیان عرب» از امام علی(ع) سخن به میان می‌آید و این‌که آنان چرا و چگونه با امام(ع) آشنا شدند و نتیجۀ این آشنایی چه بود.

انتظار می رفت بعد از بیانات و انتقاد صریح رهبری معظم انقلاب نسبت به بی کیفیتی خودروها و عدم رضایت مردم از آنها و تصدیق بجا بودن اعتراض مردم نسبت به آنها اقدامی جدی برای توقف خودروهای نا ایمن و کشف فساد پنهان و مافیای آنها صورت می گرفت که متأسفانه فقط به یک بیانیه توجیه گرانه بسنده کردند و وعدة اصلاح را به آینده موکول کردند و اخیراً هم حتی با پر رویی بر نرخ همین محصولات بی کیفیت افزودند!!
ماجرا، عصر دوم فروردین و از شهر «بئر السبع» در جنوب سرزمین‌های اشغالی آغاز شد. «محمد غالب ابوالقیعان» 34 ساله و اهل جنوب، با سلاح سرد به صهیونیست‌ها حمله کرد، چهار تن را به هلاکت رساند و پس از آن به شهادت رسید.
در روزهای گذشته فیلم دو اتفاق جالب را دیدم که برای درس‌آموزی به ویژه برای دستگاه قضایی مفید است.
با همسو شدن نهادهای حاکم در انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته، اکنون روشن شده است که آنچه حاکمیتِ اصولگرایان را تهدید می‌کند نه اصلاح‌طلبان، نه معترضان، نه براندازان، نه قدرت‌های خارجی، بلکه بخش مهمی از پایگاه اجتماعی خودِ آنان است.
فناوری نوظهور بلاک‌چین، به‌‌‌عنوان بخشی از تحول بنیادین انقلاب صنعتی چهارم، حامل کاربردهای متعدد و بی‌‌‌نظیری برای کشورهای جهان است؛ از تسهیل پرداخت‌‌‌های بین‌المللی گرفته تا توسعه فضای کار اینترنت‌اشیا. با این‌‌‌حال، آنچه به‌‌‌عنوان دستاورد انقلاب بلاک‌چین مورد انتظار است، کمک به کاهش شکاف ثروت میان کشورهای توسعه‌‌‌یافته و در حال توسعه است. در واقع، فناوری بلاک‌چین قادر است، در آینده‌‌ نزدیک به ایجاد جهانی عاری از فقر کمک کند؛ اما این فناوری چگونه می‌‌‌تواند شاه‌‌‌کلید جهانی عاری از فقر و محرومیت باشد؟