روابط عمومی‌ها به عنوان پل ارتباطی سازمان با جامعه موفق یا کم اثر!؟

اگر ارتباطات را از مهمترین عناصر و شئون رفتار سازمانی مدیران ارشد بدانیم به تبع آن واحد سازمانی ذیربط که روابط عمومی باشد باید جایگاه سازنده ای به عنوان پل ارتباطی سازمان با جامعه داشته باشد وحتی درک، دانش و مهارت ارتباطی مدیران سازمان ها نیز به نحو مطلوبی ارتقا یابد
تصویر روابط عمومی‌ها به عنوان پل ارتباطی سازمان با جامعه موفق یا کم اثر!؟

به گزارش سایت خبری پرسون، ایرج نیازآذری/ روزنامه نگار و مدیر اسبق روابط عمومی دانشگاه مازندران در یادداشتی نوشت: ۲۷ اردی بهشت "روز روابط عمومی و ارتباطات" نام دارد. در مقام عارضه یابی و آسیب شناسی و خود انتقادی صنفی باید گفت : این واحد سازمانی چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی با چالش نقش و کارکرد محتوایی ، سازه انسانی و ساختار تشکیلاتی مواجه است.‌

علیرغم تلاش هایی که طی سالیان اخیر برای ارتقای سطح دانشی و جایگاهی و همچنین علوم و فنون روابط عمومی صورت گرفته اما آنچه شایسته رسالت حرفه ای این واحد سازمانی است محقق وتوجه نگردید. متاسفانه اهتمام لازم به نقش تفسیری ، بیانی و مشاوره ای روابط عمومی ها در سازمان ها صورت نمی گیرد وهمچنان روابط عمومی مناسبت گرا بر روابط عمومی ارتباط گرای دو طرفه ترجیح داده می شود!

تلاش نگارنده و بسیاری از همکاران پیشکسوت و کنشگران ارتباط گرا برای اینکه جایگاه روابط عمومی در استان مازندران شکل حرفه ای و تخصصی بخود بگیرد در ادوار مختلف دولت ها با چالش تقدم رویکرد و انتصابات سیاسی کم اثر شد درصورتی که واحد سازمانی ازتباط با جامعه و مردم باید از وابستگی های تخصصی برخوردار باشد.

اگر ارتباطات را از مهمترین عناصر و شئون رفتار سازمانی مدیران ارشد بدانیم به تبع آن واحد سازمانی ذیربط که روابط عمومی باشد باید جایگاه سازنده ای به عنوان پل ارتباطی سازمان با جامعه داشته باشد وحتی درک، دانش و مهارت ارتباطی مدیران سازمان ها نیز به نحو مطلوبی ارتقا یابد. روابط عمومی زمانی اثربخش خواهد بود که درکنار تقویت سویه صدای سازمانی، در سویه دیگر پیام رسان مطلوب مطالبات مردم هم باشد تا به رسالت پل ارتباطی دوطرفه خود به خوبی ایفای نقش و عمل نماید.

جهاد تبیین که اخیر وارد ادبیات ارتباطی و سازمانی شده است کنشی مونولوگ نیست بلکه زمانی موثر واعتماد پذیر واقع می شود که صدای رسای آحاد ذینفعان و مشتریان وحتی منتقدان و مطالبه گران برای درک متقابل اهداف سازمان ها و نیازهای مردم باشد. اگر بپذیریم پل ارتباطی و تعاملی "ملت دولت " به دلایل مختلف شکاف برداشته و آسیب دیده است باید رویکرد های امید آفرین و ارتباطی سازمان ها به نفع مردم اصلاح و بازسازی شود و این مهم باید ماموریت راهبردی و ترکیبی روابط عمومی های مردم مدار وسازمان محور باشد.

به اعتقاد این قلم بررسی "کارکرد فرهنگی روابط عمومی ها و نقش آن در مناسبات سازمانی و ارتباطات اجتماعی" باید موضوع و کارویژه جدید اقدام پژوهی صاحب نظران و کارشناسان علوم اجتماعی باشد تا پشتیبان دانشی فرهنگ سازی خلاقانه و روابط عمومی هنرمندانه شود.

485776