یادداشت‌ها

سعید توتونکار پژوهشگر مسائل سیاسی طی یادداشتی در پاسخ به نوشته اخیر عبدالکریم سروش نوشت: جمهوریت در ایران «بها» است و بهانه نیست. ما جمهوریت را نه از زباله‌های دموکراسی غرب و نه در موزه‌های خاک گرفته شرق جستجو نمی‌کنیم.
در شرایطی که طی ماه‌های گذشته شاهد تحولی معنایی و محتوایی در مورد برجام نبوده‌ایم، به نظر می‌رسد دورنمای احیای برجام کم‌رنگ شده است. اگرچه برخی تحولات مانند بحران اوکراین در این امر بی‌تأثیر نبوده، اما ریشه اصلی مشکل را باید در چارچوب سیاسی تنگی دانست که از ابتدا مبنای شکل‌گیری برجام بوده است.
وضعیت دشوار زندگی در پی بحران‌ اقتصادی در سریلانکا ده‌ها هزار معترض خشمگین خواستار استعفای رئیس‌جمهوری را به خیابان‌های کلمبو کشاند. معترضان پس از تصرف کاخ ریاست‌جمهوری در استخر آن شنا کردند.

دیروز وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه ستاد اقتصادی بر عوامل کوتاه مدت ایجاد تورم از جمله تورم وارداتی که در اقتصاد ایران سرریز شده تمرکز کرده، ابراز امیدواری کرد که تورم در تیر کاهش یافته و در ماه‌های آینده این تورم به صورت پلکانی کاهش پیدا کند.
حال که حسب اخبار واصله پرونده مربی فعلی تیم‌ملی فوتبال رو به مختومه شدن است و نزدیک است که برکناری وی با نتیجه پرونده ویلموتس و تعیین میزان غرامت وارده را از سوی دادگاه حکمیت ورزش (cas)اعلام شود، نظر به قراردادهای عجیب فدراسیون فوتبال با ویلموتس و سایر مربیان وارداتی در فوتبال آنچه نباید مغفول افتد و مستلزم تکرار مکرر است تا نتیجه لازم حاصل شود.
یادداشت همسر رئیس جمهور با عنوان "مدپوشی در کشاکش عرفی گرایی و دین گرایی":

عرف گرایان در مقوله حجاب در برابر سیاست دینی قرار دارند

همسر رئیس جمهور نوشت: در رویکرد اجتماعی هرچند پوشش موضوع جذاب بسیاری از مطالعات تاریخی، جغرافیایی و باستان‌شناسی بوده و هست ولی مطالعات بسیار مهم و اساسی و آینده‌گرا و ناظر به عمل فرهنگی در حوزه مد و مدپوشی ذیل رویکرد اقتصادی و صنعتی توسعه یافته است.
حسین شریعتمداری در یادداشتی که سایت شورای نگهبان منتشر کرده است نوشت: گفته می‌شود ـ و دور از انتظار هم نیست ـ که ۷۰ درصد کسانی که به هنگام پیروزی انقلاب اسلامی در قید حیات بوده‌اند، از دنیا رفته‌اند و بر این اساس ادعا می‌کنند که رفراندوم تعیین نوع حکومت از استواری و اتقان قبلی برخوردار نیست!
در شرایطی که با نزدیک‌شدن به هفته آخر تیرماه، هفتمین سالگرد نهایی‌شدن توافق‌نامه هسته‌ای در چهاردهم جولای سال 2015 را به‌زودی پشت‌سر خواهیم گذاشت، روابط اروپایی کشور که پس از موافقت‌نامه هسته‌ای و برطرف‌شدن پاره‌ای مشکلات اجرائی و لجستیکی، مالی - پولی و نفتی می‌رفت تا افق امیدواری برای دو طرف این مناسبات را تصویر کند که به دلایل گوناگونی با وضعیتی مواجه شد که اروپای واحد با تمام مشکلات اقتصادی، سیاسی و نظامی و ضمن درگیرشدن در جنگ تحمیلی روسیه علیه اوکراین و با وجود محاسبه منطقی درباره سود و زیان دیپلماسی مبتنی بر نتایج موافقت‌نامه هسته‌ای در مناسبات با جمهوری اسلامی ایران، تبدیل به جولانگاهی برای عرض‌اندام و سم‌پاشی‌های عناصری از منطقه همجوار جغرافیایی کشور تا معارضین نفرت‌پراکن مستقر در اروپا علیه مناسبات بروکسل – تهران شده است.
دوران تفسیر به رای قانون گذشته است در حال حاضر در کشور ما به ازای هر صدهزار نفر در حدود ۹۶ وکیل وجود دارد که این میزان در حدود یک‌سوم آمار کشورهای پیشرفته جهان است.
انسان به امید زنده است. ما در عصر شتابندگی تاریخ به سر می‌بریم. انقلاب ارتباطات همه مرزها را تغییر داده و گرایش به گفت‌وگو و مشارکت را شتاب داده است. امید اجتماعی، در بستر گفت‌وگو، مشارکت اجتماعی و جامعه بانشاط شکل می‌گیرد. امروز ایران، نیازمند تقویت امید اجتماعی است و این امیدآفرینی، می‌تواند گسست حال و آینده را رفع کند و تاب‌آوری جامعه را بالا ببرد.
اسراییل ضمن دامن زدن به فضای ایران‌هراسی روز به روز به برخی دولت‌های عربی نزدیک‌تر می‌شود تا آنجا که تلاش‌های گسترده‌ای برای ایجاد یک پیمان دفاع هوایی در منطقه میان این کشور و کشورهای عربی در حال انجام است.
راهکار علی مطهری برای احیای برجام؛

شرکت های آمریکایی بعد از توافق به ایران بیایند

نماینده مجلس دهم نوشت: اگر ایران به گونه‌ای نشان دهد که پس از توافق، شرکت‌های آمریکایی می‌توانند در سرمایه‌گذاری و قراردادهای اقتصادی با ایران وارد رقابت با سایر شرکت‌ها شوند، این امر بهترین تضمین برای پایداری توافق است و نیازی به تصویب برجام در کنگره آمریکا نیست.
چالش های منع صدور گواهینامه رانندگی موتورسیکلت بانوان:

در باغ سبز نشان دادن؟!

سال ۱۳۹۸ یک بانوی اصفهانی با شکایت از پلیس راهور (راهنمایی و رانندگی) به علت منع صدور گواهینامه رانندگی موتورسیکلت، پرونده اش را در یکی از شعب بدوی دیوان عدالت اداری به جریان انداخت. در پی این رسیدگی، ابتدا دادگاه بدوی رای به نفع خواهان یعنی بانوی اصفهانی صادر نمود […]
این یکی، دو هفته درباره تصمیم‌هایی درمورد حجاب بانوان، واکنش‌هایی بروز کرد که گاهی وجهی از اعتراض را نشان می‌داد. به گمان من این‌گونه واکنش‌ها ناشی از عدم همه‌سو‌نگری به این تصمیم‌هاست. بگذارید برای روشن‌شدن منظور به عقب برگردیم.

پرونده فعالان محیط‌ زیست جزء پرونده‌های پرابهامی است که هنوز نتوانسته افکار عمومی را قانع کند؛ پرونده‌ای که گفته‌ها و شنیده‌ها درباره آن بسیار است و با وجود همه نارضایتی‌ها از ادامه حبس فعالان محیط‌ زیست، وارد پنجمین سال خود می‌شود؛ آن‌هم در شرایطی که هنوز چرایی دقیقی از جاسوس‌بودن هفت فعال محیط‌ زیست (یک نفرشان دو سال پیش آزاد شد) اعلام نشده است.
این روزها در دولت سیزدهم، مدام از اهمیت درآمد ترانزیت کالا صحبت می‌شود، می‌دانیم که عبور کالا یا مسافر از حریم هر کشوری چه هوایی، چه جاده‌ای یا ریلی را ترانزیت یا حمل و نقل عبوری کالا می‌نامند، گزاره‌ای که یکی از مهم‌ترین منابع کسب درآمدهای ارزی بسیاری از کشورهاست و دستاوردهای اقتصادی قابل توجهی از این طریق ایجاد می‌شود.
همیشه فکر می‌کنیم همه ‌چیز به وفور است و هیچ ‌وقت کاستی نخواهیم داشت، اما با مرور زمان در عصر جدید متوجه می‌شویم که همه ‌چیز تمام شدنی است و باید مدیریت مصرف را به عنوان یک الگو در آموزش‌های پیشادبستان تا آموزش‌های دانشگاهی، عمومی، خانوادگی و شهری مدنظر بگیریم.
اوﻟﻮﯾﺖﺑﻨﺪی ﭼﯿﺴﺖ و ﭼﺮا اﻫﻤﯿﺖ دارد؟ ﺗﻌﯿﯿﻦ اوﻟﻮﯾﺖﻫﺎ ﺑﺮای ﺗﮑﻤﯿﻞ ﻫﺮ ﮐﺎری ﮐﻪ ﺑﺎﯾﺪ اﻧﺠﺎم ﺷﻮد، ﺿﺮوری اﺳﺖ.