لزوم روابط متوازن و متعادل

اگر رابطه با کشورهای شرقی یعنی روسیه و چین داریم، اگر در طرف مقابل با غربی ها رابطه خوبی نداشته باشیم گرفتار تحمیل های طرف شرقی خواهیم شد لذا این سیاست را غلط می دانیم که صرفا روابط خود را با قدرت های شرقی داشته باشیم. بلکه باید روابط خارجی را متناسب و متوازن با هر دو طرف بر اساس احترام متقابل برقرار کنیم. این اصل مهمی است که برای تامین منافع ملی بتوانیم با همه کشورها و قدرت های دنیا روابط متعادل و متوازن برقرار کنیم.
تصویر لزوم روابط متوازن و متعادل

به گزارش سایت خبری پرسون، محمد علی سبحانی سفیر سابق ایران در لبنان در یادداشتی نوشت: کشورهای منطقه مخصوصا عمانی ها که از قدیم الایام به دنبال نوعی آرامش در منطقه خلیج فارس بوده اند؛ اکنون نیز درصددند که رابطه ایران و آمریکا را بهبود ببخشند تا تنشی در این رابطه نباشد و به یک درگیری منجر نشود و اتفاقات خسارت باری پدید آید. بنابراین خیلی طبیعی است که این کشورها که واقعا تمایل دارند کاری برای ارتباط بهتر و تسهیل روابط ایران آمریکا انجام دهند نهایت تلاش خود را برای این مهم انجام دهند.

این منطقی ترین نگاهی است که می توان به این ارتباطات داشت. از طرفی سابقه روابط ایران و عمان و ایران و قطر کم تنش تر و دوستانه تر از بقیه کشورها بوده و از همین رو است که همواره این کشورها به عنوان میانجی و کشورهای واسط میان ایران و غرب انتخاب شده اند. نکته دیگری هم که بخواهیم در همین چارچوب اضافه کنیم اینکه علاقه و انگیزه آنها به اینکه این اتفاق بیفتد مخصوصا در سال های اخیر به خاطر اختلافات درونی کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس بسیار افزایش پیدا کرده است.

به همین جهت است که عربستان سعودی موقعیت برتری خود را حداقل برای مدت قابل توجهی به خاطر اختلافات خود با قطر از دست داد. از طرف دیگر سیاست خارجی یک کشور زمانی مطلوب است که نتیجه گرا باشد. حال اینکه نتیجه گرایی به چه معناست؛ باید اذعان داشت که نتیجه گرا یعنی بتواند از ظرفیت های موجود چه در منطقه و در سطح بین الملل برای بهبود شرایط خود چه به لحاظ امنیتی و چه به لحاظ اقتصادی وقتی که گرفتار تحریم هستیم و راجع به مضرات آن در سطوح سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی و گرفتاری هایی را برای ایران ایجاد کرده است نهایت استفاده را ببرد. بنابر این سیاست نتیجه گرا به ما حکم می کند که در کنار بهبود روابط با کشورهای منطقه بهبود روابط با کشورهای بزرگ بین المللی که با آنها مشکل داریم نیز کلید بخورد.

در حال حاضر متاسفانه روابط ایران و غرب دچار یک وقفه و تزلزل شده و وقتی ما یک سیاست نامتعادل داشته باشیم این به هیچ عنوان به نفع کشور ، سیاست خارجی و امنیت ایران نیست. مخصوصا که در همین زمان و در همین شرایط این روابط خود را با چین و خصوصا روسیه که امروز در یک شرایط ناپایدار به سر می برد و گرفتار تحریم، جنگ و مصیبت های فراوانی است متهمیم که رابطه خوبی داریم. در حدی که متهمیم در جنگ اوکراین از روسیه حمایت کردیم.

اخیرا نیز دیپلمات های سابق کشورمان از جمله نگارنده بیانیه ای را امضا کردند و حرف اصلی این بود که از تعادل نباید خارج شویم. یعنی اگر رابطه با کشورهای شرقی یعنی روسیه و چین داریم، اگر در طرف مقابل با غربی ها رابطه خوبی نداشته باشیم گرفتار تحمیل های طرف شرقی خواهیم شد لذا این سیاست را غلط می دانیم که صرفا روابط خود را با قدرت های شرقی داشته باشیم. بلکه باید روابط خارجی را متناسب و متوازن با هر دو طرف بر اساس احترام متقابل برقرار کنیم. این اصل مهمی است که برای تامین منافع ملی بتوانیم با همه کشورها و قدرت های دنیا روابط متعادل و متوازن برقرار کنیم.

منبع: آرمان ملی

503856

مطالب مرتبط