ارزش های خانواده را پاس داریم

خانواده جایی است که ما همه عواطف انســانی خود را نثارش می کنیم بیشترین فداکاری را برای حفظ و بقای آن انجام می دهیم. خانواده همان جایی است که ما در کنار عزیزترین کسان مان یعنی همســر و فرزندانمان در آن احساس آرامش می کنیم. خانواده حریم ما و خط قرمز زندگی ماست؛ جایی که هر کس را در آن راهی نیست.
تصویر ارزش های خانواده را پاس داریم

به گزارش سایت خبری پرسون، نبی اله عشقی ثانی فعال اجتماعی در یادداشتی نوشت: خانواده اولین اجتماعی اســت که کودکان به آن وارد می شوند، رشد می کنند و زندگی اجتماعی را تمرین می کنند، عاشق آن می شوند و در طول حیاتشان به آن وابســته باقی می مانند. خانواده جایی است که ما همه عواطف انســانی خود را نثارش می کنیم بیشترین فداکاری را برای حفظ و بقای آن انجام می دهیم. خانواده همان جایی است که ما در کنار عزیزترین کسان مان یعنی همســر و فرزندانمان در آن احساس آرامش می کنیم. خانواده حریم ما و خط قرمز زندگی ماست؛ جایی که هر کس را در آن راهی نیست. همه اعضای خانواده محرم یکدیگر هستند و عاشقانه یکدیگر در برمی گیرند. جایی است که خســتگی کار روزانه را از تن به در می کنیم. شادی هر عضو شادی همه خانواده است و غم هریک غم همه اعضا آن است . همه اعضا در همه چیز خانواده شریک و سهامدار هستند ، خانواده پناهگاه ایام سختی های ماست.

در کشور هشــتادوپنج میلیون جمعیتی ایران عزیز ما بیســت وهفت میلیون خانواده زندگی می کنند . هشتادوپنج درصد خانواده ها کمتر از ۴نفــر عضو دارند و ۱۵ درصــد آن دارای ۴ نفر عضو هستند، چهار ونیم میلیون از خانواده ها دونفر عضو دارند. بر اساس آمار بانک جهانی رشد سالیانه جمعیت کشور یک وچهار دهم است .در حالیکه ما دارای رشد بالای سه بوده ایم. در سال های اخیر متاسفانه آمار ازدواج ها کاهش یافته است، این خطر بزرگی است که کشور را تهدید می کند. همه باید برای افزایش تعداد ازدواج ها و تشکیل خانواده تلاش کنند و جوانان عزیز به ازدواج و تشــکیل خانواده و فرزند آوری تشویق شوند.

مسئولان کشور مکلف هستند موانع تشکیل خانواده را برطرف کنند و برای افزایش ازدواج و فرزند آوری طرح و برنامه ارائه دهند. هم اکنون که برنامه توسعه هفتم کشور در حال بررسی در مجلس است نمایندگان محترم مجلس باید به چگونگی شاخص های رشد جمعیت، تشکیل خانواده و فرزند آوری در سال های آینده توجه داشته باشند و ســاز وکارهای لازم برای رشد و توسعه آن را مد نظر قرار دهند. از آنجا که متاسفانه با رشد آمار طلاق و جدایی زن و شوهرها بخصوص در قشر جوان مواجه هستیم. مسئولان ذی ربط موظف هستند ضمن بررسی همه جانبه این پدیده نامیمون برای کاهش آمار طلاق و ازهم گسیختگی خانواده ها که منشا آسیب های اجتماعی بسیاری اســت طرح و برنامه و راهکار ارائه دهند.

همچنان که کارشناسان مســائل اجتماعی یادآ ور شده اند از مهم ترین دلایل کاهش ازدواج و تشــکیل خانواده موضوع فراهم نبودن شــرایط اشتغال و بیکاری جوانانی است که در سن ازدواج هستند .برای بسیاری هم شغل مناسب رشته تحصیلی شــان وجود ندارد یا اینکه درآمد کافی برای تشکیل خانواده ندارند. افزایش سرسام آور قیمت مسکن و اجاره خانه از جمله عوامل تاثیرگذار دیگری است که تبدیل به ســد بزرگی برای تشــکیل خانواده و ازدواج جوانان شده اســت. آن تعدادی هم که شجاعت تشــکیل خانواده پیدا کرده اند وقتی با هزینه های فــراوان و رو به افزایــش زندگی خانواده و فرزندپروری مواجه می شوند ســراغ فرزندآوری نمی روند اینجاست که متاسفانه با خانواده های بســیاری روبه رو هستیم که قید نعمت صاحب فرزند شدن را می زنند و زندگی بدون فرزند را ترجیح می دهند.

از سوی دیگر در شرایط کنونی فاصله بین نسل ها زیاد شده است جوانان ازدواج نکرده بســیاری در زیر یک ســقف با پدر و مادر خــود زندگی می کنند در حالی که به لحاظ ویژگی های ســنی، تفاوت های فردی و جنســی، نیازها و خواسته ها و سبک زندگی ســلایق متفاوتی دارند که می تواند منشا اختلاف، دلخوری و سوءتفاهم شــود لذا پایداری خانواده نیازمند ازخودگذشــتگی طرفین و تدبیر و تفاهم والدین اســت . همچنان که ملاحظه می شود ما با زنجیره ای از موانع و مشکلات برای ازدواج، تشکیل خانواده و فرزندپروری و حفظ کیان خانواده روبه رو هستیم که خروج از آن نیازمند یک نگاه ملی، آینده نگر و فرابخشی برای آینده کشور است که حتی فرصت یک روزه را هم برای سامان دادن وضع موجود و اصلاح امور از دست ندهد زیرا فردا خیلی دیر است لیکن نباید ناامید بود که خداوند بزرگ آنقدر نعمات عظیم به کشــور ما داده است و آنقدر نیروی توانمند و متخصص و عاشــق ایران در اختیار داریم که با یک سیاســت گذاری صحیح طولانی و میان مدت و برنامه ریــزی همه جانبه نگر و رفع موانع و چالش هایی که برخی از آن ذکر شــد ،بخصوص تقویت روحیه جوانان و شنیدن خواسته ها و حرف های آنان و دادن امید به آینده، رشد و توسعه خانواده افتخارآمیز کامل شــدنی است ،به امید رســیدن به آن روز که ان شاءالله دیر هم نباشد.

منبع: آرمان ملی

503526