یادداشت‌ها

زمانی‌که در جلسه‌ای فردی در میان حرف‌هایش به پریشان گویی وآسمان و ریسمان بافی مشغول می‌شود با سر‌رفتن حوصله مخاطبان دوست و همراهش به وی می‌گویند: «برادر حرف زدن بلد نیستی؛ سکوت کردن که بلد هستی.» گاهی برخی از ما حتی هنر سکوت را نیز به‌درستی بلد نیستیم.
دعا، خواستن است، خواستنی بر فراز عاشقی و متن زیر دریافتی ست از فرازهای دعای پر مغز عرفه حضرت سیدالشهداء(ع).

فرهنگ عمومی مردم و مدیریت فرهنگی و اجتماعی در جامعه ما، مملو از تضادها و پارادوکس های عجیب و غریب است.

احکام حقوقی اکثریت اعضای هیئت‌علمی دانشگاه در سال 1401 نزدیک به 10 درصد نسبت به احکام سال 1400 کاهش یافته است. پس از نافرجامی طرح همسان‌سازی حقوق اعضای هیئت‌علمی وزارت عتف در بازی‌های بوروکراتیک میان وزارتین و سازمان برنامه و بودجه، اکنون پرداخت حق‌التحقیق و حق‌التدریس اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها نیز با شائبه‌هایی جدی روبه‌رو شده است.
چندی پیش رهبر معظم انقلاب در دیدار دست‌اندرکاران کنگره شهدای جامعه عشایری کشور فرمودند هرکس مردم را ناامید کند، برای دشمن کار می‌کند. رهبر انقلاب، تضعیف ایمان دینی، تضعیف امید و خوش‌بینی به آینده کشور را از‌جمله مؤلفه‌های جنگ نرم علیه ملت دانستند و خاطرنشان کردند: القای بی‌آیند‌گی، بن‌بست و اینکه مسئولان اداره کشور را بلد نیستند، از‌جمله کارهای بدخواهان ایران است و امروز هرکس مردم را از آینده ناامید، یا ایمان‌های مردم را تضعیف، یا مردم را به تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌های مسئولان بی‌اعتقاد یا بدبین کند، چه بداند و چه نداند، به سود دشمن کار می‌کند.
از ابتدای تشکیل مناطق آزاد در ایران تاکنون، سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی این مناطق به تنها مزیتی که دلخوش بودند، معافیت مالیاتی بیست‌ساله بود که اکنون پیشنهاد حذف آن از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی مطرح شده است. این معافیت، حداقل مشوقی است که می‌‌‌توانست سرمایه‌گذاران را قانع کند تا در مناطق آزادی بمانند و باعث اشتغال‌زایی ‌و رونق و آبادانی آن مناطق و به تبع آن، کل کشور شوند.
روند حرکتی وزارت اقتصاد و دستگاه‌‌‌های زیرمجموعه آن و همچنین مجلس شورای اسلامی، طی دهه گذشته با نقض صریح و مکرر قانون چگونگی اداره مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باعث اعتمادبه‌‌‌نفس بیشتر ناقضان قوانین و مقررات خاص این مناطق و طراحی و انجام تهاجم جدید و پیشروی سنگر به سنگر برای دخالت در امور مناطق توسط آنان بوده‌‌‌ایم....
قصه پر غصه افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی و اخبار ضد و نقیض منتشره پیرامون آن درچهارماه اخیر به ماراتن پیاده روی روی اعصاب کارگران بازنشسته در شرایط سخت گرانی‌های افسارگسیخته تبدیل شده و روح آنها را آزرده است.
در جایی گفته بودم که سینمای سالنی، مدتهاست در حالت مرگ مغزی به سر میبرد و تنها به زور دستگاه زنده است. اینک با استدلال زیر معتقدم که سینمای سالنی! (در مقابل سینمای غیر سالنی) قطعا مرده است و تنها تغییر روشها و روندهاست که میتواند این سینما را نجات دهد.
رومن رولان در کتاب «زندگی و آثار» خود جمله قصار جالبی دارد که انگار وصف‌الحال شرایط امروز کشور ماست، زمانی که می‌گوید: «مرا با حقیقت بیازار، اما هرگز با کذب، آرامم نکن!»
گزارش‌هایی در رسانه‌ها منتشر می‌شود حاکی از آن که واکسن را حل و فصل شده، نفت را می‌فروشیم، مسکن را داریم می‌سازیم، کمبود برق را به سرعت حل کرده و6 هزار مگاوات ظرف یکسال به تولید برق افزودیم، تورم را مهار می‌کنیم و... گزارش‌های از این دست بسیار است اما از نظر کف جامعه، مشکلات معیشتی سر جای خودش هست.
روز دوشنبه سیزدهم تیرماه جاری به‌دلیل آلودگی شدید هوای پایتخت که سلامت هموطنان را با خطر مواجه می‌کند، دولت مطابق روش مرسوم ایام مشابه مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات را تعطیل کرد تا کارکنان در منزل بمانند و در محیط آلوده سر کار حاضر نشوند.
دکتر محمد صادق محفوظی در برشی به یک مقاله خود آورده است:

بیشترین انگیزه های انقلاب اخلاقی بود

دکتر محمد صادق محفوظی محقق، نویسنده، رئیس مرکز دایرة المعارف انسان شناسی، موزه ی آثار خطی، فرهنگی و هنری بخشی از یک مقاله خود را در اینستاگرام خود منتشر کرده اند و پرسون ضمن برداشت، مطالعه آن از سوی خوانندگان را خالی از لطف ندانسته و نسبت به درج آن همت گمارده است که در ادامه میخوانید:
در لیست بهترین شهرهای دنیا برای زندگی یعنی شهرهایی که شهروندانش کیفیت خیلی خوبی برای زندگی‌کردن دارند، از آب‌و‌هوای تمیز برخوردارند، میزان استرس در آنها پایین است و خدمات رفاهی در بهترین شکل آن وجود دارد، تهران این پایتخت بدقواره و کثیف کشور ما جزء 10 شهر بد دنیا قرار گرفته است.
یک. در خبرها آمده است که ۱۹ کشور عضو اتحادیه اروپا، بدترین تورم تاریخ اتحادیه یعنی از سال ۱۹۹۷ میلادی تاکنون را امسال تجربه کرده‌اند. این عدد ۸/۹ درصد برای یک سال است. دو. طبق اطلاعاتی که مرکز آمار ایران منتشر کرده، میانگین تورم خردادماه کشورمان ۱۲/۲ درصد بوده است. تورم خردادماه، عمدتا ناشی از حذف ارز ترجیحی بوده و روی اقلام خوراکی تأثیر گذاشته است و ازآنجاکه هزینه بخش خوراک، درصد بالاتری از سبد هزینه خانوارهای آسیب‌پذیر و محروم را تشکیل می‌دهد، تورم در استان‌های محروم بسیار شدیدتر بوده است.
چند سالی است زنگ خطر کاهش رشد جمعیت در ایران به گوش می‌رسد و مسوولان کشور بارها در خصوص پیامدها و خطرات ناشی از کاهش رشد جمعیت در کشور هشدار داده و برنامه‌هایی را هم برای جلوگیری از کاهش بیشتر جمعیت در نظر گرفته‌اند.
روز شنبه حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در دمشق اعلام کرد که ایران از گسترش روابط با مصر استقبال می‌کند و معتقد است تقویت روابط این دو کشور مهم خاورمیانه به سود منطقه و جهان اسلام است.
بزرگ‌ترین خدمتی که آقای رئیسی در دوران مسئولیت‌شان کردند، واکسیناسیون آحاد ملت بود که طی آن بیش از 130 میلیون دوز واکسن تزریق شد چراکه یک جامعه بانشاط که بناست در فضای کرونا به سمت کسب و کار حرکت کند، باید از سلامت جسم و روان برخوردار باشد.