یادداشت‌ها

اینکه همه تقصیرات را برخی برعهده دولت آقای حسن روحانی می‌گذارند و بر آن محمل می‌رانند، حتما انحراف از موضوع است و اینکه همه از دولت آقای ابراهیم رئیسی توقع دارند که مسائل را حل کنند، انتظاری بیهوده است.
محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا:

آقای ذوالنور! خودکرده را تدبیر نیست

یک فعال سیاسی اصولگرا نوشت: آقای ذوالنور! از قدیم گفته اند خودکرده را تدبیر نیست. آن روز که به اتفاق دویست نماینده به رئیس جمهور کنونی نامه نوشتید و از او خواستید وارد انتخابات شود، باید فکر امروز را می کردید. آن روز جیک جیک مستان تان بود و یاد زمستان تان نبود.
دو رویکرد نسبت به وظایف مدیران بالای کشور وجود دارد. گروهی گمان می‌کنند که اگر سیل آمد، مدیران عالی باید وارد گِل و لای شوند، و از نزدیک به کار امدادرسانی و رفع آثار سیل نظارت کنند، و احتمالاً با کفش ورنی تا زانو وارد گل و لای شوند و عکاسان محترم نیز تصاویر آنان را بازتاب دهند.
مدیر مسئول روزنامه کیهان نوشت: شبکه فارسی زبان تحت مدیریت MI6 انگلیس در گزارش دروغ خود از کشته شدن ۱۷۰۰ قلاده سگ، با عنوان «‌قتل عام‌»! یاد می‌کند و در همان حال قتل عام هزاران کودک بومی کانادایی را «‌بدرفتاری‌»! می‌نامد!.

هجمه یکپارچه و سراسری دشمنان به مسئله حجاب نشان داد که آنان  همچنان ایمان مردم را نشانه گرفته اند و پیوسته با تمام توان در پی زدودن ایمان و مظاهر اسلامی از جامعه و مردم مسلمان ایران هستند،‌ بنابراین در چنین شرایطی سکوت جایز نیست و همانطور که رهبری معظم فرمودند باید با متانت و منطق قوی به شبهاتی که آنان در فضای مجازی و جنگ نرم منتشر می کنند پاسخ داد و این وظیفه مختص ائمه جمعه و روحانیون نیست بلکه همه دینداران و دوستداران انقلاب اسلامی را شامل می شود.

در تطبیق با آموزه‌های علوم جنایی در خصوص تصویب یا اجرای یک قانون باید ملاحظاتی مدنظر باشد که براساس آن با مطالعه میدانی سنجش میزان پذیرش مردم، نتیجه بخش بودن قانون و اثر آن در اداره کشور مورد لحاظ و توجه قرار خواهد داشت.
تصاویر تلسکوپ جیمز وب، یک رویه زیبایی‌شناسانه دارند که برای هر بیننده‌ای جذاب است.
براساس دیدگاه‌های برخی از اقتصاددانان، کشورها برای اینکه از ظرفیت کامل خود با پایین‌ترین هزینه ممکن استفاده کنند و ضمنا بتوانند با سایر کشورها هزینه مبادله را به حداقل ممکن برسانند، تلاش می‌کنند که براساس مزیت نسبی خود کالا تولید کنند.
خبر آزار جنسی یک معلم در فضای خارج از مدرسه و در جریان برگزاری کلاس‌های خصوصی نوک کوه یخی است که پرده از واقعیت‌های زیرپوست جامعه برمی‌دارد و این‌گونه خبرها هشداری است به مردم و مسوولان که تدابیر پیشگیرانه جدی در این‌گونه موارد داشته باشند.
ایران و آمریکا باید به فکر یک توافق جدید باشند. در عالم سیاست به‌ویژه در مناسبات بین ایران و آمریکا این گذر زمان است که موجب ریشه‌دار شدن معاهدات می‌شود.
استان پهناور فارس با اقلیم‌های متفاوت و آب و هوایی گوناگون همه ساله به جهت بروز بحرانی تلخ و دردناک و البته تکراری به‌نام «سیلاب‌های مخرب و کشنده» که با تلفات انسانی و خسارات فراوان طبیعی همراه بوده‌، در رنج است.
یکی از استدلال‌هایی که موافقان سیاست‌های جاری در دفاع از قانون پوشش زنان می‌آورند، بسیار عجیب است. می‌گویند اگر روسری را کوتاه بیاییم فردا لباس‌های زیرشان را بر چوب می‌زنند و آن را نمایش می‌دهند.
به گفته وزیر امور خارجه کشورمان، موجی از شاخص‌های مثبت سیاسی، حاکی از احتمال بهبود یا گسترش روابط کشورمان با شماری از کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس است.
این روزها آمارهایی از سوی برخی رسانه‌ها اعلام می‌شود که سوالاتی را در اذهان مردم ایجاد می‌کند.
به‌طور قطع‌، قیمت‌گذاری دستوری بر بازارسرمایه تاثیر منفی خواهد داشت. به همین راحتی موضوع این نوشتار می‌توانست همین جا خاتمه یابد و باید هم، چنین می‌بود؛ اما از آنجا که به مرحله‌ای از حیات نوشتارهای اقتصادی خود رسیده‌ایم که اگر ستون‌نویس‌های ما موضوعی نیابند، باید از ارتفاعی، جایی خود را پرتاب کنند و نوعی توجیه اقتصادی برای آن بیایند تا ستون مزبور تعطیل نشود و حتی گاهی حرفه‌ای‌‌‌های اقتصاد و استراتژی هم، همدیگر را نمی‌فهمند، من هم به سیاق این‌‌‌گونه نوشته‌ها همان دلایل را با پوزش عمیق از فرهیختگان اقتصادی سرزمینم، به‌صورتی کاملا نخ‌نما و با ژستی روشنفکرمابآنه تکرار می‌کنم؛ با امید به آنکه روزی به آن توجه شود.
نوشتن از آثار قیمت‌گذاری دستوری کالاها و خدمات بر بازارسرمایه کاری سهل و ممتنع است. سهل از این جهت که اکنون با گذشت بیش از ۴۰سال از تجارب گوناگون این اقدام در حوزه‌های مختلف و مشاهده آثار زیان‌‌‌بار آن در موارد مختلف، هر عقل سلیمی حکم می‌کند که نتایج این اقدام نه‌تنها مزایایی را که مدافعان نام می‌‌‌برند نداشته، بلکه فساد‌های دیگری نیز در بر داشته است و ممتنع از این جهت که باوجود اثبات ناکارآمدی این اقدام و طراحی و وجود مکانیزم‌های جایگزین مانند بورس‌کالا، بازهم شاهد اقدامات مسوولان در پیشنهاد و کاربرد انواع اقدامات و طرح‌های مبتنی بر تعیین قیمت هستیم. به‌جرات می‌توان گفت که اگر بتوان پاسخ چرایی این اقدام متولیان در علاقه‌مندی به کنترل قیمت‌ها را یافت، می‌توان امیدوار بود که پاسخ همه سوالات در زمینه نقش دولت در تعیین قیمت کالا‌ها و خدمات را داد.
روسیه با کنترل بازار انرژی خاورمیانه و نفوذ در کشور های این منطقه و چین با همکاری های چند جانبه اقتصادی، سیاسی، امنیتی و... با کشور های خاورمیانه، به دنبال آن هستند تا در این گذار احتمالی چهره سیاسی منطقه خاورمیانه، بیشترین سهم را از آن خود کنند. در این بین، ایران نقشی حیاتی برای آن ها دارد که باید بیشترین بهره را در جهت منافع کشور، از شرایط پیش آمده برد.