سکته ترامپ در ایالت جورجیا!

اگر تلاش ترامپ برای تغییر آرای انتخابات در جورجیا به اثبات برسد، عواقب سختی ازجمله ممنوعیت شرکت در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری 2024 در انتظار وی خواهد بود.
تصویر سکته ترامپ در ایالت جورجیا!

به گزارش سایت خبری پرسون، محمد مهرعلی در یادداشتی نوشت: در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020، جورجیا ازجمله ایالاتی بود که با وجود تمایل رأی‌دهندگان آن به‌ سوی جمهوری‌خواهان، بایدن توانست تمامی آرای الکترال آن را تصاحب کند! برخی از جمهوری‌خواهان ایالت جورجیا در اعتراض به عملکرد ترامپ در طول سال‌های 2016 تا 2020، در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نکردند و برخی دیگر، ترجیح دادند آرای خود را به‌سوی رقیب ترامپ یعنی جوبایدن به گردش درآورند.نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 نیز جورجیا می‌تواند به پاشنه آشیل جمهوری‌خواهان تبدیل شود؛مخصوصا اگرترامپ به‌عنوان نامزد نهایی این حزب انتخاب شود. اما ماجرا به این نقطه ختم نمی‌شود!

در ایالت جورجیا آمریکا، بررسی اتهام تخلف انتخاباتی دونالد ترامپ در جریان رأی‌گیری نوامبر ۲۰۲۰ با انتخاب اعضای هیئت‌منصفه وارد مراحل نهایی شده است.این دادگاه که تحقیقات اولیه آن دو سال و نیم طول کشیده، به پرونده‌ای رسیدگی می‌کند که طی آن ترامپ متهم شده برای تغییر نتایج نهایی رأی‌گیری انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ در ایالت جورجیا تلاش کرده است.در آن سال ایالت جورجیا که طی سه دهه گذشته همواره به نامزدهای حزب جمهوری‌خواه اقبال نشان داده بود، با اختلافی اندک جو بایدن دموکرات را بر دونالد ترامپ ترجیح داد. فانی والیس، دادستان ناحیه فولتان جورجیا که یک دموکرات است، این پرونده را نخستین بار از اوایل سال ۲۰۲۱ طرح کرده بود. اکنون با اتمام روند انتخاب اعضای هیئت‌منصفه، عملا این پرونده وارد مراحل نهایی شده است.

دادستان ناحیه فولتان که بزرگ‌ترین شهر جورجیا، یعنی آتلانتا هم در آن واقع‌شده، گفته که انتظار دارد نتایج بررسی‌های هیئت‌منصفه تا ماه سپتامبر امسال مشخص شود. هیئت‌منصفه که ترکیبی از شهروندان فراخوانده شده از همین ناحیه قضائی است، پس از استماع ادعای دادستان‌ها و ادله وکلای مدافع، تصمیم خواهند گرفت که آیا دونالد ترامپ گناهکار است یا باید از اتهام دخالت در نتایج انتخابات تبرئه شود.جمهوری‌خواهان حامی ترامپ این پرونده را «بی‌اعتبار و متأثر از انگیزه‌های سیاسی» خوانده‌اند و دموکرات‌ها را به «سوءاستفاده از قدرت» برای مرعوب کردن رقبای سیاسی متهم کرده‌اند.با این‌حال، دادستان ناحیه آتلانتا که اصلی‌ترین حوزه انتخاباتی ایالت جورجیا است می‌گوید که یکی از شواهد اصلی این پرونده، تماس تلفنی میان آقای ترامپ و برد رفنزپرگر، معاون فرماندار و رئیس کمیسیون انتخابات این ایالت در سال ۲۰۲۰ است که طی آن آقای ترامپ (که در آن زمان هنوز در کاخ‌سفید بود) علنا از این مقام رسمی می‌خواهد برایش «۱۱ هزار رأی دیگر پیدا کند» تا او بتواند با غلبه بر تعداد آٰرای جو بایدن، در این ایالت پیروز شود.

هیئت‌منصفه‌ای که شش ماه پیش تشکیل شده بود در نهایت به این نتیجه رسید که تقلب یا تخلف گسترده انتخاباتی در ایالت جورجیا (در جریان انتخابات نوامبر ۲۰۲۰) روی نداده است. هرچند اعضای این هیئت‌منصفه به قاضی پیشنهاد کردند که چند نفر از شهود احضار شده را به «اتهام شهادت دروغ» محاکمه کند. در مدارک منتشر شده مرتبط با این پرونده، قاضی دستور داد بخش‌های زیادی سیاه و ناخوانا شوند چراکه از نظر قاضی این افراد ممکن است در پرونده‌های دیگر «متهم» شناخته شوند. با این‌ حال، آن بخش از مدارک که ناخوانا و از معرض دید عموم پنهان نشده از این حکایت داشت که «اکثریت هیئت‌منصفه معتقد بودند که یک یا چند نفر از احضار‌شدگان مرتکب جرم شهادت دروغ بعد از ادای سوگند» شده‌اند. در این مدارک اسامی احضارشدگان علنی نشده بود. در هر حال، اگر تلاش ترامپ برای تغییر آرای انتخابات در جورجیا به اثبات برسد، عواقب سختی ازجمله ممنوعیت شرکت در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری 2024 در انتظار وی خواهد بود.

منبع: رسالت

503350