یادداشت‌ها

پایان دوره ریاست‌جمهوری حسن روحانی و مذاکرات برجامی که در وین صورت می‌گرفت، تنها به یک امضا نیاز داشت. روحانی به صراحت اعلام کرد اجازه دهید آخرین امضا را پای مذاکرات برجامی بیندازیم و برجام به انتها برسد. در آن زمان عده‌ای نمی‌خواستند برجام به نام روحانی که شروع کننده آن بود، خاتمه پیدا کند.
همه شاخص‌ها و آمارهای حتی رسمی را در همه حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ... ببنید؛ کشور را دارد از دست می‌رود و مردم روز به روز غمگین‌تر و ناامیدتر و فرتوت‌تر می‌شوند آن وقت یک عده به اسم انقلابیگری و اصولگرایی و ارزشگرایی، دارند عرصه را تنگ‌تر می‌کنند و نمک بر زخم مردم می‌پاشند. چرا در برابر اینان خفه خون گرفته‌اید؟!
هر سالــه با آغاز فصل سرما، یکی از بیماری‌های شایع تنفسی، آنفلوآنزا است. پس از ورود ویروس کووید19 به کشور از دی‌ماه سال 1398 و طی دو سال، موارد ابتلا به بیماری آنفلوآنزا کاهش پیدا کرد. کاهش بیماری، بیشتر به دلیل ترس و وحشتی بود که ویروس کرونا در بین مردم ایجاد کرد و بیماری کرونا مردم را به صرافت انداخت تا نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشت فردی از جمله: استفاده از ماسک، حفظ فاصله فیزیکی و اجتماعی، توجه به تهویه در مکان‌های بسته و شست‌وشو و ضدعفونی سطوح آلوده و مشکوک، جانب احتیاط را درپیش گیرند.
یک تحلیلگر مسایل بین‌الملل در یادداشتی نوشت: ایالات متحده با تاکید بر آمادگی خود و شرکا بر مسیر دیپلماتیک و اشاره به تاخیر ایران در بازگشت به «مذاکرات وین»، تلاش می‌کند تا ضمن ترسیم «تصویری مذاکره گریز» از جمهوری اسلامی، مسیر ائتلاف‌سازی ضدایرانی را هموار کند. در این شرایط تهدیدات نظامی تل‌آویو را می‌توان مکمل این برنامه ارزیابی کرد.
از نوع واکنش ها می توان متوجه شد که تهدیدهای اخیر اسرائیل علیه ایران چقدر موثر بوده است. بنده طبعا قصد قضاوت سیاست های خارجی دولت سیزدهم را ندارم لیکن یک نکته مثل روز روشن است که رژیم صهیونیستی حتی در تهدید هم دیگر نمی تواند منافع خود را پیش ببرد.
‌دوران پنج‌ساله ریاست آقای دکتر علی‌عسگری در هفته اول مهر ۱۴۰۰ به پایان رسید. اگر دوران کوتاه مدیریت آقای محمد سرافراز در صداوسیما را به دلیل حواشی و شرایط خاصی که پیش آمد و به سرانجام نرسید، استثنا کنیم، آقای علی‌عسگری اولین رئیس صداوسیما بود که ریاستش به دور دوم نکشید و تمدید نشد.
چهار عامل برای موضوعات اخیر مربوط به هک سازمان‌ها یا نهادهای اخیر قابل بررسی است. چندی پیش مقاله‌ای خوانده بودم که در آن تحلیل شده بود نشت اطلاعات به چند صورت رخ می‌دهد و همیشه هک سیستم‌ها به این صورت نیست که افراد از آن آگاه باشند یا اینکه اختلالی در سیستم ایجاد کند، گاهی این رخدادها در صورتی به وقوع می‌پیوندند که باعث دزدیده شدن اطلاعات می‌شوند.
فضای مجازی آثار مثبت خود را هر روز بیش از پیش نشان می‌دهد. البته در جوامع توسعه‌یافته برای دیدن این اثرات مثبت نیازی به فضای مجازی نیست، زیرا رسانه‌های آزاد آنها، وظایف فضای مجازی را خیلی دقیق‌تر انجام می‌دهند. یکی از وظایف رسانه‌ها، مچ‌گیری از مدیرانی است که از موقعیت اداری خود سوءاستفاده شخصی می‌کنند.
به نظرم این جریان، شبیه ماجرای مارک درباره لباس‌هاست. مثل بعضی‌ها که وقتی می‌خواهند پوشاک بخرند، برایشان مهم است لباسشان مارک باشد و فقط مارک‌دار بودن را معیار خوب بودن جنس لباس می‌دانند، در موضوع واکسن هم برخی افراد دلشان می‌خواهد مارک خاصی را تزریق کنند...

مساله حمله سایبری به پمپ‌بنزین‌ها موضوعی طبیعی در کشور ماست چراکه بارها شاهد حملات سایبری به تاسیسات زیربنایی و حتی نیروگاه‌های اتمی ‌هم بودیم، اما موضوع شایان‌توجه این است که با گذشت زمان طولانی از این حمله؛ مسئولان نتوانستند که چنین مشکلی را برطرف کنند و طبیعی است اگر مردم نسبت به مسئولان بدبین شوند و تشکیل صف برای تامین بنزین مشکلاتی را ایجاد کند، این حملات در این زمان خاص برای اتصال آن به اتفاقات آبان 98 است و هدف آن‌هم شایعه‌سازی برای گرانی بنزین و تحت‌تاثیر قرار دادن مردم است و این اتفاقات می‌تواند برای کشور مشکل‌ساز شود و به همین دلیل هم مسئولان باید دقت بیشتری در این باره داشته باشند.
راهکاری که برای اصلاح عادلانه یارانه انرژی پیشنهاد می‌شود، عبارت است از سهمیه‌بندی انرژی به‌صورت قابل مبادله. به این ترتیب که به هر کد ملی میزان مشخصی سهمیه انرژی در نظر گرفته می‌شود. هرکسی می‌تواند مازاد انرژی خود را به دیگران بفروشد و کمبود انرژی خود را از دیگران بخرد.
قرار است روز چهارشنبه کشورهای همسایه افغانستان یعنی پاکستان، چین، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان در تهران گرد هم آمده و اجلاسی برگزار کنند. فشارهای بین‌المللی روی طالبان افزایش پیدا کرده تا آنها را وادار کند به تعهدات حقوق بشری عمل نمایند و متوجه این قضیه شوند که الان با 20 سال پیش تفاوت کرده بنابراین نمی‌تواند همان شیوه‌های سنتی خود را به‌کار ببرد و باید یک دولت فراگیر تشکیل دهند و حقوق مردم و مخصوصا زنان را تامین کنند.
در جامعه ما مدام از تریبون‌های رسمی و غیررسمی گرفته تا دیوار‌نوشته‌های اماکن دولتی و صداوسیما و... معنویت و بی‌توجهی به دنیا تبلیغ می‌شود، اما در تک‌تک سلول‌های این جامعه تنها چیزی که به‌عنوان ارزش تزریق می‌شود «پول» است و باقی، همه خالی نبودن عریضه و سخن مفت برای سرگرم کردن دیگران است.
سوولان دیپلماسی کشور، گویی در فراغت کامل قلیان چاق کرده‌اند و با پک زدن به آن و فرستادن حلقه‌های دود به آسمان، منتظر چرخ گردون‌اند تا گوشه‌ای از آسمان سوراخ شود و از غیب، تحفه‌ای برسد و... . امیرعبداللهیان که گهگاه خوش‌خیالانه سخن می‌گوید، از زمانی برای مذاکره حرف می‌زند که برای فهم آن باید به علوم غریبه تسلط داشته باشیم.
والدین نقش اساسی در هدایت فرزندان خود در اولین برخورد آنها با دنیای آنلاین و شروع به یادگیری از طریق اکتشاف ، بازی و تعامل اجتماعی دارند.
چند روز پیش بود که خبری منتشر شد مبنی بر آنکه ایران و کره‌شمالی همچنان در لیست سیاه FATF قرار دارند. این خبر باعث شد بار دیگر سرنوشت FATF در ایران محل بحث قرار گیرد؛ اینکه تکلیف چه خواهد شد؟ آیا مجمع تشخیص مصلحت نظام بار دیگر آن را بررسی می‌کند یا نه؟ محمد صدر، از اعضای مجمع تشخیص مصلح نظام، روز گذشته درباره این موضوع گفت: ««مدتی است که این لایحه در دستور کار نیست و از زمان طرح دوباره مسئله در دستور کار قرار نگرفته است. برای این امر دولت باید بخواهد تا دوباره لایحه FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح شود».
امروزه پس از گذشت حدود یک ربع قرن از آغاز حیات پدیده‌ای به نام «جنبش اصلاح‌طلبی» در ایران، اگر چهره‌های موثر این پدیده را به بحث و گفت‌وگویی درباره آسیب‌شناسی اصلاحات فرا بخوانیم، معمولا نخستین حرف‌شان این خواهد بود که: «ابتدا باید مشخص شود چه ‌چیزی، چگونه در این نظام باید اصلاح شود!» در واقع همین یک جمله، از بی‌برنامگی و سردرگمی و بی‌نظمی عملکردِ اصلاح‌طلبان در 25 سال گذشته پرده برمی‌دارد و دلیل اصلی ناکامی سیاسی آنها را توضیح می‌دهد.
تبلیغ شفیعی کدکنی در صفحه اینستاگرام محصول ایزی لایف، و در طرف مقابل انتشار کتابهای بی محتوای سلبریتی ها ، نشانه ای از جامعه معکوس است که جای ارزش و تعالی، به طور خجالت آوری در حد ایزی لایف پایین آمده و‌ در مقابل ذهن مخاطب با چالش گوجه و خر و احمق مواجه شده است، اگر این ریل سقوط به سمت پرتگاه بی محتوایی و بی ریشگی نیست، پس چیست؟
شهر که موجودی زنده و فعال است به‌طور مداوم با طرح‌های مختلف توسعه روبرو است. اصولا شهر با طرح‌های توسعه‌ای توان ادامه حیات دارد اما همواره در طرح‌های توسعه شهری نظیر فعالیت‌های عمرانی و شهر‌سازی و اجتماعی به جامعه هدف کمتر توجه می‌شود.
این روزها فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و حتی رسانه‌های خارجی مشغول نمایش کلیپ سیلی زدن به استاندار جدید آذربایجان‌شرقی در مراسم معارفه‌اش هستند! اتفاقی نادر در 40 سال گذشته که باید ابعاد آن مورد بررسی قرار گیرد. علت و هدف فرد مهاجم برای این رفتار هنجارشکنانه هرچه که باشد باید به‌عنوان زنگ‌خطری جدی برای همه مسئولان قلمداد گردد.