خوف و رجای بزنگاه احیای برجام

آدمی در گروه و به ویژه در منظومه سیاست ممکن است خود را در برخی زمینه‌ها در اقلیت ببیند و این قضیه الان در مورد رئیس‌جمهور ایالات متحده که با مشکلات داخلی، زمستان سخت پیش‌رو و بحران انرژی به دلیل جنگ فرسایشی روسیه و اوکراین، چالش انتخابات میان دوره‌ای و بحران خشکسالی در قاره سبز مواجه است به عینه صدق می‌کند.
تصویر خوف و رجای بزنگاه احیای برجام

به گزارش سایت خبری پرسون، امین جمشیدزاده تحلیلگر سیاسی در یادداشتی نوشت: آدمی در گروه و به ویژه در منظومه سیاست ممکن است خود را در برخی زمینه‌ها در اقلیت ببیند و این قضیه الان در مورد رئیس‌جمهور ایالات متحده که با مشکلات داخلی، زمستان سخت پیش‌رو و بحران انرژی به دلیل جنگ فرسایشی روسیه و اوکراین، چالش انتخابات میان دوره‌ای و بحران خشکسالی در قاره سبز مواجه است به عینه صدق می‌کند.

«اجماعی که 1+4 در گفت‌وگوهای طولانی داشتند تا آمریکا را که به صورت یکجانبه از توافق برجام در 18اردیبهشت1397 هجری شمسی خارج شده بود به میز مذاکره برای احیای برجام برگردانند و بألاخره موفق شدند.»گفته می‌شود اگر در زمان محقق شدن توافق تازه احیای برجام و رسمیت یافتن آن، معاهدات و قراردادهای بین‌المللی بین ایران و شرکت‌ها و کمپانی‌های خارجی برقرار شود و پس از آن خروج از برجام رخ دهد یا تحریم‌ها برگردد، این معاهدات یا شامل تحریم نمی‌شوند یا حداقل سه سال برای اجرای توافقات به این کمپانی‌ها زمان می‌دهد.

یکی دیگر از آیتم‌ها و نکاتی که ایران در برجام تازه مطرح کرده است این است که آمریکا مجبور باشد با خروج از برجام، به ایران غرامت دهد. از زمان آغاز گفت‌وگوها و رایزنی در آوریل2021 و طی یک بازه فرسایشی و بطئی17 ماهه، چشم انداز بازگشت چهره‌ای چون دونالد ترامپ یا جمهوریخواهی هم مسلک و همفکر او با بیم و امید و خوف و رجا گفت‌وگوها را تحت الشعاع خویش قرار داده است؛ در همین حال به نقل از جراید اروپایی گفته شده است که یکی از تضمین‌هایی که در متن پیش نویس گنجانده شده است آن است که شرکت‌های خارجی بتوانند به مدت دو و نیم سال بدون واهمه، ترس و گریز از تحریم‌ها به فعالیت‌های خود در ایران ادامه دهند، حتی اگر توافق احیا شده از بین برود و ایران نیز هم‌زمان ضمانت‌های ذاتی دریافت خواهد کرد که به این کشور فرصت می‌دهد ظرفیت غنی سازی اورانیوم خود را سریعا افزایش دهد تا واشنگتن از خروج دوباره از توافق منصرف شود.

با این همه، طبق نوشته‌های این جریده‌های کثیرالانتشار غربی این فرصت هنگامی برای ایران فراهم می‌شود که تهران بتواند سانتریفیوژهای پیشرفته و‌ تجهیزات مرتبط را در داخل و تحت نظارت آژانس نگاه دارد. یکی از مقام‌های ارشد دولت بایدن مدعی است که در صورت احیای برجام و در واقع اجرای کامل و متقابل توافق، قسمتی از محدودیت‌ها اعمال خواهند شد. به ادعای این نشریات، محدودیت‌های سختگیرانه برای غنی سازی با این هدف اعمال می‌شوند که اگر ایران از این توافق خارج شود، حداقل شش ماه طول بکشد تا بتواند پیشرفت‌هایی را که داشته، بازگرداند. از دیگر موضوعاتی که گفته می‌شود اختلافات درباره آن باقی است، مقوله تحریم‌هاست. به ادعای پولیتیکو، حتی اگر ایالات متحده تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را دلیل توافق تازه لغو کند، بسیاری از تحریم‌های دیگر این کشور علیه ایران که در نتیجه کمپین فشار حداکثری ترامپ هستند، باقی خواهند ماند، طبیعتاً این مسأله کار تیم بایدن را سخت‌تر کرده است زیرا تلاش می‌کنند تا بفهمند کدام تحریم‌ها را لغو کنند و کدام را نگاه دارند. چالش دیگر مربوط به مسائل پادمانی است.

ادعاهای مبهم مطرح شده در مورد مسائل پادمانی، واکنش‌های دستگاه دیپلماسی کشورمان را در پی داشت؛ وزیر امورخارجه حسین امیر عبداللهیان در این راستا گفته است که: «روی مسائل باقی مانده پادمانی بسیار جدی هستیم. به هیچ وجه حاضر نیستیم در شرایطی که همه طرف‌ها به برجام برمی‌گردند، برخی اتهامات سیاسی و بی‌اساس آژانس علیه ایران باقی مانده باشند و آن‌ها بخواهند مثل استخوان لای زخم، هر زمان که خواستند، این ادعاهای برخاسته از محیط ناامن کننده رژیم صهیونیستی را تکرار کنند.»

منبع: روزنامه آرمان ملی

413801