این سروده در تاریخ 18 و 19 ماه رمضان1444 ( اردیبهشت 1401) به ترتیب الفبا و با اقتباس از اولین غزل حافظ سروده شد و در آن سعی شد تا آرایه ها در هر بیت بیشتر همجنس همان حرف باشد.
نوروز امسال، ایرج طهماسب با برنامه جدیدی به نام مهمونی بار دیگر حضوری پراستقبال را در رسانه رقم زد، اما اینبار این رسانه به جای سیما، یکی از پلتفرمهای نمایشی بود.
دعاکردن و مناجات انسان در درگاه خداوند، مهمترین رفتار و دستور اصلی در شب های قدر است. اما این دعا چه ویژگی هایی دارد و انسان دعاکننده چه مختصاتی باید داشته باشد؟ چه مختصاتی باید بعد از آن پیدا کند؟
ای مستاجران خانه ملت، آی نمایندگان عزیز؛ آنقدر در تصویب و اجرای قانون صیانت دست دست کردید که رئیس الوکلا را دستی دستی پرت کردید در فضای بیصاحاب و آلوده مجازی!
وقتی میخواهیم درباره عدالت در نهجالبلاغه گفتگو کنیم، باید با پرسش و سوالات جدی به سراغ آن برویم و بحث من مبتنی بر سوالات جدی و دانش انباشته بشری نسبت به عدالت است.
با تغییر مدیریت صداوسیما و آمدن پیمان جبلی بساط اعمال نظرهای سلیقهای و سانسورهای عجیب و غریب نه تنها برچیده نشد که شکل و شمایل متفاوتی به خود گرفت. نمونهاش سانسور یک مجسمه در یک سریال تلویزیونی بود.
برای اجرای «گردشگری تعالیبخش» سعی میشود از امکانات و زیرساختهای منطقه، از جمله استانداری یا دیگر دستگاهها که سفر را ارزان و پرمحتوا میکند نیزاستفاده شود.
رهبر جزایر سلیمان روز چهارشنبه در شرایطی از امضای یک توافقنامه امنیتی با چین خبر داد که قرار بود در چند روز آینده یک مقام ارشد امریکایی برای منصرف ساختن این کشور از انعقاد این توافقنامه بحثبرانگیز به اقیانوس آرام سفر کند.
اگر بدانید آمار رسمی مصرف سیگار در بازار ۷۵ میلیارد نخ و آمار غیر رسمی آن نیز حدود ۱۰۰ میلیارد نخ هست و توان تولید داخل نیز فقط ۵۵ میلیارد نخ می باشد یقینا به سود سرشار قاچاق این کالا و علت تشکیل و نفوذ مافیا در عمق شرکت دخانیات ایران پی خواهید برد.
سیاست در دنیای امروز امری سیال است و بر اساس منافع ملی کشورها پیوسته در حال تغییر است. اگر مسوولان مملکت مطلقگرایی را در سیاست داخلی و خارجی سرفصل ادبیات ذهنیشان کنند خیلی زود، دیر خواهد شد! همانطورکه میدانید اکثریت جامعه امروز ایران به واسطه فناوری و تکنولوژی از نظر ذهنی و رفتاری دچار تغییر و تبدیل شدهاند بر همین اساس اگر مسوولان مملکت نحوه مواجهه با چنین جامعهای را بلد نباشند در فرآیند زمان هم مسوولان و هم اکثریت ملت دچار اختلافات فرهنگی، سیاسی و اقتصادی خواهند شد.
اخیرا مسئولین با توجه به افزایش بیرویه «جمع کردنها و رفتنها» (مهاجرت و مسافرت های فراوان و بی گدار)، سراسیمه احساس خطر کردهاند و با این جو زدگی، درصدد «کامبک» و جبران مافات افتادهاند.
جناب دکتر عین اللهی! فرموده اید : « در بیمارستانهای بسیار مجهز و بزرگ، حتی یک مسجد هم وجود ندارد و نمازخانهها در مکانهای بسیار نامناسبی در نظر گرفته شدهاند. بهبود این وضعیت برای ما یک رسالت است و توسعه فضای معنوی نه تنها برای پزشکان، اساتید و دانشجویان بلکه برای بیماران مهم و موثر است.»
این روزها در برخی از خانوادهها کودکان به اتاقشان میروند، در را به روی دیگران میبندند و وقتی والدین از آنان میخواهند تا به سایر اعضای خانواه محلق شوند با صورتی عبوس میگویند«حوصله ندارم».
این روزها در سطوح مختلف علمی و فضای عمومی کشور، گزارشهایی از رشد خشونت کلامی و فیزیکی در انحا و اشکال مختلف دیده و شنیده میشود. در این زمینه میتوان به آمارهایی که مشاوران، روانشناسان، روانپزشکان و جامعهشناسان ارایه میدهند، مراجعه کرد.
شکی نیست که گرانیها طی چند سال اخیر مضاعف شده و سفره اغلب مردم را کوچک کرده است و البته در این واقعیت نیز تردیدی نیست که این روزها اکثریت مسئولان اجرایی و تقنینی و قضایی به دنبال کاهش این درد و رنج فراگیرند و اقداماتی را هم انجام داده و میدهند که فعلا شرح آنها موضوع این نوشتار نیست.
بازار مسکن همواره به «انحصار نانوشته در پرداخت وام خرید خانه» باخته است؛ در دورههایی این ضرر و زیان خانهاولیها از محل «قدرت پایین (صفر) وام» بوده و اکنون از ناحیه «قسط سنگین» بروز پیدا کرده است.
پرداخت تسهیلات مسکن، بهعنوان کمکهزینه خرید واحدهای مسکونی به افراد فاقد مسکن، یکی از روشهای رایج تامین مالی در این بخش محسوب میشود. با این حال، موضوع تسهیلاتدهی به متقاضیان مسکن، بهمنظور استفاده از آن برای تامین بخشی از هزینههای خرید مسکن از سوی خانوارها در ایران، همواره با دو مشکل اساسی مواجه بوده است. اولین مشکل، مربوط به عدمکفایت سقف تسهیلات در پوششدهی سهم مناسبی از هزینه خرید خانه و مشکل دوم، مربوط به در استطاعت نبودن رقم اقساط ماهانه تسهیلات، دستکم برای تعداد قابلتوجهی از متقاضیان خرید مسکن است.
فرزندان آنانی که در مصادر امور هستند، اغلب تفاوت رفتاری چشمگیری با پدران خود دارند. برخی دنبال مادیات و زندگی رفتهاند، اعم از اینکه از راهحلال و کوشش خود باشد یا از طریق سوءاستفاده و رانت. اینها ممکن است در گرایشهای فرهنگی، همچنان نزدیک به مشی پدران باشند.