یادداشت‌ها

شرط ایران در لغو یکباره همه تحریم‌ها برای بازگشت آمریکا به برجام، با وجود حقانیت حقوقی این خواسته‌، امری نامحتمل در شرایط کنونی است. از سوی دیگر استمرار وضعیت کنونی به نفع ایران نیست. هنر دیپلماسی می‌تواند به «بن‌بست اولویت مرغ و تخم‌مرغ» پایان دهد. راهکار شاید همان رویکرد منتهی به برجام در سال 1391 و گفت‌وگوهای مستقیم است.
طرح توسعه میدان نفتی آذر با ذخیره نفت درجای ٢٩ میلیارد و ٤٠٠ میلیون بشکه درحالی افتتاح شد که برآورد می‌شود برای ٤٠ سال حدود ٤٠٠ میلیون بشکه  نفت تولید کند.
هر‌گونه کوششی برای فیلتر کلی یا جزیی و هوشمند به ویژه هنگامی که برآمده از اراده و خواست عمومی نباشد، با اقبال مواجه نخواهد شد و شکست می‌خورد. سیستم ایران باید خود را با آزادی فضای مجازی تطبیق دهد، و نه برعکس. فیلترینگ مساله مردم نیست.
یادداشت/ شهروند و شهرنشین شدن نیازمند مجموعه ای از الزامات و دستورالعمل ها و همچنین قوانینی است که حقوق و زندگی مسالمت آمیز همراه با ایجاد فرصت هایی برابر مانند حق دسترسی به تحصیل رایگان، حق دسترسی به بهداشت، رفاه، عدالت اجتماعی و فرصت های برابر اقتصادی و مجموعه قوانینی که ضمانت اجرای این حقوق باشد و منافع همه افراد شهر را تامین کند است.
یک کارشناس روابط بین‌الملل گفت: در برهه بسیار حساس کنونی باید با رصد دقیق طلیعه‌های رفتاری در منطق و نگرش ایالات متحده به جهان واکنش‌های متناسب برای صیانت از منافع ملی و دفع شر صورت بپذیرد.
افغانستان در سالهای اخیر با ایجاد سدهای متعدد و انسداد بندهای خاکی روی رودخانه هیرمند، راه ورود آب به ‌هامون را بسته و موجب خشکسالی بخشی از مناطق ایران شده است؛ به همین دلیل، ایران می‌بایست به فکر تأمین منابع جایگزین آب برای توسعه منطقه سیستان و بلوچستان باشد.
رئیس‌جمهور آمریکا در کنفرانس امنیتی مونیخ، بخشی از مانیفست سیاست خارجی کشورش را در دوران پساترامپ به جهان اعلام کرد. بازگشت آمریکا به همکاری نزدیک با اروپا به‌عنوان متحد استراتژیک، یکی از این موارد است.
گرانی سوخت در آن سوی مرزها و تفاوت قابل ملاحظه قیمت سوخت در ایران با کشور‌های همسایه موجب افزایش انگیزه قاچاق سوخت می‌شود. همچنین چالش‌های توسعه‌ای و شیوع فقر و بی‌کاری در مناطق مرزی و مشکلات پیچیده اقتصادی این مناطق است که موجب روی‌آوردن گروهی به سوخت‌بری می‌شود و در نتیجه تأثیر مستقیمی بر افزایش توان خرید و بهبود نسبی وضعیت زندگی مرزنشینان دارد.
سیاست رسمی در برابر واکسن کرونا مبهم‌تر از بقیه ابعاد ماجرا بود. ابتدا باید نقطه قوت آن را گفت. ایران به علت سابقه انستیتو پاستور و پایه علمی کارشناسان داخلی و حتی ایرانیان خارج از کشور، به درستی تصمیم گرفت تا راسا با همکاری کشوری دیگر واکسن کرونا را تولید کند.
یادداشت/ ایران خود را پیروز منازعه با ترامپ و سیاست فشار حداکثری او می داند و دیگر حاضر نیست در قبال اخذ ثمنی بخس، اهرم های فشار خود را در زمینه هسته ای تقدیم طرف مقابل کند.

با انتشار گزارش قتل جمال خاشقچی، روزنامه نگار منتقد سعودی، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در برابر رقبای داخلی در موضع ضعف قرار می گیرد. در عین حال و در گذر زمان با توجه به مطرح شدن این گزارش در وضعیت کنونی و در نظر گرفتن این نکته که تحریمی علیه بن سلمان اعمال نمی شود، می توان گفت که تبعات آن در طول زمان کاهش پیدا خواهد کرد اما نگفته نماند که این اتفاق برای ولیعهد عربستان بدون پیامد نیست.

مخالفان دولت باید توجه داشته باشند که عرصه دیپلماسی جای شعار دادن نیست؛ بلکه جای محاسبه سود و زیان است. در واقع توافق با آزانس اقدامی حساب شده است که می تواند راه را برای سوءاستفاده محافل ضدایرانی در منطقه و آمریکا ببندد. 

انتشار تیترهای تکراری و هدف دارهمراه با هجمه های مکرر علیه نهاد وکالت از چند خبرگزاریِ مشخص مبین این موضوع است که کارگروهی منسجم با هدفی مشخص تحت فرماندهی برخی افراد نزدیک به صاحبان قدرت کمر به نابودی نهاد وکالت بسته اند.

یادداشت/فرودگاه بروجرد یکی از طولانی ترین پروژه های تاریخ ایران است. پروژه ای که طی بیست سال تنها زمین احداث آن مشخص شده است. این پروژه رویایی تنها بیست سال چشم انتظاری جمعیت چهارصد هزار نفری  بروجرد و پله انتخاب شدن نمایندگان این شهر را برای رسیدن به کرسی خانه ملت را در پی داشته است.

به بهانۀ حمایت‌ نشدن از تیم فوتبال راهیان؛

وقت است از این «وقت‌کُشی» دست بردارید

یادداشت/ میزان اعتماد مردم کرمانشاه به مدیرانشان یک ویرانه تمام‌عیار است؛ مثل ساختمانی که کج بالا رفته است و دیر یا زود تمامش پایین می‌ریزد. شاید برگرداندن تیم راهیان از سوی مدیران استانی، از وسعت این بی‌اعتمادی بکاهد در غیر این ‌صورت به آن‌ها پیشنهاد می‌شود که در را پشت سرشان ببندند. با این میزان خردمندی در درک فضا کسی دلش برایتان تنگ نمی‌شود!
دنیای سرمایه‌داری کاری به شرافت انسانی ندارد و از مناسبت‌ها فقط جنبه مصرف گرایی‌، تجمل‌گرایی و تکلف گرایی را غالب کرده است، روابط همدلانه انسانی در شهر مبدل به مناسبات اقتصادی و غیرانسانی شده است. شهروندان نسبت به دیگران و حتی خود بیگانه هستند.
بسته‌های اعتباری مبالغ مشخصی سرمایه هستند که کارگزاری آن را در اختیار مشتری خود قرار می‌دهد تا با آن خرید و فروش کند. این مبالغ معمولا بسته به میزان گردش حساب مشتری است و بابت آن تضامین مختلفی از مشتری اخذ می‌شود.
یکی از ابزار‌های اهرم‌گونه و مورد اقبال در بازار سرمایه، فرصت خرید اعتباری از منابع تخصیص‌یافته توسط شرکت‌های کارگزاری به مشتریان این شرکت‌ها بوده که این منابع از خطوط اعتباری تعلق گرفته از جانب بانک عامل به این شرکت‌ها تامین می‌شود. در متن پیش‌رو تلاش شده است که به‌صورت خلاصه تعریفی از خرید اعتباری، مزایا و معایب این ابزار ارائه شود.
گفته شد مردم روستایی در بلوچستان برای معالجه به پاکستان می‌روند. بیش از 10 ‌سال است که راه ارتباطی این روستا و روستاهای دیگر با نزدیک‌ترین شهر به‌ دلیل کمبود اعتبار بلاتکلیف مانده و هم‌وطنان ایرانی به‌همین‌دلیل به کشور بیگانه مراجعه می‌کنند. اینجاست که نماز قضا شده است. سرنوشت این راه مثالی بارز است از قضا‌شدن اقدامات و پروژه‌هایی که در ایران در جریان است و با گذشت ده‌ها سال به موجوداتی فرسوده و از پای افتاده تبدیل شده است.