یادداشت میهمان؛

جنگ ۳۳ روزه و تغییر موازنه قدرت در غرب آسیا (بخش نخست)

یادداشت/ سیدحسن نصرالله رسما اعلام کرد اسرای فلسطینی و لبنانی باید آزاد شوند از جمله ابوعلی دیرانی، شیخ عبدالکریم عبید و سمیر قنطار.

تصویر جنگ ۳۳ روزه و تغییر موازنه قدرت در غرب آسیا (بخش نخست)

سایت خبری پرسون ـ در سال ۱۹۸۶ در دره بقاع یک فانتوم اسراییلی هدف موشک قرار می‌گیرد و خلبان آن «رون آراد» اجکت کرده و توسط گروهی وابسته به جنبش امل به فرماندهی مصطفی دیرانی به اسارت گرفته می‌شود.

اسرائیل تلاش زیادی را جهت آزادی خلبان خود انجام داد و در همین راستا شیخ عبدالکریم عبید؛ رئیس اجرایی حزب‌الله و مصطفی دیرانی (ابوعلی) در عملیات‌های جداگانه سایرت متکال ربوده شدند.

حزب الله اعلام کرد زیر بار درخواست‌های اسرائیل نخواهد رفت و اسرای لبنانی و فلسطینی را با قدرت آزاد خواهد کرد.

فلذا در سال ۲۰۰۰ سرهنگ حنان تننباوم؛ افسر ارشد اسرائیلی توسط نیروهای ویژه حزب‌الله ربوده شد.

سیدحسن نصرالله رسما اعلام کرد اسرای فلسطینی و لبنانی باید آزاد شوند از جمله ابوعلی دیرانی، شیخ عبدالکریم عبید و سمیر قنطار.

نام آخر هیچ ربطی به حزب الله، جنبش امل و طایفه شیعه نداشت و یک دروزی و مبارز عضو جبهه آزادی بخش فلسطین بود اما با توجه به عملیات متهورانه‌ای که در سال ۱۹۷۹ (قبل از انقلاب اسلامی) و در سن ۱۶ سالگی علیه اسرائیل انجام داده و به اسارت درآمده بود، به عنوان یک قهرمان در لبنان شناخته می‌شد تا جایی که دبیرکل حزب الله از او با عنوان عمیدالاسرا یاد می کرد.

تبادل اسرا در سال ۲۰۰۴ انجام گرفت اما اسرائیل برخلاف توافق واسطه آلمانی را فریب داد و سمیر قنطار را آزاد نکرد.

در همان روز سید حسن نصرالله سوگند یاد کرد سمیر قنطار را با عملیات‌های جدید اسیرگیری آزاد خواهد کرد.

در فوریه سال ۲۰۰۵ رخداد بسیار مهمی به وقوع پیوست؛ رفیق حریری میلیاردر، رهبر جریان المستقبل و نخست وزیر سابق لبنان در یک انفجار مهیب کشته شد.

وی از جمله افراد بسیار نزدیک به خانواده سعودی و از مخالفان جدی حضور نظامی و نفوذ سوریه در لبنان به شمار می‌رفت و بی درنگ قتل وی انگشت اتهام را به سمت دولت سوریه و شخص بشار اسد روانه کرد.

دولت سوریه ماجرا را تکذیب کرد، اما فایده‌ای نداشت و در نهایت تحت فشار شدید افکار عمومی نیروهای سوری از لبنان عقب نشستند و مهمترین متحدشان در لبنان یعنی حزب الله یکه و تنها باقی ماند.

ایجاد این خلاء حضور سوریه درکنار مواضع تند و رادیکالی احزابی چون قوات، کتائب، المستقبل، سوسیالیست ترقی خواه و .‌‌.. که مخالف سرسخت حزب الله بودند مانع از تلاش‌های این گروه جهت اسیرگیری و مبادله آن با سمیر قنطار نشد و در نهایت در تاریخ ۱۲ جولای سال ۲۰۰۶ یک گروه از نیروهای ویژه حزب‌الله در منطقه مرزی خله ورده به دو خودروی اسرائیلی حمله کردند.

۶ نظامی اسرائیلی در دم کشته و ایهود گلدفاسر و الداد ریگیف دو سرباز اسرائیلی در حالتی مجروح به اسارت گرفته شدند.

همزمان حزب‌الله با گلوله باران برخی مناطق اشغالی سعی کرد ذهن ارتش اسرائیل را منحرف کرده و زمینه را برای انتقال اسرا فراهم کند.‌

فلذا تا ۲ ساعت بعد از عملیات صهیونیست ها متوجه ناپدید شدن دونظامی خود نشدند.

در ظرافت و پیچیدگی عملیات باید گفت کل عملیات اسیرگیری ظرف ۶ دقیقه انجام گرفت که حاکی از سرعت عمل و زبدگی بالای نیروهای ویژه حزب الله داشت.

نویسنده: علیرضا تقوی‌نیا ـ کارشناس مسایل غرب آسیا

توجه: مطلب مندرج صرفا دیدگاه نویسنده است و رسانه پرسون در قبال آن هیچ موضعی ندارد.

323824