یادداشت میهمان؛

لبنان با استعفای حریری به کدام سو می‌رود؟

حال که سعد حریری پس از ۹ ماه انصراف خود را تشکیل دولت اعلان داشته، به نظر می‌رسد رئیس جمهور در دیدار با گروه‌های سیاسی سعی در مشورت جهت انتخاب گزینه جدید نماید.
تصویر لبنان با استعفای حریری به کدام سو می‌رود؟

سایت خبری پرسون ـ سعد حریری؛ رهبر جریان المستقبل بزرگترین حزب اهل سنت پارلمان از تشکیل کابینه انصراف داد.

وی که چندین بار لیست وزرای پیشنهادی‌اش را به رئیس جمهور ارائه کرده و هر دفعه با مخالفت عون مواجه شده بود این‌بار عطای صدراعظمی را به لقایش بخشید تا بحران لبنان وارد مرحله تازه‌ای شود.

برطبق عرف سیاسی، بزرگترین حزب اهل سنت پارلمان باید معرف نخست وزیر باشد لکن پس از اعتراضات معیشتی در ۲ سال گذشته، وی استعفا کرد و فراکسیون اکثریت پارلمان، حسان دیاب را که فردی غیرحزبی و تکنوکرات بود به جایگاه ریاست وزرا برگزید.

از همان ابتدا حزب الله بر این باور بود که این شیوه جواب نخواهد داد و لبنان هنوز ظرفیت چنین امری را ندارد لکن با توجه به دستپاک و متخصص بودن حسان دیاب با نخست وزیری وی موافقت کرد.

پس از انفجار بندر بیروت همان مردمی که خواستار دولتی تکنوکرات و فراجناحی بودند بار دیگر به خیابان ریختند و استعفای حسان دیاب را (که کمترین نقش را در مشکلات لبنان داشت و وارث سوء مدیریت نخست وزیران سابق بود) خواستار شدند و به وضوح مشخص گشت دیدگاه حزب الله بر طبق شناخت دقیق از عرصه سیاسی لبنان بوده است.

پس از آن نیز بار دیگر بر اساس شیوه سنتی بزرگترین حزب اهل سنت، حریری را جهت تصدی سمت نخست وزیری معرفی کرد، لکن وی در همراهی فرانسه قصد داشت ترکیب کابینه را برخلاف نظر اکثریت بر رئیس جمهور تحمیل کند که میشل عون نیز در مقابل خواسته او ایستاد.

البته حتی اگر رئیس جمهور نیز با وی موافقت می‌کرد بعید بود کابینه مدنظر وی از پارلمان رای اعتماد بگیرد.

حال که وی پس از ۹ ماه انصراف خود را تشکیل دولت اعلان داشته، به نظر می‌رسد رئیس جمهور در دیدار با گروه‌های سیاسی سعی در مشورت جهت انتخاب گزینه جدید نماید.

۲ راه پیش روی میشل عون است؛ ابتدا انتخاب گزینه‌ای تکنوکرات همچون حسان دیاب که تجربه دوران او نشان داد این مسیر سرانجامی نخواهد داشت.

اما مسیر دوم روی آوردن به سیاستمداری از جریان اهل سنت است که فعلا «تمام سلام»؛ نخست وزیر اسبق، محتمل ترین گزینه ممکن در رسانه‌های جمعی لبنان معرفی می‌شود. نامبرده شخصیتی مستقل است که البته در ائتلاف با المستقبل قرار دارد.

لازم به ذکر است مشکلات داخلی لبنان، فشارهای اقتصادی و تحریم‌های کمرشکن غرب، بسیاری از شخصیت‌های برجسته را از پذیرش سمت نخست وزیری منصرف خواهد کرد و باید دید آیا کسی حاضر است در چنین وضعیتی تشکیل دولت را بر عهده بگیرد؟

علیرضا تقوی‌نیا ـ کارشناس مسایل غرب آسیا

توجه: مطلب مندرج صرفا دیدگاه نویسنده است و رسانه پرسون در قبال آن هیچ موضعی ندارد.

324332

مطالب مرتبط