یادداشت‌ها

یادداشت/کاسبان تحریم در حال حاضر روزگار خوشی را سپری می کنند. در واقع این گونه پیش بینی می شد که دولت بایدن ادامه دهنده سیاست خارجی دولت اوباما است اما شاهدیم که دولت بایدن هم در حال کشیده شدن به یک سری دام های افراطی و تلف کردن وقت در پرونده برجام است.

یادداشت/ نوروز امسال چگونه باشیم و چگونه عمل کنیم؟!، هنوز برای بسیاری از ما در سایه است، هنوز مسئولان متولی در وزارت بهداشت و درمان درباره تعطیلات نوروزی، به صورت صریح و جامع اطلاع رسانی نداشته اند، از سوی دیگر ثانیه ها و دقایق به سرعت برای رسیدن به قرن چهاردهم گام بر می دارند، اما تکلیف تعطیلات نوروزی همچنان بلاتکلیف است.

ریشه دواندن این تفکر که نهاد‌های انتخابی در کشور آنچنان که باید و شاید اثرگذار نیستند باعث شده که مردم در انتخاب دچار نوعی بی‌رغبتی و دلسردی شوند. مسائل اقتصادی، گرانی‌ها و مشکلات معیشتی نیز مزید بر علت شده که این احساس بر جامعه غلبه کند که دولت و مجلس قدرت حل مشکلات اساسی آن‌ها را ندارند. همین موضوع هم باعث شکل‌گیری نوعی بی‌تفاوتی و بی‌توجهی به انتخابات شده است.
با توجه به  اینکه تعداد قابل توجهی از وکلای دادگستری ظرف یکسال گذشته به این بیماری مبتلا و بعضا به رحمت خدا رفته اند و با توجه به حجم آمد و رفت های افراد در محاکم ،اخیرا تقاضایی مبنی بر در اولویت گذاشتن وکلا برای واکسن کرونا از سوی رئیس کانون وکلای مرکز منتشر شده که به موازات این خبر،برخی دوستان رسانه ای آنچنان به این موضوع واکنش نشان داده اند که گویی وکلای دادگستری اجنبی و بیگانه هستند!!

یادداشت/امضای یک پاپ و یک آیت‌اللّه بر سند «دوستیِ جهان‌وندی» - هرگاه که رخ دهد- می‌تواند منشور ملل متّحد را نیز ارتقا دهد و بشارت‌دهندۀ مودّت جهانی باشد.

یادداشت/طی چند روز اخیر واکنش ها به صحبت‌های رئیس دفتر رئیس جمهور مبنی بر دخالت تعمدی دولت برای افزایش نرخ ارز، گسترده بوده است. هرچند در واقعیت چنین نیست و نرخ کنونی ارز در کشور ما محصول تورم بالا، سرمایه‌گذاری خارجی پایین و تأثیرات روانی اخبار و رویداد های سیاسی است.
یادداشت/ هر کسی دیگری واقف است که دیگر پرداخت این مطالبات و آنهم پس از این چند سال تاخیر فاقد ارزش لازم می باشد و ای کاش فرهنگیان معزز با طرح شکایتی جمعی وزارتخانه را مکلف به پرداخت مطالبات به نرخ روز نمایند.

بازار مسکن نیز مانند هر بازار دیگری از دو مولفه اساسی عرضه و تقاضا تشکیل شده است. تا زمانی که بخش عرضه با کمبود روبه‌رو باشد، قطعا امکان کنترل قیمت‌ها وجود نخواهد داشت.
دود سردرگمی های مسئولان در چشم مردم عادی؛

فیلتر سفرها فقط برای طبقه ای خاص!؟

در حالی این روزها صحبت از محدودیت سفر می شود که خلاصه طرح های مسئولان مبنی بر سفر با تور و هتل های مدنظرشان، ناعدالتی بین اقشار غنی و اقشار کم در آمد را پر رنگ تر نشان می دهد.
بررسی آمار رسمی منتشر شده از تحولات یک ماهه بازار مسکن نشان می دهد در برخی مناطق شهر تهران هم قیمت و هم معاملات با رشد محسوس مواجه شده و در برخی مناطق هر دو این پارامترها تغییر چندانی نسبت به ماه گذشته نداشته‌اند.
جامعه ایران دچار ویروس «نظرسنجی زدگی» شده است. به همین علت برخی گمان می‌کنند با دستکاری در اعداد و ارقام می‌توان واقعیت را نیز شکل داد، در حالی که واقعیت تابع اعدادسازی نیست. واقعیت مسیر خود را می‌رود. این رقم‌سازی‌ها موجب خودفریبی می‌شود.
با توجه به پیش‌بینی تورم چند ده درصدی سال ۱۴۰۰، قیمت مسکن جلوتر از سایر بازارها خود را با تورم تطبیق خواهد داد و باید انتظار افزایش بالایی را به‌رغم ضعف قدرت خرید مردم در قیمت مسکن درسال آینده داشت.
مدل «امارت اسلامی افغانستان» ممکن است اذهان برخی نیروهای درون ایران را تحریک کند و آ‌ن‌ها به فکر «امارت اسلامی ایران» بیفتند.
ساختمان‌های جدید بر مبنای کسب سود بیشتر و صرفا سرمایه‌گذاری، بدون درنظرگرفتن اولویت خطر زمین‌لرزه ساخته می‌شوند. بنابراین حتی زمین‌لرزه‌های نه چندان شدید می‌توانند تعداد نسبتا زیادی جان باخته داشته باشند. خوشبختانه بیشتر زمین‌لرزه‌ها اندازه‌ای کوچک و متوسط دارند و بسیار در نواحی کم‌جمعیت رخ می‌دهند. ولی این موضوع الزاما همه موارد را شامل نمی‌شود، اقل موارد نیز می‌تواند برای ما فاجعه‌بار باشد.
نگاه کسب‌وکاری صرف از وکالت در برخی مراجع تصمیم‌گیر، در کنار دفاع و مواجهه نادرست برخی همکاران در کانون‌های وکلا که به جای روشنگری صرفا به انجام اقدامات جنجال‌آفرین یا تمسک به استدلال‌هایی مانند نامناسب‌بودن وضعیت اشتغال وکلای موجود، عملا همان نگاه کسب‌وکار‌محور به حوزه وکالت را تأیید کردند! به‌عنوان دو لبه قیچی در حال صدمه‌زدن به نهاد وکالت در کشور است.
فکر می‌کنند با فیلتر کردن و بستن، ماجرا تمام می‌شود. نمی‌دانند آن زمان که استفاده از دستگاه ویدیو در ایران ممنوع بود، خیلی از مردم راکی، رمبو را می‌شناختند و آهنگ فیلم شعله و ملکه مارها را از حفظ بودند.
در هفته گذشته تمام بازارهای داخلی و خارجی سیر نزولی داشتند. شاخص بورس به دلیل نامشخص بودن سیاست ها و نااطمینانی نسبت به تصمیمات سیاست گذاران از الگوی خاصی پیروی نکرده و همچنان کاهشی است. بازار سکه و دلار نیز با تاثیرپذیری از اخبار سیاسی در حال تغییر است. رمز ارز بیت کوین نیز وارد فاز اصلاح قیمتی شده و قیمت جهانی طلا نیز متاثر از رشد بازده اوراق خزانه آمریکا کاهش یافت.

حالا دیگر یک‌سال از شروع همه‌گیری کرونا گذشته و در برابر اطلاعات اشتباه و دانش کاذبی که روزهای ابتدایی این بحران در مقیاس وسیع منتشر می‌شد، علامت سوال‌های جدی قرار گرفته است.
پژوهش جایگاهی بس رفیع دارد و باید در عرصة ملی و سپس بین المللی اثرگذار باشد. در غیر اینصورت مقوله ای کمی می­شود که گاه با استنادهای نابجا و زائد برای خود جایگاهی را متصور است.
روابط راهبردی آمریکا و چین از انقلاب کمونیستی سال ۱۹۴۹ تاکنون دچار چرخش‌های مهمی شده و از تنازع سخت‌افزاری و جنگ و خونریزی به همکاری و از همکاری به رقابت در امور نرم افزاری کشید و اکنون در آستانه تقابل راهبردی قرار دارد.
احتمالا لازم نیست که از تب شدید این روزهای رمزارزها در دنیا صحبت شود. موجی که به نظر می‌رسد خیلی زود به ایران هم سرایت کرده است تا جایی که برخی حاضر شده‌اند سهم‌های خود را با زیان بفروشند و وارد کریپتوکارنسی‌ها کنند.
اگر فشارهای امریکا علیه ایران بخواهد بیشتر شود بعید نیست که ایران هم در تشدید فعالیت‌های خود شتاب بخشد. تهران در مقابل سیاست‌های هویج‌گونه کاخ سفید هم تاکنون رویکرد و واکنش منطقی و معقول بروز داده است یعنی تأکید کرده که ایران از برجام خارج نمی‌شود و سیاست اقدام در برابر اقدام را دنبال می‌کند.