یادداشت میهمان؛

جنگ ۳۳ روزه و تغییر موازنه قدرت در غرب آسیا ( بخش سوم)

یادداشت/ دبیرکل حزب الله هر چند روز یکبار در شبکه المنار حاضر می‌شد و در کمال خونسردی اوضاع نبرد را تشریح و غافلگیری‌های جدید را اعلام می‌کرد.

تصویر جنگ ۳۳ روزه و تغییر موازنه قدرت در غرب آسیا ( بخش سوم)

سایت خبری پرسون ـ یکی از عوامل موفقیت حزب الله در جنگ ۳۳ روزه پس از برتری اطلاعاتی، استراتژی دقیق و هدفمند برای مقابله با اسرائیل بود.

استراتژی حزب الله در نبرد تموز عبارت بود از فرسایشی کردن جنگ، گرفتن حداکثر تلفات از ارتش صهیونیست و فشار به جبهه داخلی آن برای پایان دادن به درگیری با استفاده از غافلگیری های متعدد نظامی.

در واقع با توجه به برتری مطلق ارتش صهیونیست از لحاظ تجهیزات و ادوات به خصوص در هوا، حزب الله شیوه جنگ و گریز را انتخاب کرد.‌

در این نوع جنگیدن هیچ خاکریز ثابت و خط مقدمی در مقابل ارتش دشمن وجود ندارد و با استفاده از حداقل نفرات به وسیله ضربات ایذایی از نیروهای مهاجم تلفات گرفته می شود. برای مثال شهر مهم بنت جبیل که اسرائیلی‌ها آن را پایتخت حزب الله معرفی کرده بودند، در مقطعی تنها ۴۰ نفر مدافع داشت.

نکته دیگر این بود که حزب الله در برابر پیشروی های نظامی دشمن در خاک لبنان دچار انفعال و به هم ریختگی نمی‌شد و بلافاصله به مقابله با آن نمی‌پرداخت و آرایش نظامی‌اش را بر هم نمی‌زد.

اما در پاسخ اولا با کمین های متعدد و ضربات چریکی مهاجمان را دچار خستگی و آشفتگی می‌نمود و فرصت تثبیت مواضع را از آنها می‌گرفت و ثانیا با حملات موشکی پرحجم فشار بر مردم ساکن در اراضی اشغالی را بیشتر می‌کرد و از این ترفند در جهت اثرگذاری روانی بر افکار عمومی طرف مقابل برای فشار بر دولت و ارتش استفاده می‌برد.

عامل مهم دیگر غافلگیری‌های متعدد نیروهای لبنانی در نبرد بود. حزب الله می‌دانست نباید ابتکار عمل از دستانش خارج شود، لذا تا روز بیستم جنگ در راهبرد خود موفقیت صددرصدی کسب نمود. این گروه از روز سوم با هدف قرار دادن ناوچه ساعر ۵ بر جنگ مسلط شد و با راکت باران شهر حیفا اوضاع را کاملا به سود خود حفظ کرد.

در طرف روبرو اما اوضاع اصلا اینگونه نبود، ارتش اسرائیل در روزهای اول به شدت سردرگم و منفعل عمل ‌کرده و تنها با استفاده از نیروی هوایی بانک اهداف شناسایی شده از قبل را بمباران می‌کرد و با انهدام زیرساخت‌ها سعی در تنگ کردن عرصه بر مردم لبنان داشت.

در استراتژی حزب الله، نقش سید حسن نصرالله برای ایجاد جنگ روانی در جهت تاثیرگذاری بر افکار عمومی صهیونیست‌ها پررنگ بود.

دبیرکل حزب الله هر چند روز یکبار در شبکه المنار حاضر می‌شد و در کمال خونسردی اوضاع نبرد را تشریح و غافلگیری‌های جدید را اعلام می‌کرد.

برای مثال چند ساعت قبل از موشکباران حیفا در پیامی ویدئویی از مردم این شهر درخواست کرد تا شهر را ترک کنند. در صورتی که در روزهای قبل از آن تلویزیون اسرائیل با نشان دادن سامانه پاتریوت مستقر شده در اطراف این شهر (این سامانه قادر به رهگیری موشک‌های بالستیک بود نه راکت‌های تاکتیکی حزب الله) به مردم وعده می‌داد مقاومت لبنان از امکانات لازم برای موشکباران حیفا برخوردار نبوده و بنابراین از این جهت جای نگرانی برای آنها نیست.

با شروع موشکباران این بندر بسیار مهم، اعتماد افکار عمومی به ارتش اسرائیل و دولت اولمرت کاملا از بین رفت و به همین علت بود که شهروندان یهودی اخبار جنگ را بیشتر از منابع لبنانی نزدیک به حزب الله دنبال می‌کردند.

علیرضا تقوی‌نیا ـ کارشناس مسایل غرب آسیا

توجه: مطلب مندرج صرفا دیدگاه نویسنده است و رسانه پرسون در قبال آن هیچ موضعی ندارد.

324398