یادداشت میهمان؛

مدیریت «کاه و کلشی»

یادداشت/ پس از قطعی های مکرر آب و برق که البته قطعی های برق این روزها به سمت صنایع هدایت شده و به اعتقاد کارشناسان این هم می‌تواند خسارت فراوانی را به این حوزه وارد و قیمت برخی کالاها را افزایش دهد، این بار کاه و کلش به مشکلی دیگر برای کشاورزان تبدیل شده است.

تصویر مدیریت «کاه و کلشی»

سایت خبری پرسون ـ این سالها و روزها سوء مدیریت های دولتی، مردم را در زمینه های مختلف، آزرده خاطر و زیر فشارهای سنگین قرار داده است از تورم افسارگسیخته همه اجناس تا کمبود و نبود کالاهای گوناگون‌.

شیوه مدیریت ناصحیح و ناخوشایند به گونه‌ای بود که دولت از مدیریت اقلامی در حد تخم مرغ، پیاز، سیب زمینی و مرغ و بسیار دیگری از کالاهای از این دست عاجز ماند.

اما پس از قطعی های مکرر آب و برق (که البته قطعی های برق این روزها به سمت صنایع هدایت شده و به اعتقاد کارشناسان این هم می‌تواند خسارت فراوانی را به این حوزه وارد و قیمت برخی کالاها را افزایش دهد) این بار کاه و کلش به مشکلی دیگر برای کشاورزان تبدیل شده است.

به دنبال خشکسالی امسال و کمبود علوفه، قیمت گوسفند کاهش یافت و باعث خسارت به دامدارانی شد که بخش چشمگیری از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند.

قیمت علوفه و کاه در مقایسه با سال گذشته ۲ تا سه برابر افزایش یافت و در این میان برخی افراد سودجو اقدام به خارج کردن علوفه از استان ها و حتی از کشور کردند که البته شنیده ها از قاچاق گوسفند هم حکایت دارد.

روز گذشته این موضوع را از برخی مسئولان استان پیگیری کردم.

مدیرکل امور عشایری کی از استان‌ها از مصاحبه امتناع کرد و معتقد بود رسانه ای شدن این موضوع اوضاع را بدتر می کند.

جهاد کشاورزی هم می گوید: کاه و کلش ارتباطی با این سازمان ندارد.

این در حالیست که شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی هم به تازگی صادرات دام زنده را آزاد اعلام کرد.

از سوی دیگر برخی کشاورزان می گویند: برخی افراد به صورت مشکوک کاه و کلش آنان را خریده و برای سودجویی نامتعارف احتمالی انبار می‌کنند.

دولت در این زمینه هم مدیریت مناسبی نداشته و با این شیوه مدیریت کاه و کلشی ممکن است بزودی پیامدهای منفی آن را ببینیم پیامدهایی مانند افزایش قیمت دوباره این روزهای مرغ که دوباره در آسمان بی تدبیری به پرواز درآمده است.

رسول مرادی کارشناس و فعال رسانه ـ استان کردستان

توجه: مطلب مندرج صرفا دیدگاه نویسنده است و رسانه پرسون در قبال آن هیچ موضعی ندارد.

323800