احیای برجام؛ نقطه شروع حداقلی با غرب

مدیریت کشور در مقطع فعلی این امتیاز را دارد که با مخالفت یک جناح مثلا در مجلس یا قوه قضائیه و صداوسیما و مانند آن مواجه نخواهد بود، از این به بعد، هر تصمیمی که گرفته شود، مخالفی نخواهد داشت.
تصویر احیای برجام؛ نقطه شروع حداقلی با غرب

به گزارش سایت خبری پرسون، کوروش احمدی نوشت: حتی جناح اصلاح‌طلب و اعتدالی خارج از سرای سیاست نیز آماده خواهد بود از هر تصمیمی برای احیای برجام و رفع تحریم‌ها حمایت کند. ما اگر با همه مجموعه‌های بین‌المللی کار نکنیم، طبق رویه سال‌های اخیر محکوم به خام‌فروشی به مجموعه مورد نظر خود و خرید مصنوعات با کیفیت پایین از آن خواهیم بود و از سرمایه‌گذاری مولد و انتقال تکنولوژی و مدیریت مدرن از جانب آن مجموعه نصیبی نخواهیم برد.

یکی از مشکلات اساسی سیاست خارجی ما عدم‌توازن میان شرق و غرب است. نظر یک کشور حتی اگر بر کار با صرفا یکی از مجموعه‌های بین‌المللی باشد، هدفش تنها در صورتی محقق می‌شود که با سایر مجموعه‌ها هم کار کند. در غیر این صورت آن مجموعه مدنظر اگر رقیبی در برابر خود نبیند، دلیلی ندارد که جز به منافع خود به آسان‌ترین شکل ممکن فکر کند. به علاوه، مجموعه مد‌نظر دلیلی ندارد که در غیاب رقیبی نیرومند در حوزه ژئوپلیتیک نیز به‌طور جدی به منافع ما یاری رساند و این تجربه زیسته همه کشورهاست.

نقطه شروع حداقلی برای کار با بلوک غرب احیای برجام است.همچنین تصویب دو کنوانسیون مدنظر FATF برای داشتن روابط عادی با همه جهان خارج مهم است. اما فکر نمی‌کنم اینها به تنهایی کافی باشد. ادامه تحریم‌های اولیه آمریکا، تحریکات و سم‌پاشی‌های اسرائیل و دشمنی‌ برخی از کشورهای عربی ممکن است همچنان موجب ادامه تنش در سیاست خارجی و در سطحی کمتر با جهان غرب باشد. می‌توان احتمال داد فشارهای آمریکا برای آنچه «قوی‌تر و طولانی‌تر کردن برجام» می‌نامند و نیز اصرار بر مذاکره در مورد برنامه موشکی و سیاست‌های منطقه‌ای ایران ادامه یابد.

در چنین شرایطی مشکل می‌توان امید داشت که روابط اقتصادی ایران با جهان خارج به طور کامل عادی شود و شرکت‌ها و بانک‌های بزرگ بین‌المللی رغبت چندانی برای کار جدی در ایران از جمله سرمایه‌گذاری داشته باشند. بی‌شک، ترجیح مقامات ما کار با بلوک شرق است که فی‌النفسه خوب و بی‌ضرر است، باید ادامه یابد و تقویت شود؛ اما به تنهایی کافی نیست. کار همزمان با شرق و غرب غیرممکن نیست و اگر یکی از دو طرف مخالف همکاری ما با طرف دیگر باشد، قطعا مداخله در امور داخلی ما خواهد بود و مردود است. تجربه دیگر کشورها نیز نشان داده کار با هر دو بلوک ممکن است. کشورهای اطراف ما، از جمله ترکیه، تجربیات با‌ارزشی در کار با همه مجموعه‌های جهانی دارند. گزارش وزارت امور خارجه حاکی از آن است که دولت دوازدهم و به ویژه وزارت امور خارجه کار خود را انجام داده و تمام کرده است.

به طور مشخص تلاش و دستاورد تیم مذاکره‌کننده قابل‌تمجید و شایسته تحسین است. البته دولت بعدی حق دارد که شانس خود را بیازماید، تلاش خود را بکند و اگر توانست امتیازات بیشتری از آمریکا بگیرد، باید به آن دست مریزاد گفت. باید در مذاکره برای کسب امتیازات بیشتر نیم‌نگاهی نیز به سیاست داخلی آمریکا داشت، باید دید که آیا سیاست داخلی و ساختار حقوقی - سیاسی نظام سیاسی آمریکا تا چه حد امکان گرفتن امتیازات بیشتر را می‌دهد. مثلا آیا با توجه به این ساختار می‌توان انتظار داشت که دولت بایدن عدم‌خروج از برجام و مانند اینها را تضمین کند. تلاش برای گرفتن امتیازات بیشتر اگرچه خوب است اما نباید به‌گونه‌ای باشد که موجب ادامه بیشتر تحریم‌ها و نیز سائیده شدن بیشتر برخی از مبانی برجام برای طرف مقابل شود.

توجه: مطلب مندرج صرفا دیدگاه نویسنده است و رسانه پرسون در قبال آن هیچ موضعی ندارد.

منبع: آرمان ملی

323882