یادداشت‌ها

اگر اراده سیاسی لازم و جدی از طرف ایران و آمریکا برای احیای برجام شکل بگیرد، تعیین چارچوب‌های حقوقی کار دشواری نخواهد بود؛ چراکه حقوق و قالب‌های آن دنباله‌رو اراده سیاسی است.

سفر پاپ فرانسیس به عراق بی‌تردید مهم‌ترین رویداد سیاسی در چند دهه گذشته در جهان بود. رهبر کاتولیک‌های جهان و بالاترین مرجع دین عیسی مسیح با پیروانی بیش از یک‌و‌نیم میلیارد نفر در اقدامی جسورانه که در تاریخ کلیسا سابقه نداشت، به عراق مهد و خاستگاه ادیان ابراهیمی سفر کرد.
کولبری و سوخت‌بری در شأن مردم مظلوم ایران نیست. سهم آنان از سفره اقتصاد جهان نباید تا این ‌حد باشد. این عارضه در شأن اقتصاد کشوری غنی چون ایران نیست؛ اما به‌راستی راه نجات از این مسئله چیست؟ آیا باید یارانه بیشتری به مرزنشینان بدهیم تا دست به چنین تجارت خطرناکی نزنند؟
نشست اقتصادی دکتر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با استاندار، نمایندگان مردم خرم آباد و چگنی در مجلس یازدهم، معاونین اقتصادی شهرهای ازنا و الیگودرز، مسئول امور زنان لرستان و فعالین اقتصادی خرم آباد با هدف بازسازی اقتصاد ضعیف استان و خرم آباد، جذب سرمایه گذار، ایجاد کمربند اقتصادی و صنعتی در لرستان برگزار شد.
با گذشت بیش از یک ماه از روی کار آمدن بایدن بازارهای ایران کماکان تحت تاثیر تکانه ها و اخبار سیاسی روزانه تغییر کرده و نمی توان پیش بینی دقیقی از آینده بازارها ارائه داد. بازار دلار در هفته منتهی به ۱۵ اسفند ماه با رفت و برگشت های قیمتی روزانه مواجه بود.

رفتارهای رئیس‌جمهور سابق در ماه‌های اخیر ‌نشان می‌دهد، او تصمیم گرفته است با پیاده‌سازی چندین سناریو، آمدنش به عرصه انتخابات 1400 را به یک مطالبه مردمی تبدیل کند.

یادداشت/انصارالله در قامت یک ارتش بزرگ و تمایز یافته،  با به کارگیری شیوه های نوین جنگی می تواند روی زمین بزرگترین شهر در دست سعودی ها، یمنی مارب را محاصره کامل کند و از طریق آسمان نیز روزانه عمق خاک سعودی را بدون محدودیت مورد اصابت موشک و پهپاد قرار دهد.

اسلام حقیقی اساسا اسلام بر پایه صلح است نه خشونت و سرسختی و علمای اسلام شدیدا با این دست اختلافات و تفکرات سلفی مخالف‌اند، چه رسد اسلامی که با جنگ و خون‌ریزی معرفی شده است.
نه سکون گسل‌ها به‌ معنای اتمام زمین‌لرزه است و نه پرزلزله‌بودن الزاما به‌ معنای شروع فوری فعالیت گسل برای رخ‌دادن یک زلزله شدید. با توجه به سابقه زلزله‌های بزرگ در ایران، به‌طور متوسط در هر دهه، حدود دو زلزله با بزرگای بالای هفت در فلات ایران ممکن است رخ ‌دهد.
چرا با این که جنس هست، گران است؟ اگر کمبود باشد گرانی قابل فهم است. اما وقتی هست و زیاد هم هست چرا باید گران باشد؟ شاید کالا و خدمات گران نیست. بلکه دستمزد و درآمد کم است.
رئیس‌کل بانک مرکزی مجبور است به هر دو قوه مقننه و مجریه در مورد تبعات و رویکردهای آنان به مسائل اقتصادی هشدار دهد و از افزایش بیشتر نقدینگی و تورم در شرایط موجود نگران باشد.
اگر‌چه شیوع ویروس کرونا باعث اختلال جدی در اجرای برنامه‌های توسعه‌ای بسیاری از کشورهای جهان به خصوص در حوزه گردشگری شد ولی ایران تاکنون توانسته است با کنترل و مدیریت سیستم بهداشت و درمان در مقابله و کنترل بیماری کووید ۱۹ با وجود فشارها و تحریم‌های بین‌المللی، اقدامات شایسته‌ای را انجام دهد و با توجه به شرایط، آینده درخشانی برای گردشگری سلامت ایران در پساکرونا پیش‌بینی می‌شود.

دکتر نصرالله پورجوادی در میانه دهه شصت خورشیدی مقاله‌ای درخشان با نام «ایران مظلوم» نوشت و در آن با تبیین تهاجم هویتی به کشور، مفاد و محتوای کتاب «سیری در تاریخ زبان و لهجه‌های ترکی» را همچون مقدمه تجزیه کشور و حمله بیگانگان به ایران ارزیابی کرد.

مهدی تاج به عنوان نایب رئیس ایرانی کنفدراسیون باید تمام تلاش خود را به کار گیرد تا بازی میزبانی را به بحرینی‌ها نبازیم. اگر قرار است میزبانی را به ایران ندهند، حداقل بهتر است در کشور ثالث به میدان برویم.

آنچه در شبکه دو تحت عنوان گفتگوی خبری به منصه ظهور رسید مصداق بارز بی انصافی و بی اخلاقی رسانه ای است،امری که مدت مدیدی است از سوی رسانه ی ملی علیه نهاد وکالت وکانون وکلا طراحی و اجرا می شود، وکلای دادگستری بنا بر ذات حرفه ی شریف خویش آموخته اند در حضور طرف دعوی و شنیدن ادعای وی به دفاع از حق و ادعای خویش قیام کنند و  شیوه ی بزدلانه ی یک طرفه نزد قاضی رفتن را نه بلد هستند و نه برایش ارزشی قائل هستند!!

نباید معطل آمریکا باشیم چرا که به نظر نمی‌رسد لغو تحریم‌ها و راضی کردن ایران، برای آمریکایی‌ها اولویت داشته باشد و دولت آقای بایدن در شرایط فعلی اولویت‌های دیگری در حوزه‌های داخلی و خارجی دارد. مسؤولان محترم در این شرایط نباید طوری اقدام کنند که مردم چشم انتظار بیرون بوده و اقتصاد کشور معطل تصمیمات کشورهای اروپایی و آمریکا باشد.
انبارلویی با اشاره به اظهارات رئیس جمهور مبنی بر اینکه «امروز هم اقتصاد ما بهتر می چرخد و هم سانتریفیوژها» نوشت: آیا خط فقر که در سال 1392 دو میلیون تومان بود امروز به 10 میلیون تومان رسیده، چرخ اقتصاد خوب می‌چرخد؟.
ژاپن پیشتر در دوره ریاست جمهوری ترامپ نیز تلاش هایی برای میانجیگری میان ایران و امریکا انجام داده، هرچند راه به جایی نبرده بود. با این حال حسن نیت این کشور برای ایران به اثبات رسیده است.
روایت غالب از هدف سفر جناب پاپ فرانسیس به عراق و برنامه ­های متنوع آن، اعلان پیام صلح و همزیستی ادیان است. جناب ایشان در توییت خود پیش از آغاز سفر، دیدار با «مردم رنج­دیده» را هدف اصلی این «زیارت» عنوان کرد.
وعده پائین آوردن قیمت ارز از یک طرف مژده به کسانی است که به طور غیر قانونی انواع کالا های مصرفی و غیر ضروری را به کشور وارد می کنند، و از طرف دیگر بشارت به کسانی است که در صدد تبدیل سرمایه هایشان به ارز و انتقال آن به خارج از کشور هستند.
سال ۱۴۰۰ ؛ سال حسرت فاصله هاست ؛ وقتی صلح آمیزترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۰ معرفی می شود و دوباره از کشور ما با فاصله زیاد بعنوان یکی از ناآرام ترین کشورهای جهان نام برده می شود. ناآرامی تنها در صدای تیر وتفنگ نیست.امنیت اجتماعی یکی از مهم ترین شاخص های آرامش در جهان به شمار می رود.
پایه و اساس حکمرانی در جمهوری اسلامی ایران قانون اساسی است. به‌کرات بزرگ‌ترین آسیب‌های قانون اساسی تحت عنوان تقلیل‌گرایی، زیاده‌خواهی‌ و مصادره به مطلوب اصولی از آن مورد بحث واقع شده است.
به بهانه هفته منابع طبیعی بررسی شد؛

حلقه مفقوده کارشناسان محیط زیست در صنایع

یادداشت/به کار گیری کارشناسان محیط زیست حلقه مفقوده صنایع است که در قانون به ان تاکید شده اما در عمل کوتاهی می شود