یادداشت‌ها

ورود دستگاه‌های امنیتی به طرح جوانی جمعیت خود جای سوال دارد زیرا این امر با یک مساله فرهنگی منافات دارد و افزایش کمی جمعیت باید امری مثبت تلقی و فرهنگ‌سازی شود و ورود دستگاه‌های امنیتی به بحث غربالگری و سقط ‌جنین یکی از اموری است که حتی مورد اعتراض وزارت بهداشت نیز واقع شده است.
خرابکاری اخیر رژیم صهیونیستی و آسیب رساندن به تاسیسات هسته‌ای نطنز، نه تنها به‌دلیل هزینه‌های وارده بلکه به‌دلیل امکان وقوع فاجعه‌ای انسانی و زیست‌محیطی، موجبات خشم و نارضایتی را در کشورمان به حدی رسانده که عده‌ای در واکنش‌های احساسی اولیه، پیشنهاد توقف مذاکرات وین را داده‌اند. با توجه به در جریان بودن مذاکرات و عزم جدی طرفین، چه موانعی بر سر راه توافق و احیای برجام وجود دارد؟
بررسی دست های ‌پشت پرده صنعت داروسازی؛

اعتراض داروسازان‌ به مافیای دارو

یادداشت/طبق تحقیقاتی در حال حاضر ٧٠ تا ٧٥ درصد داروخانه های تهران متعلق به پراتیک ها هستند. امتیاز واردات دارو و کارخانه های داروسازی هم که همگی فقط متعلق به افرادی خاص است
یادداشت میهمان؛

«درد»

یادداشت/ در جامعه ما دروغ در جنبه زندگی فردی و اجتماعی فراوان شده و برخی از مسئولان هم براحتی مرتکب این گناه بزرگ می شوند و موجب ناراحتی مردم و گرفتاری‌های زیاد و در نتیجه ایجاد بی اعتمادی این بلای سوزنده می شود.

ارتش؛ نیرویی پرتوان با امدادهای غیبی و معنوی شیر دلان همیشگی صحنه های نبرد است؛ مردانی گمنام در لباس تقوا و عبودیت، که ترجیح میدهند برای همیشه در صفحات تاریخ مبارزه، گمنام بمانند.
چگونه ممکن است رویدادهای بیرونی، بالاخص رویدادهای تالم‌برانگیز بیرونی تاثرات درونی نداشته باشد که این تاثرات طبعا نمودها، تظاهرات و جلوه‌هایی پیدا می‌کند که در مردم اهل اندیشه و صاحبان طبایع لطیف‌تر، به گونه‌ای مشهودتر و زیباتر متجلی می‌شود و عطار مجلای همه رنج‌ها، آلام و دردهای زمانه خویش است.
مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود از طرح آمارگیری نیروی کار در پاییز ۱۳۹۹ نرخ بیکاری را ۴/ ۹ درصد از کل جمعیت فعال کشور اعلام کرده است. تک‌رقمی شدن نرخ بیکاری برای ایران که به‌صورت مزمن بیکاری‌های دو‌رقمی را تجربه کرده، آن هم در شرایط کنونی که اقتصاد زیر سنگین‌ترین فشارها ناشی از تحریم و همه‌گیری کرونا قرار دارد، می‌تواند خبری خوب و نویدبخش محسوب شود؛ به‌ویژه اگر توجه شود که نرخ بیکاری در یک‌سال گذشته در یک روند تقریبا ثابت نزولی قرار داشته و از ۶/ ۱۰ درصد در زمستان ۱۳۹۸ به ۸/ ۹ درصد در بهار، ۵/ ۹ درصد در تابستان و حالا به ۴/ ۹ درصد در پاییز ۱۳۹۹ رسیده است.
مطمئن شوید او و مشاورانش می‌دانند که درآمد ملی و رشد اقتصادی تغذیه‌کننده همه حوزه‌های حکمرانی است تا بعد از دوره‌اش نگوید که «در حوزه‌های «اجتماعی» و «سیاست خارجی و داخلی» و «فرهنگی» خوب بودیم؛ اما فقط در اقتصاد خیلی موفق نبودیم»؛ چون حکمرانی مطلوب در هیچ یک از آن زمینه‌ها بدون افزایش «درآمد ملی» ممکن نیست.
این روزها تحریم‌های ظالمانه شرایط را برای کار و فعالیت اقتصادی دشوار کرده و خدماتی نظیر حمل و نقل و انتقال پول با دوره پیش از تحریم‌ها قابل مقایسه نیست و متاسفانه در چنین شرایطی صادرات نه تنها یک ارزش محسوب نمی‌شود بلکه نگاه مثبت گذشته نیز برای صادرات دیگر وجود ندارد.
گویا گفتن و نوشتن و هشدار دادن حتی پیش از وقوع خطرات دیگر کمترین اثرها را ندارد و بسیاری از مسوولان چنان درگیر انواع جلسات و دغدغه‌ها و رتق‌وفتق‌ها هستند که اصلا وقت نمی‌کنند که نیم توجهی به فریادهای دیگران بکنند.
در سال‌های اخیر اشخاص حقیقی و حقوقی وارد عرصه سرمایه‌‌گذاری تولید فیلم و سریال شبکه خانگی شده‌اند یا بعد از مدتی منابع مالی آنها مشکوک و بودار و پرونده‌ساز شده‌اند یا مضامین و قصه‌های این آثار ضعیف و بسیار دور از رئالیسم این دوران و طبقه‌‌بندی‌های عرفی آن بوده‌اند یا در نمایش واقعیت‌های جاری و تیپ‌ها و طبقات مطرح جامعه معاصر نگاهی اغراق‌آمیز و افراطی داشته‌اند.
زمانی که آمار دقیق، شفاف و بهنگام ازسوی «سازمان برنامه و بودجه» اعلام نمی‌شود حرکت و تصمیم‌گیری مدیران ارشد به‌مثابه رانندگی در جاده مه‌آلود تصور می‌شود که هر چقدر غلظت این مه بیشتر باشد، امکان اندازه‌گیری احتمال تصادف هم کاهش می‌یابد.
سخنگوی دولت در یادداشتی نوشت: متاسفانه در سالیان اخیر عده‌ای با برساختن دوگانه و دوقطبی عجیب و در نوع خود تازه، کوشیدند که مقاومت و مذاکره را به دو سر طیفی منتسب کنند که الزاماً یکی، دیگری را نقض می‌کند.
بزرگ‌ترین خطری که اقتصاد ما را تهدید می‌کند، نه تشدید تحریم‌های ظالمانه و نه تشدید خشک‌سالی و نشست دشت‌ها بلکه بر صدر نشستن و قدر دیدن صاحبان چنین تفکراتی است. بی‌تردید مدیرانی که از خدمات چنین مشاورانی بهره گیرند، ممکن است اسیر توهم شده و با ریل‌گذاری نادرست برای آینده اقتصاد کشور دردسرهای فراوان و هزینه‌های گزاف برای نسل‌های آینده بیافرینند.
نقدی براظهارات وزیر بهداشت در کرمانشاه؛

واکسن برای جگرگوشه شما، خاک سردگورستان برای جگر گوشه های مردم

یادداشت/مردم در زمان جنگ زیر گلوله وخمپاره و موشک و بمب و مبارزات مختلف با بد خواهان ایران و ایرانی دفاع از دین و ایمان  با علم به اینکه  میدانستند شهید میشوند پای در میدان نبرد گذاردند تا وطن آزاد مانده اما خاک سرد گورستان نسیبشان شود
آمریکا می‌داند که هرگونه توافقی بستگی به نظر مجموعه حاکمیت دارد، ازاین‌رو برایشان فرقی نمی‌‌کند که طرف مذاکرات این دولت یا آن دولت باشد؛ اما اگر قرار باشد مذاکرات به روال دولت احمدی‌نژاد ادامه یابد، باید آنهای که سنشان اجازه می‌دهد، منتظر تحولی در انتخابات چهار سال دیگر باشند.
به بهانه مشکلات مردم دردوران کرونا؛

چه بد کرداری ای چرخ چه کج رفتاری ای چرخ

طرح واکسیناسیون عمومی در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله همسایگان ما به سرعت در حال انجام بوده و مراحل پایانی خود را طی میکند ودر برخی از کشورها حتی جشن برداشتن ماسک براه انداخته‌اند
اگر همه ما مطالبه گر باشیم و در این مسیر با قدرت کار کنیم، کمتر مسئولی می تواند کاری خلاف قانون انجام دهد، زیرا می‌داند پس از یک عمل خلاف و اشتباه، جو رسانه او را رها نخواهد کرد و مسئولین قضایی نیز با توجه به درخواست به حق مردم که هر کدام یک رسانه محسوب می شوند، به تخلف آن فرد رسیدگی می کنند.
کودکان وقتی به دنیا می‌آیند، هیچ اراده‌ای از خود ندارند و آنچه بر آنها می‌گذرد، تام و تمام حاصل اراده والدین و سرپرست آنهاست، این کودک تنها کاری که از دستش بر می‌آید، واکنش نشان دادن به آنچه بر او می‌گذرد است.
یادداشت/ در خصوص وضعیت سعودی نیز باید گفت شکست در جبهه مارب بیش از همه بر وضعیت بن سلمان اثر منفی خواهد گذاشت ؛ زیرا اولا موقعیتش در درون خانواده سلطنتی و هیئت بیعت تضعیف می گردد و دوما افکار عمومی عربستان اعتمادشان نسبت به وی سلب خواهد شد.

طرح دو فوریتی فاجعه‌آمیز «جهش تولید و تأمین مسکن» که در شهریور 1399 به هیات رییسه مجلس تقدیم شده و با تخلّف از مقررات الزام‌آور آیین‌نامه داخلی مجلس و اصول قانون اساسی در دستور کار مجلس گزارده شده بود سرانجام روز 18فروردین 1400 به تصویب مجلس رسید.
اقتصاد ایران همیشه با چالش پیش‌بینی روبه‌رو بوده و به دلیل وابستگی به مسائل بیرون از مرزهای جغرافیای کشورش، پیش‌بینی‌ها سخت‌تر نیز شده است، به ‌گونه‌ای که بسیاری از کارشناسان و اقتصاددانان از برآورد شاخص‌های اقتصادی سر باز می‌زنند و به بیان کلیاتی اکتفا می‌کنند به خصوص آنکه وضعیت شیوع کووید19 در کشور نیز بدتر شده است.
باید مراقبت کرد تا در شرایط بحرانی و احساسی جاری هدف و مقصد نهایی تلاش‌ها را که می‌باید نتیجه بخش کردن مذاکرات و گفت‌وگوهای وین باشد از دستور کار خارج نگردد.