یادداشت‌ها

یادداشت/ ناوچه پیکان از لحظات اولیه رسیدن به البکر با چند ناوچه و دو فروند جنگنده میگ ۲۳ عراقی درگیر شده و با موشک ضدهوایی یکی از میگ ها را منهدم می‌سازد. ماموریت اصلی پیکان حفاظت از نیروهای مستقر بر پایانه نفتی البکر و درگیر کردن و شناسایی شناورهای رزمی عراق است.

یک فعال محیط زیست اظهار داشت: مدافعان شکار با سوء استفاده از شرایط، فضایی ایجاد کرده اند که گناه را به گردن پروانه‌های شکار و نادیده انگاشته شدن حقوق ازدست رفته شکارچیان بیندازند.

«... اقتصاد ایران شبیه فروشگاه ظروف چینی است که دائم گرفتار دعوا بین اعضای ائتلاف مسلط است و مهم‌ترین نتیجه آن شکستن ظروف فروشگاه است». به نظر می‌رسد در کشور به‌طور حادی به «بیماری خودایمنی» دچار شده‌ایم.
می‌دانم بسیاری از خوانندگان با واژه زیر آشنا هستند. در مواردی که نیاز به کاری با دقت و سرعت بالا هست، توصیه مؤکد می‌شود: «کار، اداری نشود»، کنایه از اینکه اگر کاری که در دست اقدام است، جنبه اداری و بوروکراتیک به خودش بگیرد، اصلا انجام نمی‌شود یا در زمانی که انتظار می‌رود به وقوع نمی‌پیوندد.
ایران قوی آرزوی همه است. اما وظیفه حکمرانان در گیرودار آرزوها محدود نیست. آنها باید با زبان برنامه و راهبرد در خدمت آرزوهای شهروندان باشند.
مروری بر داستان اسفبار برخی روابط عمومی های کشور؛

علم بهتر است یا دلال بازی تبلیغاتی؟!

مطلب حاضر، با توجه به شواهد و قراین موجود، ناظر بر ظهور پدیده ای در روابط عمومی های کشور است که منجر به برخوردهای جاهلانه و غیر اخلاقی با متخصصان و مدیران فرهیخته روابط عمومی در برخی سازمان ها و وزارتخانه ها و برکناری آنها، علیرغم دستاوردهای مهم و اساسی شان در این حوزه حساس است.
در اکثر کشورها از علم اقتصاد در سطح کلان سیاست‌گذاری استفاده گسترده می‌شود و در کشور ما هم اقتصاددان‌های شناخته‌شده‌ای در مراکز تصمیم‌گیری نشسته‌اند. ولی سوالی که در ذهن من بدون جواب مانده آن است که در طول بیش از ۵۰ سالی که من به یاد می‌آورم، اقتصاددان‌هایی در سیاست‌گذاری موفق‌تر بوده‌اند که به روابط بین‌الملل گسترده معتقد بوده و همان‌ها بوده‌اند که توانسته‌اند منافع ملی کشورشان را بهتر از دیگران حفظ کنند.
در حالی‌که مذاکرات در وین بر مبنایی واقع‌بینانه و عمل‌گرایانه در حال پیشرفت است، یکی از سؤال‌هایی که مطرح است، این است که سیاست داخلی آمریکا چه تأثیری می‌تواند بر این مذاکرات و خروجی نهایی آن داشته باشد؟
اولین خبرها از زلزله بوشهر به‌عنوان «زلزله‌ای در نزدیکی نیروگاه هسته‌ای ایران» به دنیا مخابره شد و البته مشخص شد که آسیبی به نیروگاه وارد نشده است. لرزه‌خیزی در مرز منطقه چین‌خوردگی هم‌گرا و فعال به کوتاه‌شدن ناشی از هم‌گرایی بستگی دارد.
معاون میراث‌فرهنگی کشور به‌مناسبت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی عنوان کرد: در سال ۲۰۲۱ با توجه به توصیه ایکوموس و پیچیدگی محور انتخابی، نشست‌های مختلفی در سراسر جهان برگزار می شود و در ایران نیز کارشناسان میراث‌فرهنگی، سمن‌ها، دانشگاه‌های معماری و مرمت، برنامه‌های مختلف و نشست‌های مجازی برگزار می کنند.
مردم ایران در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کردند که طرفدار مذاکره و گفت‌وگو هستند. اگر نبود ترامپ و البته انفعال بیش از اندازه حسن روحانی، طعم شیرین برجام حالا حالا زیر زبان‌مان مانده بود.
در جام‌جهانی ۱۹۸۶ مکزیک، دیه‌گو مارادونای فقید توانست تیم‌ملی کم‌مهره آرژانتین را یک‌تنه و تنها طی ۶ بازی مرگبار قهرمان جهان کند. در تاریخ خودروسازی کم هستند مدیران تحول‌خواهی که مانند این بازیگر بزرگ فوتبال توانسته باشند یک‌تنه یک شرکت خودروسازی را از وضعیت زیان‌دهی به سودآوری برسانند. لی یاکوکای فقید، مرد بزرگی است که در دهه ۷۰ میلادی دو شرکت بزرگ فورد و کرایسلر را از سقوط حتمی نجات داد.
سال ۱۴۰۰، سالی است پراز ابهام. ابهامات از هر نظر بر این سال، سایه افکنده است. دنیای سیاست هم از منظر داخلی و هم از منظر خارجی مبهم است. سال انتخابات ریاست‌جمهوری معمولا سال وعده‌دادن‌های بزرگان سیاست به مردم و صرف وقت توسط مسوولان قبلی برای نمایش دادن آنچه که تا کنون انجام داده‌اند، است و کمتر مسوولی واقعا به‌دنبال رفع موانع، به‌خصوص از نوع بنیادی آن است.
درحالی قرن چهاردهم به سال پایانی رسیده است که کشور همچنان در مواجهه با ابرچالش‌هایی است که هرکدام به‌تنهایی وضعیتی دشوار را رقم می‌زند.
این یک واقعیت تلخ است که تورم نزدیک به 40 درصد در سال سپری شده، پیامدهای آشکار و بازدارنده بر کسب و کار ایرانیان و روش زندگی آنها بر جای گذاشته است.
حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران که مسبوق به سابقه هم هست، در میانه و هنگام مذاکرات برجامی در وین واقعه‌ای بود که از حیث بین‌المللی و داخلی آثار و تحلیل‌های بسیاری را ایجاد کرده که تا زمان این تقریر هنوز ادامه دارد.
نگهداری و شناخت گذشته، تنها به خاطر ارزشی که ما برای آن قائل می‌شویم نیست؛ یعنی نگهداری از یک اثر باارزش تاریخی برای این نیست که فقط به داشتن آن اثر افتخار کنیم.
ماجرای واکسن در حال ورود به مراحل حساسی است. هم از حیث تعداد واردات و تولید و تزریق و هم از حیث شفافیت و تزریق براساس ضابطه.
‏توافق راهبردی ایران و چین موجی از طرفداری و مخالفت با این توافق‌نامه را برانگیخت، هرچند این توافق صرفا نقشه راه تلقی می‌شود و شکل دقیق حقوقی به خود نگرفته است.
یادداشت میهمان؛

«دن کیشوت» بخوانیم

یادداشت/در جهان خیالی آنها از خشکسالی و کمبود بارندگی در دشت لوت تا متون درسی کودکان ابتدایی و فیلم‌های پر فروش هالیوود و بالا رفتن سن ازدواج و کاهش زادوولد و ویروس کرونا و آلودگی هوای تهران و رأی آوردن و نیاوردن ترامپ و خلاصه هر رویداد و مشکل و مسئلهٔ بین‌المللی و داخلی همگی در راستای توطئه و ضربه زدن به نظام سیاسی و ملت ایران طراحی شده‌است.

ایجاد فضای گفت‌وگوی آزاد و تحریف نشده در دیدگاه‌های جامعه‌شناسی توسط متفکرینی مانند هابرماس مطرح شده است. هابرماس گفت‌وگوی آزاد و تحریف نشده را نوعی کنش عقلانی می‌داند. او در نظریه کنش ارتباطی خود می‌گوید جامعه باید از مسیر نوعی گفت‌وگوی آزاد که در قید مناسبات قدرت نباشد برای رسیدن به شکلی آرمانی از آگاهی اخلاقی تلاش کند.
نفوذ ایران به گونه ای است که هیچ کس نمی‌تواند آن را از معادلات منطقه‌ای حذف کند. باید به موازات پیگیری تلاش‌های دیپلماتیک به منظور احیای برجام، تحرکات منطقه‌ای خود را هم افزایش دهیم.