یادداشت‌ها

حقایق را وارونه نشان ندهیم؛

غلبه بر کرونا واکسن می خواهد

واقعیت آن است که بسیاری از مردم دیگر اعتماد چندانی به گفته های دولت نداشته وایضا مشکلات اقتصادی و معیشتی کار را بدان جا کشانده که دست فروش و بازاری وکارگر و...... مرگ با کرونا را به فقر وتنگدستی و شکم های گرسنه خانواده ترجیح داده دیگر گوششان به توصیه های رنگ باخته نمکی بدهکار نیست.
یادداشت/ منابع اطلاعاتی ـ امنیتی انصارالله بارها اعلام کرده اند که علاوه بر افسران سعودی، کارشناسان انگلیسی و آمریکایی نیز در پشت پرده رزم مارب حضور دارند و نیروهای معارض را هدایت می کنند.

نگاهی به آشفته بازارخودرو؛

رییس شورای رقابت: گران است نخرید!

طبق برنامه ریزی وزارت صمت، برای سال 1400 نیز قرار است یک میلیون و 250 هزار خودرو تولید شود.
جو بایدن تلاش‌های آشتی‌جویانه‌ای که توسط پیشینیان خود آغاز شده را ادامه خواهد داد. با توجه به اعتبار جمعیتی و اقتصادی هند، این کشور نقشی اساسی در آسیا دارد. گنجاندن هند در استراتژی ایندو-پاسیفیک ایالات متحده و «کواد» در این راستا انجام می‌پذیرد.
حساسیت مردم در باب برنامه همکاری با چین و رویکرد انتقادی حاکم بر نظرات در این زمینه به‌خوبی قابل درک است. اولا واقعیت آن است که دولت نه فقط در این مورد بلکه در موارد مشابه نیز برای اعتمادسازی بسیار کم تلاش کرده و می‌کند. دوم اینکه مردم به درستی خود را از ذی‌نفعان این برنامه می‌دانند و برای خود حق آگاهی قائلند. سوم آنکه نگاهی به سایر برنامه‌‌های همکاری بین دولت‌ها و شرکت‌های چینی و تجارب دیگر ملت‌ها در موارد مشابه گواه آن است.

دلیل اقبال به کلاب‌هاوس چندان پیچیده نیست. اینجا همه می‌توانند بی‌واسطه در ارتباط باشند. بدون فحاشی و تندی‌های رایج در شبکه‌ای مثل توییتر. بدون سنگینی فضای ارتباط معمولا یک‌طرفه اینستاگرام. اینکه یک شهروند معمولی بتواند با وزیر مملکت رودررو صحبت کند، هم جذاب و وسوسه‌کننده است و هم غبارآلودگی و بی‌اعتمادی رایج در جامعه میان مردم و مسوولان را می‌زداید.
نوع پنهان‌کاری در خصوص آمار فوتی های کرونا دیر یا زود برملا می‌شود. دو روز پیش رییس ستاد کرونای تهران، آمار مرگ و میر روزانه تهران را ۷۰ نفر اعلام کرد ولی ستاد کرونا این رقم را برای کل کشور ۱۹۳ نفر یعنی کمتر از سه برابر تهران اعلام کرد در حالی که تقریبا همه استان‌ها قرمز است و جمعیت کشور نیز بیش از ۹ برابر تهران است و احتمالا فوتی‌های کرونایی کشور باید ۶ تا ۷ برابر تهران باشد.
درباره همه‌گیری کووید19 هدف راهبردی تیم مدیریت بحران (ستاد ملی مقابله با کرونا) باید کنترل و به‌صفر‌رساندن فوت و ابتلا به کرونا باشد. در هشتم اسفند 99 سخنگوی ستاد مقابله با کرونا هشدار داد و گفت: «اگر روند سهل‌انگاری به همین شکل پیش برود، موج چهارم بیماری در فروردین‌‌ ۱۴۰۰ رخ خواهد داد».
مسلم است غربی‌ها در «برجام ۱۴۰۰»، از برجام ۹۴ درس‌هایی گرفته و باتجربه‌تر شده‌اند و این بار توافق هسته‌ای را طلیعه یک دوران جدید با ایران تصور نخواهند کرد. در نتیجه بعد از عبور از مرحله اولیه برجام ۱۴۰۰ که منجر به آزادسازی بخشی از دارایی‌های بلوکه‌شده ایران و برداشته‌شدن برخی از تحریم‌ها و متقابلا بازگشت فعالیت‌های هسته‌ای ایران به چارچوب برجام ۹۴ خواهد شد، غربی‌ها خواهان تداوم مذاکرات درباره برنامه‌های موشکی ایران و سایر خواسته‌هایشان خواهند شد.
اقدام یک شرکت هواپیمایی و رعایت‌نکردن مصوبات ستاد ملی کرونا از مصادیق تهدید علیه بهداشت عمومی است و دراین‌باره باید دادستانی و مراجع ذی‌ربط از جمله وزارت بهداشت، سازمان هواپیمایی کشوری و هریک از شهروندان اعلام جرم کنند و شرکت هواپیمایی متخلف را اعمال قانون و تحت تعقیب کیفری قرار دهند.
او به راحتی آنچه که فکر می‌کرد را گفت. برخلاف برخی‌ها که شاید نظراتی دُگم‌تر از علی مطهری در مورد زنان داشته باشند اما وقتی به تریبون می‌رسند ....
ایران در زمره کشورهایی است که به گونه اجتناب‌ناپذیر باید روابط خود را با قدرت‌های بزرگ سازماندهی کند. موقعیت ژئوپلیتیکی ایران ایجاب می‌کند که جمهوری اسلامی بتواند سطح خاصی از همکاری‌های چندجانبه و ائتلاف‌های تاکتیکی را با قدرت‌های بزرگ فراهم آورد. هرگاه ایران معادله موازنه در سیاست خارجی خود را نادیده گیرد، با نشانه‌هایی از تنش و بحران سیاست خارجی روبه‌رو خواهد شد.
رشته علوم سیاسی باید بر ظرایف و جزئیات سیاست‌های عمومی توجه بیشتری بکند و خود را به ایدئولوژی‌های سیاسی سنتی محدود نکند؛ چراکه ضرورتا ممکن است این ایدئولوژی‌ها جنبه اساسی سیستم‌های سیاسی نباشند. شاید نقش ایدئولوژی‌ها در بهبود اوضاع مردم کمتر از فنون و تکنیک‌های سیاستی- مدیریتی باشند.
حساب رقابت درون زمین بین ما و تیم‌های عربستانی همیشه از سایر کشورهای حوزه خلیج فارس جداست؛ دو رقیب بزرگ و دو تیم مدعی سروری غرب آسیا. این بُرد در حالی رقم خورد که برای اولین بار بعد از سه سال یک تیم ایرانی در خاک عربستان به میدان می‌رفت؛ آغازی باشکوه برای جواد نکونام در اولین بازی آسیایی به عنوان سرمربی که هرگز شبیه مربی نتیجه گرا نبود.
در فرصت دو‌ماهه باقی‌مانده تا برگزاری انتخابات، امکان تغییر در رویکرد و روش مسئولان کشور به‌ویژه نهادهای برگزارکننده انتخابات وجود ندارد یا اینکه شرایط عینی کشور به‌ویژه مسائل اقتصادی و گرانی مسکن و لوزام ضروری زندگی و مواد خوراکی و مانند آن تنها تابعی از تصمیم‌های دو ماهه و اقدامات دولت نیست، آن‌هم در شرایطی که دولت توانایی اعمال حاکمیت بر نهادهای غیردولتی را ندارد و در نتیجه این مدار پیچیده و کلاف عجیب‌و‌غریب حکمرانی در شرایط موجود کشور خود مانع ساختاری بزرگی برای پیشبرد هر اصلاحی در ایران امروز است.
موضوع چین در سیاست خارجی آمریکا به مهم‌ترین اولویت راهبردی آمریکا تبدیل شده و با توجه به آنکه چالش چین پدیده‌ای جهانی محسوب می‌شود، مواجهه با آن ابعاد مختلف را در برگرفته و برخلاف رقابت با شوروی، محدود به حوزه نظامی نمی‌شود. بر همین اساس، آمریکای بایدن در مواجهه با چین در حوزه‌های مختلف فعال خواهد بود.
پیشتازی چین باعث شده است که کارشناسان و نخبگان به ایالات‌متحده توصیه کنند به‌جای هژمونی لیبرال، هژمونی غیرلیبرال را براساس رئال‌پلیتیک به پیش ببرد. هر چه هست این برون‌ریزی قدرت چین، ایالات‌متحده را از یک بازیگر بی‌دغدغه به یک بازیگر نگران تبدیل کرده است و یکی از مصادیق روشن از تغییر مناسبات بین‌الملی را باید امضای سند شراکت جامع راهبردی میان پکن و تهران دانست که البته بر نگرانی‌های آمریکا نیز افزوده است.
یادداشت/ شهدای زنده‌ای که بدون ملاحظه فرجام کار، فقط به امنیت جامعه اهمیت می‌دهند و خوب می‌دانیم اگر نبودند، دشمنان قسم خورده داخلی و خارجی یکل حظه ایران شیعه پارسی را امان نمی‌دادند!

تکثر هویتی به انسان دیدگاه فرهنگی گسترده‌تری شامل هنر، ادبیات، علوم و دانش بیشتر درباره طبیعت، محیط زیست و... می‌بخشد. سن معتقد است این تکوارگی هویتی است که خشونت‌آفرین است و ربطی به دین ندارد و در همه جوامع نوعی دوگانگی فرهنگی پدید می‌آورد.
مردمی که در جست‌وجوی یافتن راهی برای رهایی از تنهایی و پرکردن خلأ فعالیت‌های اجتماعی خود بودند، ساعات بیشتری را در فضای مجازی سپری می‌کنند و درنهایت این کلاب‌‌‌هاوس بود که توانست بخش اعظم این کمبود را در فضایی متفاوت جبران کند.
طی این سال­ها نوکری در مناطق محروم این تفسیر باطنی و حقیقی از توفیق را کاملاً درک کرده و بارها و بارها با آن مواجه بوده­‌ام. نکته‌ا­ی مهم تر آنکه اگر یک بار و دو بار و پنج بار و بیست بار با این عنوان که «خدا توفیق نداد» خود را توجیه کنی و از حضور در یک کار معروف و خیر نظیر اردوی جهادی استنکاف کنی بار بیست و یکم اگر اراده‌­ی واقعی هم نمایی ممکن است دیگر حضرت حق به تو اجازه ندهد ... بگذریم.
معتقدم به مفهوم علمی، واقعی و عملیاتی هیچ حزبی در کشور وجود ندارد. هر آنچه به‌عنوان «حزب» در حال حاضر فعالیت می‌کند، تأسیس از بالاست و نه ایجادشده به دست قاعده هرم یعنی مردم.