یادداشت‌ها

با توجه به فضای هیجانی و احساسی حال حاضر بازار سهام، سیاست‌گذار به این جمع‌بندی رسیده است که با اعمال دامنه نوسان نامتقارن، فضای هیجانی فروش را تحت کنترل قرار داده تا زیان کمتری به سرمایه‌گذاران تازه وارد تحمیل شود، ضمنا به تدریج و با گذشت زمان فضای معاملاتی در بازار معقول شود. اگرچه درخصوص آشفتگی بازار و بیش‌واکنشی سهامداران تحت تاثیر جو روانی توافق وجود دارد، اما کنترل تلاطمات فعلی از طریق اعمال محدوده نوسان نامتقارن در بازاری که در نفس خود به اخبار و نویزها حساس است عملا موجب تقلیل کارآیی و نقدشوندگی بازار شده است. بنابراین، با لحاظ ملاحظات زیر و پس از ۵/ ۲ ماه تجربه به‌نظر می‌رسد که رفع این گره از بازار به نفع همه ذی‌نفعان باشد.
یادداشت/دسترسی به اطلاعات و اسرار شرکای دیروز و رقبای امروز، برگ برنده کنشگران قدرت در فضای مبهم سیاسی این روزهای ایران است، ظاهرا هر کس دسترسی به اطلاعات و اسناد مهمتری دارد دهان بازتری هم در برخورد با رقبای سیاسی‌اش خواهد داشت.

در خبرها آمده بود که بخش خصوصی می‌تواند با استفاده از ارز نیمایی اقدام به واردات واکسن کند و به قیمت ۲۵۰ هزار تومان (و شاید بیشتر) به متقاضیان بفروشد.
توزیع یک میلیون تومانی کمک معیشتی میان 60 میلیون نفر از شهروندان در سال دوم کرونا احتمال نهادینه شدن فقر، فساد و ناکارآمدی را بیش از گذشته یادآوری می‌کند.
کمتر از دو ماه دیگر به زمان انتخابات ریاست‌جمهوری مانده است و اگر چه بحث‌ها و رویدادها پیرامون آن در میان سیاسیون روز به روز داغ‌تر می‌شود ولی در اتفاقی کم‌سابقه از سوی جامعه رغبت چندانی مشاهده نمی‌شود تا جایی که طی یک نظرسنجی چنین برآورد شده است که درصد قابل توجهی از مردم حتی اطلاعی از زمان برگزاری انتخابات ندارند.
بیایید فرض کنیم که یک فرد شناخته‌شده که اسم و رسم او بر همگان معلوم است، به صورت آشکار اعلام کند که در چند روز گذشته شاهد قتل چند نفر بوده است. واکنش ما چه خواهد بود؟ انتظار داریم که بلافاصله از طرف پلیس و دستگاه قضایی احضار و بازجویی شود.
مذاکره بین ایران و عربستان در عراق تحول مثبتی است و می‌تواند به کشور ما کمک کند تا برخی بارهای اضافی را که بی‌دلیل به دوش می‌کشد، زمین نهد و بر توسعه کشور و رفاه مردم متمرکز شود.
یکی از عواملی که باعث ناکارآمدی ستادها می‌شود عدم انتخاب وزرا براساس داشتن مهارت «کار گروهی» است که این شایستگی از «مهارت‌های هوش هیجانی و اجتماعی» آنان سرچشمه می‌گیرد و باید این شایستگی به‌وسیله نزدیکان رئیس‌جمهور در هنگام انتخاب وزرا در کابینه مورد ممیزی قرار می‌گرفت و تشخیص داده می‌شد. زیرا وظیفه تطبیق مدل ذهنی وزرا با مدل ذهنی رئیس‌جمهور بر‌ عهده آن گروه خاص قرار دارد.
همزمان با انجام مذاکرات احیای برجام که بعد از اعتراف امریکا به شکست سیاست فشار حداکثری و اعلام آمادگی برای بازگشت به توافق آغاز شده، دو جریان کینه‌توز بدخواه ایران دچار نگرانی و وحشت شدند و حتی دست به اقدامات فیزیکی زدند.
برای پایه ‌اولی‌ها باید اولویتی قائل شد. این اولویت نه‌فقط برای دانش‌آموزان که باید معلم‌های آنان را هم در بر بگیرد. درواقع این اولویت‌بندی باید کمک کند تا این نقصان را جبران کنیم و بعد از یک جدایی چند‌ماهه بار دیگر کلاس‌های پایه اول ابتدایی را در کشور برگزار کنیم.
جریان توسعه همواره همراه با عزم ملی بوده‌ است. به بیان دیگر ملتی در این مسیر به موفقیت دست یافته که توانسته نیرو و همت تمام اقشار جامعه و دولتمردان را همسو کند و با استفاده از این نیرو به پیش برود. این همسویی را می‌توان در قالب وحدت ملی و یک خواستن بزرگ که از سوی تمام آحاد جامعه تکرار می‌شود و دراصل همگان منافع خود را در آن می‌بینند، تصویر کرد.
در شماری از کشورهای پیشرفته تا پایان ماه قبل میلادی، گروه‌های قابل توجهی از جامعه، شامل جامعه پزشکی، بیماران خاص و گروه‌های سنی بالای ۶۵ سال و حتی در برخی موارد، درصد قابل توجهی از جمعیت در سنین پایین‌تر هم توانسته‌اند واکسن دریافت کنند و روزانه در مقیاس‌های بعضا میلیونی، کار واکسیناسیون در حال انجام است و درنتیجه، آمار خسارات در این کشورها، با سرعت نسبتا زیادی در حال کاهش است.
پرونده ویژه/ سواد گردشگری ایرانیان؛

باجناقی سفر نرویم

بسیار سفر باید تا پخته شود خامی
صوفی نشود صافی تا درنکشد جامی
شعری که اگر شیخ اجل سعدی شیرازی در سال ۱۴۰۰ می زیست از سرودن آن، پرهیز می‌کرد، زیرا سفر در ایام زندگانی این استاد سخن باب نبود، بلکه دید و بازدید، آیین سنتی ایرانیان بود.
بی تردید کشوری با وجود برخورداری از دریایی از منابع انرژی، معدنی، موقعیت راهبردی اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و قطبیت و ام القری حقیقی حقیقت اسلام، قطبیت بیداری و مقاومت در منطقه و جهان اسلام و جهان مستضعفین و طالبین حقیقت و بر هم زننده هیمنه و برنامه درازمدت سلطه استکبار بر منطقه و جهان و موقعیت راهبردی جغرافیای سرزمینی و ترابری، سرمایه انسانی جوان، سرمایه اجتماعی چون ولایت پذیری، مشارکت و اعتماد و دین باوری و سرمایه فیزیکی و فناوری ای که از نقطه صفر سال 1357 با یک نرخ رشد انفجاری بیش از 11 برابر جهانی به رتبه های 1 تا 10 جهانی در بسیاری از زمینه ها صعود کرده و... چرا باید با مشکلات تحقیرآمیز و مسخره ای چون قیمت مرغ و تخم مرغ، ماهی و گوشت قرمز و نهاده های دامی و... و خلاصه تورم و رکود، بیکاری، تعطیلی تولید و دیپلماسی التماس از آمریکا و اروپا مواجه باشد؟
یادداشت میهمان؛

جامعه و شیوع زشتی ها

یادداشت/ این موضوع هنوز در جامعه ما به درستی تبیین نشده است که انسان همانگونه که گرسنه می شود و مجبور به سد جوع می‌گردد یا تشنه می‌شود و به دنبال آب راه می‌افتد، نیاز جنسی هم دارد.

به طور کلی انسانها پس از چندین قرن زندگی بر روی زمین و تکامل بسیار از چندین دوره زندگی بر روی کره زمین علی الخصوص از 2500 سال پیش تاکنون ، گذر از دوران رنسانس دچار چنان پیشرفت و یکجا نشینی تکامل یافته ای می گردند...
یادداشت/ دوران صبر استراتژیک ایران به سر آمده و هر گونه خرابکاری امنیتی در سطحی بالاتر و با واکنش نظامی پاسخ داده می‌شود.

یادداشت/شوربختانه برخی از نمایندگان صنفی بازنشستگان در شلیک این قمپز نقش بسزایی ایفا نمودند که شاید فرج کمیجانی که مدتهاست در نقش مشاور نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه عمل کرده و همزمان عضو کارگروه پیگیری طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان نیز می باشد بیش از هر گروه و کمپین دیگری در این خصوص اظهار نظر کرده تا خواسته یا ناخواسته صدای این قمپز را رساتر نماید.
در گردشگری فرهنگی، گردشگران به محضر ایران و شهرهایش حاضر می‌شوند و گویا آداب صاحب‌خانه را رعایت می‌کنند چون می‌دانند به کجا می‌روند، فرهنگ ایرانی را محترم می‌شمرند و سعی می‌کنند که همرنگ و همسو با جامعه ایرانی شوند. این نوع گردشگر، زائر است. پس گردشگر فرهنگی، زائری است که به زیارت شهرهای ایران آمده است تا فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی را با خود به یادگار ببرد.
هر جامعه‌ای در برخی از مقاطع تاریخی خود با بحران مواجه می‌شود. عبور از این بحران‌ها هدف اصلی سیاست‌گذاران خواهد بود. مشروط بر اینکه در درجه اول به اصل وجود آن پی ببرند سپس راه‌حل مناسب آن را پیدا کرده و مردم را به پیمودن آن راه قانع و همراه کنند.