اولویت مهم دولت رئیسی؟

بنا ندارم که پیش از شروع اعلام کار دولــت و ارزیابی توفیق یا عدم توفیق آن در مورد آن سخنی بگویم، امـا روز شنبه رئیسی در جلسه معرفی اعضای کابینه پیشنهادی خود به مجلس، نکاتی را بیان کردند که به سبب حیاتی بودن موضوعات آن و شرایط خطیر کشور لازم دیدم در خصوص آن نکاتی مهم را بیان کنم.
تصویر اولویت مهم دولت رئیسی؟

به گزارش سایت خبری پرسون، محمدعلی سبحانی نوشت: وی در مجلس« مهار کرونا و ارتقای وضعیت بهداشتی در کشور» را اولویت نخست دولت خود خواند. این سخن اگرچه کاملا صحیح و دقیق است اما لازمه‌ای دارد که در سخنان ایشان غایب بود و آن ضرورت احیای برجام و تجدید توافق یاد شده در مذاکراتی است که هم اکنون چندماهی است جریان دارد. رفع تحریم‌ها و گشایش در نظام پولی و بانکی واجب‌ترین امری است که امروز برای تسریع در خرید واکسن، جبران خسارت مشاغل متأثر از کرونا و حل مشکلات اقتصادی پیش روی دولت تازه کار رئیسی است.

اما این اولویت در سخنان رئیسی دیده نمی‌شد. واقعیت این است که علاوه بر مسأله واکسن، پیشبرد توان داخلی اقتصادی و رونق کسب کار و سرمایه گذاری نیز نیازمند تقویت «امید» در جامعه است و این امید هم امروز جز با گشایش در روابط خارجی حاصل نمی‌شود. از طرف دیگر، وضعیت تازه در افغانستان و مشکلات منطقه بدون کنترل و مدیریت اختلافات با قدرت‌های جهانی ممکن نیست.

به‌عنوان مثال، نمی‌توان از مذاکره با عربستان سخن گفت اما برای حصول نتایج نهایی چشم بر ضرورت احیای برجام بست. اساسا نمی‌توان از ایفای نقش قوی در منطقه سخن گفت ولی در تنش دائمی با کشورهای مهم جهان بود. حتی توفیق در تفاهم نامه 25 ساله با چین نیز مستلزم حل آن موضوع است. از این رو معتقدم، رئیسی با نام بردن از موضوع کرونا (و در وهله بعدی اقتصاد و معیشت) بیش از آنکه به ریشه‌ها و علل اصلی مشکلات توجه کرده باشند معلول‌ها را بیان کرده‌اند.

توجه: مطلب مندرج صرفا دیدگاه نویسنده است و رسانه پرسون در قبال آن هیچ موضعی ندارد.

منبع: آرمان ملی

333875