میراث فرهنگی

جدیدترین اخبار میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران را در سایت پرسون بخوانید.

متن کتیبه های روایت کننده قتل ناصرالدین شاه برای اولین بار منتشر شد. این کتیبه ها در اختیار موزه آستان حرم شاه عبدالعظیم است که اکنون در کاخ گلستان به نمایش گذاشته شده است.
گروهی از افراد با استفاده از دستگاه فلزیاب گنجینه‌ای از سکه‌های تاریخی را در جنگلی واقع در رومانی کشف کردند.
معاون میراث فرهنگی البرز با اشاره به فروریختن بخشی از بنای تاریخی امامزاده سلیمان اشتهارد و برچیدن گنبدخانه، گفت: بنا شده اداره کل اوقاف استان البرز نسبت به تأمین اعتبار برای احداث دوباره این بنا بر اساس طرح و نقشه مصوب و ثبت شده اقدام و اداره کل میراث فرهنگی آن را اجرا کند.
باستان‌شناسان در سیبری گور سالم سه‌هزارساله‌ای را کشف کرده‌اند که گمان می‌رود به یک ارابه‌ران تعلق داشته باشد.
وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار کرد: به علت افزایش سفرها و رونق گردشگری، مصرف بنزین خیلی بالا رفته است و میانگین مصرف بنزین در طول روزهای اخیر به ۱۲۷ میلیون لیتر در روز رسیده است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان گفت: خانه فکری بندرلنگه از محل اعتبارات استانی مرمت می‌شود.
گنبد برج‌مقبره هزار ساله لاجیم سوادکوه در اثر رویش درخت ترک خورده‌ است. تصاویر منتشرشده در فضای مجازی نشان می‌دهد که در بخش بالایی کمربند طاق‌نمای گنبد، رویش درخت و ریشه دواندن آن سبب شده تا به بخش‌هایی از گنبد بنا آسیب وارد شود.
باستان‌شناسان بقایای یک قلعه سنگی قرون‌ وسطایی را در فرانسه کشف کردند.
کمتر از یک ماه پس از آنکه یک گردشگر بریتانیایی برای خرابکاری در بنای باستانی «کولوسئوم» در رم، خبرساز شد، پلیس ایتالیا اکنون در حال تحقیق از یک دختر سوئیسی است.
اسکلت کمیاب جانوری به نام «بی‌دندان‌پرنده» درحالی به‌زودی به مزایده گذاشته خواهد شد که انتظار می‌رود میلیون‌ها دلار فروخته شود.
خانه حاج آقا علی با ۱۱۰ اتاق، ۷هزار مترمربع وسعت و ۴هزارمتر زیر بنا یکی از شگفتی‌های رفسنجان است که روزگاری برای خودش برو بیایی داشته. در مورد این بنای تاریخی که یکی از عجایب معماری قدیم به حساب می‌آید روایت‌های زیادی وجود دارد.
مدیر پایگاه میراث فرهنگی الموت خبر داد؛

پرونده «منظر فرهنگی الموت» امسال به یونسکو می‌رسد

مدیر پایگاه میراث فرهنگی الموت از در اولویت قرار گرفتن ارائه پرونده «منظر فرهنگی الموت» به یونسکو در سال ۱۴۰۲ برای ثبت جهانی خبر داد و گفت: ضوابط حریم و عرصه این محوطه تاریخی در حال بازنگری است و اقداماتی برای ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حریم و عرصه این اثر باستانی انجام شده است.