پس از ۱۴ سال مرمت گنبد مسجد امام اصفهان به پایان رسید

بزرگترین گنبد کاشی‌کاری جهان پس از ۱۴ سال از حصار داربست‌ها خارج شد.
تصویر پس از ۱۴ سال مرمت گنبد مسجد امام اصفهان به پایان رسید

به گزارش سایت خبری پرسون، از اصفهان؛ مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: مرمت گنبد مسجد امام پس از ایجاد اعوجاج در ترک‌های بخش جنوب شرقی گنبد و انجام آسیب شناسی از سال ۱۳۸۹ آغاز شد.

امیر کرم زاده افزود: پس از پایان مرمت گنبد و بازگشایی بخشی از داربست‌ها در تابستان ۱۴۰۱، مجددا کارشناسان و دوستداران میراث فرهنگی متوجه بروز اعوجاج در بخش انتهایی ترک شانزدهم گنبد شدند، که با دستور وزیر میراث فرهنگی و معاون میراث فرهنگی کشور، کمیته‌ای چهار نفره شامل کارشناسان پیشکسوت معماری، مرمت و سازه در دو سطح ملی و استانی کار نظارت بر وضعیت و پایش گنبد را آغاز کردند.

او گفت: کمیته نظارت از تابستان ۱۴۰۱ در چند مرحله، کار نظارت و پایش زیرساخت‌ها و تزئینات بزرگترین گنبد کاشی‌کاری جهان را آغاز و پس از بررسی‌ها و برگزاری نشست‌های متعدد و ارائه دستور کار، مرمت گنبد دوباره از سرگرفته شد و درنهایت مرمت تزئینات و رفع اعوجاج در ترک شانزدهم در چند روز گذشته به اتمام رسید و این گنبد عظیم تاریخی از حصار داربست‌ها پس از ۱۴ سال آزاد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: با توجه به ادامه فعالیت کمیته نظارت بر گنبد مسجد امام، بخش محدودی از داربست‌ها برای پایش شالوده گنبد همچنان باقی مانده و پس از آن مرمت کمربند گنبد بزودی آغاز می‌شود.

گنبد مسجد تاریخی امام (ره) اصفهان با کاربرد بیش از ۵۰۰ هزار قطعه کاشی به‌عنوان بزرگ‌ترین گنبد کاشی‌کاری مساجد تاریخی جهان شناخته می‌شود.

مسجد امام (ره) (جامع عباسی) یکی از آثار تاریخی میدان نقش‌جهان اصفهان است که در دوران صفوی ساخته شد و از بنا‌های مهم معماری اسلامی به شمار می‌رود.

این مسجد به‌واسطه تزیینات بسیار شگفت‌انگیز به‌کاررفته در آن، شهرتی جهانی دارد. گنبد مسجد یکی از شاهکار‌های معماری اصفهان است که به‌صورت ۲ پوسته (دو پوش) بناشده است. ارتفاع گنبد داخلی ۳۸ متر و گنبد خارجی ۵۴ متر است.

این مسجد در سال ۱۳۵۸ با مجموعه میدان امام (نقش‌جهان) به ثبت سازمان جهانی یونسکو رسید.

منبع: صدا سیما

681399