معاون میراث‌ فرهنگی کشور خبر داد

در میراث ناملموس از رتبه هفتم به رتبه پنجم جهان صعود کردیم

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌ فرهنگی کشور گفت: اکنون جزو ۱۰ کشور نخست دنیا در ثبت میراث ملموس هستیم و در دولت سیزدهم هم با رساندن تعداد آثار ثبتی به ۲۴ عنصر فرهنگی در میراث ناملموس از رتبه هفتم به رتبه پنجم جهان صعود کردیم.
تصویر در میراث ناملموس از رتبه هفتم به رتبه پنجم جهان صعود کردیم

به گزارش سایت خبری پرسون، علی دارابی در مجمع عمومی مؤسسه فرهنگی ایکوموس ایران اظهار کرد: موضوع «آئین‌نامه شورای ارزشیابی هنرمندان صنایع‌دستی، هنرهای سنتی و میراث‌داران تمدنی» را برای نخستین‌بار در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کردیم که پس از تصویب، توسط رئیس‌جمهور شهید آیت‌الله رئیسی ابلاغ شد.

وی افزود: دو سند مهم موزه‌داری و میراث فرهنگی را این هفته نهایی کردیم و برای شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شد تا مصوب شود.

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور با تاکید بر راه‌اندازی زنگ میراث فرهنگی در مدارس گفت: حراست و حفاظت از میراث نیاکانمان را باید از کودکی به فرزندان ایران آموخت.

دارابی در بخش دیگری از سخنانش بر نهضت مرمت و اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام تاکید کرد و یادآور شد: تعدادی از همکاران ما در پایگاه‌های میراث ملی و جهانی اکنون مشغول هستند که پیش‌تر حقوق آن‌ها از محل طرح‌های عمرانی و با تأخیرهای چندماهه پرداخت می‌شد، اما با پیگیری‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و موافقت رئیس‌جمهور شهید، حقوق و مزایای آن‌ها اکنون سر ماه پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: آخر هفته آینده، سومین دوره نکوداشت چهره‌های ماندگار میراث فرهنگی برگزار می‌شود، به همین مناسبت تاریخ شفاهی نزدیک به ۳۰ چهره پیشکسوت ضبط شده است که در این مراسم، رونمایی خواهد شد.

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور گفت: انجمن خیرین میراث فرهنگی در همه استان‌ها در حال راه‌اندازی است و تاکنون چند مورد مرمت در استان‌های سیستان و بلوچستان و ایلام با کمک‌های خیرین به این انجمن انجام گرفته است.

دارابی با ذکر چالش‌های ثبت آثار جهانی و تلاش‌ها و رایزنی‌های صورت‌گرفته برای رفع این مشکل از جمله پرداخت معوقات حق عضویت ایران به کنوانسیون‌های یونسکو و ایکروم گفت: اکنون جزو ۱۰ کشور نخست دنیا در ثبت میراث ملموس هستیم و در دولت سیزدهم هم با رساندن تعداد آثار ثبتی به ۲۴ عنصر فرهنگی در میراث ناملموس از رتبه هفتم به رتبه پنجم جهان صعود کردیم.

وی خاطرنشان کرد: اعتماد عمومی که سرمایه اجتماعی است، باید به مردم بازگردد؛ ما خادم مردم هستیم و حفظ و نگهداری میراث تمدنی کشورمان، بدون همراهی مردم امکان‌پذیر نیست

منبع: ایمنا

682150