میراث فرهنگی

جدیدترین اخبار میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران را در سایت پرسون بخوانید.

مهمترین اخبار

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان تهران گفت: با توجه به پایان فاز اول طرح مطالعاتی حرم شاه عبدالعظیم در ری، مرمت بخشی از حرم را در دستور کار داریم و طی ۶ ماه آینده مرمت نقاط تخریب شده آن انجام می‌شود.
باستان‌شناسان در سوئیس به یک محوطه رومی که به طور غیرمنتظره‌ای گسترده است، ‌دست پیدا کردند.
پل میر بهاءالدین در ورودی شهر زنجان که در فهرست آثار ملی به شماره ۱۴۸۴ به ثبت رسیده است، این روزها حال و روز خوشی ندارد و به جای رسیدگی و مرمت و در بی‌توجهی کامل میراث‌فرهنگی استان تبدیل به زباله‌دانی شده است.
اتفاقی که موجب ضرب‌الاجل دادستان برای پاکسازی آن نیز شده است.
سرپرست معاونت میراث‌ فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمان گفت: نخستین مُهر مربوط به رییس وقت اتاق تجارت کرمان که توسط مجموعه‌داری شخصی در حراجی شهر قم خریداری شده بود به دست آمد.
مدیرکل حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با تشریح برنامه‌های «روز بناها و محوطه‌های تاریخی»، گفت: نشست‌های علمی با موضوع میراث فرهنگی و بحران‌هایی مانند سیل، زلزله و فرونشست در یزد، اصفهان، ارومیه و شیراز برگزار می‌شود.
معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان گفت: در زمینه حفاظت، نگهداری و مرمت بناهای تاریخی در سال ۱۴۰۲، مرمت بخش‌هایی از ۶۰ بنای تاریخی استان انجام شد که با توجه به شرایط این بناها نیاز به تکمیل مرمت در دوره‌های بعد است.
پس از ثبت جهانی افطار که افتخاری برای همه مسلمین است مراسمی در شب بیست و هشتم ماه مبارک رمضان با حضور نمایندگانی از ۴۵ کشور برگزار شد.
البرز مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز با اشاره به اینکه آمار آثار تاریخی ثبت شده در فهرست میراث ملی کشور از البرز در سال گذشته بیش از میزان تعیین شده وزارت بوده، گفت: در سال ۱۴۰۲، تعداد ۱۴ اثر تاریخی منقول، غیرمنقول و ناملموس از استان البرز در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسید.
در ازدحام و شلوغی مرکز پایتخت و انتهای یکی از کوچه‌های خیابان شریعتی، خانه‌ای آجری بنا شده که صاحب آن، طراح و معمار بسیاری از بناهای تاریخی تهران و از بزرگ‌ترین معماران تاریخ ایران بود.
روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی از ثبت ۶ میلیون و ۲۷۴ هزار و ۸۲۴ نفر بازدید از موزه‌ها، پایگاه‌های میراث ملی و جهانی و اماکن فرهنگی‌تاریخی تحت پوشش این وزارتخانه از ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ تا ۱۲ فروردین ۱۴۰۳ خبر داد.
مسئول اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان آباده خبر داد:

برپایی 5 نوروزگاه عشایری در شهرستان آباده

مسئول اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان آباده گفت: شهرستان آباده برای استقبال از گردشگران و مهمانان نوروزی میزبان 5 نوروزگاه عشایری شده است.
مسئول اداره صنابع دستی و گردشگری شهرستان سپیدان خبر داد:

بازدید بیش از 10 هزار مسافر نوروزی از غرفه‌های صنایع دستی شهرستان سپیدان

مسئول اداره میراث فرهمگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سپیدان گفت: بیش از 10 هزار گردشگر و مسافر نوروزی از غرفه های صنایع دستی شهرستان سپیدان بازدید کردند.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: من تعقیب می کردم مواضع رسانه های ضد انقلاب را و می دیدم از اینکه وقتی این جمعیت عظیم از مراکز فرهنگی و باستانی بازدید می کنند و کوچکترین حاشیه ای هم ایجاد نشده است، این موضوع موجب ناراحتی رسانه های ضد انقلاب شده است.
علیرضا خزائلی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی قزوین، در راستای اجرای آیین‌های نوروزی آیین سنتی سمنوپزان روز چهارشنبه 8 فروردین ماه در نوروزگاه دولتخانه صفوی قزوین برگزار می‌شود.