میراث فرهنگی

جدیدترین اخبار میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران را در سایت پرسون بخوانید.

مهمترین اخبار

در پی آسیب­‌های وارده به گورستان قلایچی بوکان کاوش این محوطه مربوط به دوره ماناها با مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و حمایت شهرداری بوکان و اداره کل میراث‌فرهنگی آذربایجان غربی از حدود یک ماه پیش آغاز شد.
معاون میراث‌فرهنگی ‌آذربایجان‌شرقی از عقد قرارداد و و احصا سرخط‌های سامان‌دهی و مرمتی پروژه سامان‌دهی و مرمت مسجد علیشاه تبریز (ارگ علیشاه) خبر داد.
ساختمان «پرچم»، ۷۰ سال کنج خیابان فخرالدوله ایستاده بود و به نمادی در حریم میدان بهارستان تبدیل شده بود با آن پرچم‌های رنگارنگی که مثل سرو‌های افراشته بر سقفش خودنمایی می‌کردند.
معاونت میراث فرهنگی اعلام کرد: نسخه نهایی «سند ملی موزه‌داری در جمهوری اسلامی ایران» تهیه و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شد.
قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌ فرهنگی کشور گفت: اکنون جزو ۱۰ کشور نخست دنیا در ثبت میراث ملموس هستیم و در دولت سیزدهم هم با رساندن تعداد آثار ثبتی به ۲۴ عنصر فرهنگی در میراث ناملموس از رتبه هفتم به رتبه پنجم جهان صعود کردیم.
واکنش رییس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی به انتشار عکس‌های کاخ گلستان؛

درهای مخازن را باز کنیم

رییس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری به دنبال انتشار عکس‌هایی از آلبوم‌خانه کاخ گلستان و همچنین انتشار عمومی عکس‌هایی از کاوش‌های شوش برای نخستین‌بار، گفت: پژوهشگران تشنه این اطلاعات هستند. باید بتوانیم درهای مخازن را به روی پژوهشگران باز کنیم. تا زمانی‌که درها را قفل کنیم آبشخور سالمی برای پژوهش‌های ناب وجود ندارد.
مصریان باستان برای هزاران سال اجساد خود را در گورستان‌ «سقاره» دفن کرده‌اند، اما چرا این گورستان باستانی تا این حد برای آن‌ها اهمیت داشته است؟
فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان از تشکیل گشت‌ مشترک میراث فرهنگی با شهرداری برای پیشگیری از جرائم و برخورد با متصرفان غیرمجاز فضاهای عمومی در بازار تاریخی این شهر خبر داد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس در واکنش به خبر فضای مجازی در خصوص تخریب کتیبه‌های تخت جمشید بر اثر فعالیت پتروشیمی تأکید کرد: این نظریه پشتوانه علمی ندارد.
کارشناس ثبت میراث فرهنگی ناملموس اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه از آغاز هوارنشینی مردم روستاهای منطقه ثبت جهانی شده اورامانات خبرداد و گفت: این نوع از سبک زندگی خاص مردم این منطقه است.
مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید خبر داد؛

ساماندهی محوطه تاریخی نقش رستم

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید از اجرای طرح ساماندهی محوطه تاریخی نقش رستم خبر داد.
تعین تکلیف خانه شاعران، نویسندگان و بزرگان به موزه و مکان های فرهنگی و تبدیل برخی خانه شهدا و مدارس به موزه از مهمترین برنامه شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران در سال جاری است.