واکنش رییس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی به انتشار عکس‌های کاخ گلستان؛

درهای مخازن را باز کنیم

رییس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری به دنبال انتشار عکس‌هایی از آلبوم‌خانه کاخ گلستان و همچنین انتشار عمومی عکس‌هایی از کاوش‌های شوش برای نخستین‌بار، گفت: پژوهشگران تشنه این اطلاعات هستند. باید بتوانیم درهای مخازن را به روی پژوهشگران باز کنیم. تا زمانی‌که درها را قفل کنیم آبشخور سالمی برای پژوهش‌های ناب وجود ندارد.
تصویر درهای مخازن را باز کنیم

به گزارش سایت خبری پرسون، مصطفی ده‌پهلوان در «شب کارت‌پستال‌های تاریخی ایران» که به تلاش مجله بخارا و با همکاری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد، برای علی دهباشی آرزوی سلامتی کرد و در اهمیت کارت‌پستال‌های قدیمی و تاریخی و اسناد تصویری نابی که از زندگی گذشتگان به جا مانده است، گفت: حتما می‌دانید زندگی روزمره از نگاه باستان‌شناسی یعنی چه؟ ما باستان‌شناسان در تل‌های خاک دنبال همین زندگی روزمره می‌گردیم. یافته‌های مفقود و مشکوکی که زیر کلنگ باستان‌شناسان به سختی دیده می‌شود و باید آنها را بازسازی کنند و اگر این اسناد تاریخی را نداشته باشیم کارمان در دوران معاصر نیز دشوار خواهد بود چه رسد به دوران باستان.

او در ادامه از برخی مجموعه‌داران ایرانی همچون استاد منوچهر لطفی ـ رییس انجمن مجموعه‌داران کشور ـ و کرامت‌الله نیّر که سال ۱۳۴۱ از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد و قفل‌های قدیمی را جمع‌آوری می‌کرد و در تابستان گذشته بخش زیادی از این قفل‌های تاریخی را به موزه نگارستان دانشگاه تهران اهداء کرد، یاد کرد و در ادامه گفت: مجموعه‌داران زیادی در کشور هستند که کارت‌پستال و عکس‌های قدیمی را جمع‌آوری می‌کنند. امیدواریم ما نیز در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و پژوهشگاه بتوانیم به این مجموعه‌داران خدمت کنیم و نقشی در حفاظت از میراث این سرزمین داشته باشیم.

این باستان شناس گفت: در موزه مقدم نیز استاد محسن مقدم و همسرش، سلما کویومجیان کارت پستال‌های زیادی ارسالی از دوستانشان در اروپا جمع‌آوری کردند که نکات ریز و جالبی در پشت هر یک به چشم می‌خورد و تک تک نیاز به پرداختن و موشکافی دارد که قطعا هر چه کهنه‌تر شوند بر ارزششان افزوده خواهد شد.

بنابر گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی، ده‌پهلوان افزود: کمتر مجموعه‌داری را سراغ دارم که اگر پژوهشگری عکسی از او بخواهد در اختیارش نگذارد، ولی اگر سراغ یک موزه بروید به سختی عکس آثار را در اختیار شما می‌گذارند و اگر این کار را هم انجام دهند آنقدر کیفیت عکس پایین است که نمی‌توانید از آن استفاده کنید و من این را به دفعات دیده‌ام. از این‌رو قدردان تمام مجموعه‌داران به ویژه مهرداد اسکویی هستیم که مجموعه‌شان را که به سختی همانند فرزندانشان کنار هم جمع آورده‌اند را در اختیار ما می‌گذارند.

رییس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در ادامه با اشاره به انتشار برخی از عکس‌های آلبوم‌خانه کاخ گلستان در روزهای اخیر و عکس‌هایی که بازماندگان «رولان دو مکنم» از کاوش‌های شوش منتشر کردند، گفت: پژوهشگران تشنه این اطلاعات هستند.

ده‌پهلوان بیان کرد: امیدوارم بتوانیم در مجموعه موزه‌های وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به سمتی حرکت کنیم که درهای مخازن را به روی پژوهشگران باز کنیم، زیرا آنها تشنه این اطلاعات هستند. زمانی که این اطلاعات را در خدمت جامعه علمی و در طبق اخلاص قرار دهیم، مطمئن باشید موضوعات پژوهشی جدیدی با این بارش‌های فکری و پژوهشی جدیدی شکل خواهد گرفت و تا زمانیکه درها را قفل کنیم آبشخور سالمی برای پژوهش‌های ناب وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، به تازگی یک فایل دیجیتالی شامل بیش از سه هزار قطعه عکس از مجموعه آلبوم‌خانه کاخ گلستان و از منبعی ناشناس در فضای مجازی منتشر شده است. انتشار این عکس‌ها که گفته می‌شود دسترسی به آنها برای بسیاری از پژوهشگران تا کنون دشوار بوده، با واکنش‌های مختلفی مواجه شده است. کاخ گلستان پس از انتشار یک‌باره این عکس‌ها در بیانیه‌ای با تاکید بر اینکه «شیء یا آلبومی از کاخ گلستان مفقود نشده است»، توضیح داد که «بخشی کوچکی از آلبوم عکس‌های تاریخی این کاخ منتشر شده و به‌زودی آلبوم‌های عکس بیشتری از عکسخانه کاخ گلستان منتشر می‌شود» و در ادامه تاکید کرد که «در راستای خدمت‌رسانی بهتر به جامعه دانشگاهی و پژوهشی و در راستای شعار امسال ایکوم که «موزه‌ها برای آموزش و پژوهش» است، مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان تصمیم به انتشار عمومی «آلبوم‌های سایه» گرفته و مراحل دسته‌بندی عکس‌ها و تغییر نام پوشه‌ها در حال انجام است. »

در ادامه این واکنش‌ها، عزت‌الله ضرغامی ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ در حاشیه مراسم روز جهانی صنایع دستی در جمع خبرنگاران گفته بود: «توصیه من است که هیچ‌چیز محرمانه نداشته باشیم. ما با کسی از پشت دیوار حرف نمی‌زنیم. هر چه داریم باید رو باشد و مردم در جریان ذخایر ارزشمند قرار گیرند. اگر تلاش شد که موزه جواهرات دوباره باز شود به این علت است که عده‌ای می‌گفتند جواهراتش کجاست و عده‌ای هم گفتند که آنها را برده‌اند. خیلی‌ها جرأت نمی‌کردند در این باره حرف بزنند. من خودم به بازدید از موزه رفتم و دیدم که تاج‌های سلطنتی سر جایش است. گفتم آنقدر آنها برده‌اند که این تاج‌ها در مقابلش چیزی نیست. ما هیچ‌چیز مخفی نداریم. من اولین‌کاری که در صدا و سیما کردم این بود که آرشیو را آزاد کردم. فیلم‌هایی از تظاهرات گروه‌های مختلف پخش کردیم و این باب شد.»

منبع: ایسنا

681759