معاون میراث‌فرهنگی آذربایجان‌شرقی اعلام کرد:

انعقاد قرارداد پروژه مرمت و سامان‌دهی مسجد جامع علیشاه تبریز/ سرخط‌های مرمتی و سامان‌دهی این بنای تاریخی احصا شدند

معاون میراث‌فرهنگی ‌آذربایجان‌شرقی از عقد قرارداد و و احصا سرخط‌های سامان‌دهی و مرمتی پروژه سامان‌دهی و مرمت مسجد علیشاه تبریز (ارگ علیشاه) خبر داد.
تصویر انعقاد قرارداد پروژه مرمت و سامان‌دهی مسجد جامع علیشاه تبریز/ سرخط‌های مرمتی و سامان‌دهی این بنای تاریخی احصا شدند

به گزارش سایت خبری پرسون، وحید نواداد با اشاره به اهمیت حفاظت از بناهای تاریخی و انتقال آن‌ها به انسال آینده طی سخنانی گفت: قرارداد مرمت و سامان‌دهی مسجد جامع علیشاه تبریز (ارگ تبریز) در ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ منعقد و سرانجام امروز ۳۰ خردادماه سرخط‌های عملیات مرمتی و سامان‌دهی بر روی این بنای تاریخی احصا شد. که از سرخط‌های مهم این پروژه می‌توان به سامان‌دهی محوطه و راه‌پله این اثر تاریخی و تکمیل عمارت پشت بام ارگ اشاره کرد.

معاون میراث‌فرهنگی استان آذربایجان‌شرقی ادامه داد: سبک‌سازی و زیرسازی برای اجرای عایق بندی پشت بام ارگ علیشاه، تکمیل آجرفرش و بندکشی پشت‌بام، بسترسازی و احداث حفاظ از موارد مرمتی پروژه‌ای هستند که قرارداد آن با مبلغی بالغ بر ۲ میلیارد ۲۹۶ میلیون تومان منعقد شده است.

او در خصوص این بنای تاریخی گفت: قدمت بنای اولیه ارگ علیشاه تبریز به دوره ایلخانان در اوایل سده هشتم هجری قمری بازمی‌گردد که بنای بزرگ ناتمامی با هدف اولیه ساخت مسجد ساخته شد. که این بنا در سال‌های بعد با استفاده از دیواره‌های به جا مانده از بنای نخستین مسجد، به قلعه‌ای نظامی تبدیل شد. که این بنا برای سال‌ها به عنوان باروی نظامی و بخش جنوبی دیوار شهر مورد استفاده قرار گرفته‌ است.

نواداد با اشاره به اهمیت مسجد جامع علیشاه در تاریخ و معماری شهر تبریز گفت: ارگ علیشاه تبریز باقیمانده مسجدی‌ست که به فرمان تاج‌الدین علیشاه جیلانی وزیر الجایتو و ابوسعید بهادرخان ساخته شد که متاسفانه حوادث بسیاری در طول تاریخ بخش اعظم آن را نابود کرده و امروزه تنها قسمتی از دیوارهای آجری محکم و قطور آن باقی مانده است.

منبع: میراث آریا

693248