مدیرکل میراث فرهنگی فارس:

نظریه تخریب کتیبه‌های تخت جمشید بر اثر فعالیت پتروشیمی پشتوانه علمی ندارد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس در واکنش به خبر فضای مجازی در خصوص تخریب کتیبه‌های تخت جمشید بر اثر فعالیت پتروشیمی تأکید کرد: این نظریه پشتوانه علمی ندارد.
تصویر نظریه تخریب کتیبه‌های تخت جمشید بر اثر فعالیت پتروشیمی پشتوانه علمی ندارد

به گزارش سایت خبری پرسون از فارس، محمد ثابت اقلیدی در پاسخ به انتشار خبری در فضای مجازی مبنی بر تخریب کتیبه‌های دو محوطه جهانی تخت جمشید و بیستون بر اثر فعالیت شرکت‌های پتروشیمی مرودشت و کرمانشاه و تصاعد گازهایی با ترکیبات نیتروژنی گفت: چنین خبری را نمی‌توان تأیید کنم.

وی افزود: این نظریات پشتوانه علمی ندارد که در این رابطه آنالیز کرده باشیم و دقیقا مشخص کنیم که آلاینده‌های پتروشیمی می‌تواند موجب بروز گلسنگ یا تخریب آثار باستانی شود و چنین ادعاهای نیاز به مطالعه و بررسی دارد.

ثابت اقلیدی با تأکید بر اینکه باید در این موارد متقن صحبت کنیم، افزود: به عنوان مثال در بحث فرونشست در محوطه تخت جمشید و نقش رستم، ظاهر کار فرونشست زمین نشان می‌دهد اما با مطالعه علمی مشخص می‌شود این فرونشست با فرونشست‌های دیگری که در سطح کشور مشاهده می‌کنیم، بسیار متفاوت است، پس همه موضوعات باید به لحاظ علمی مطالعه شده، ریشه‌یابی شده و بعد از آن ابراز دیدگاه شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس بیان کرد: برخی از ابراز دیدگاه‌ها مبتنی بر فعالیت‌های علمی و کارشناسی نیست و شاید یک تخمین و گمانه باشد که چون پالایشگاه پتروشیمی در مرودشت وجود دارد، ممکن است آلایندگی آن هم وجود داشته باشد.

منبع: ایسنا

680810