فصل نخست کاوش‌های باستان‌شناسی در گورستان قلایچی بوکان

در پی آسیب­‌های وارده به گورستان قلایچی بوکان کاوش این محوطه مربوط به دوره ماناها با مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و حمایت شهرداری بوکان و اداره کل میراث‌فرهنگی آذربایجان غربی از حدود یک ماه پیش آغاز شد.
تصویر فصل نخست کاوش‌های باستان‌شناسی در گورستان قلایچی بوکان

به گزارش سایت خبری پرسون، یوسف حسن‌زاده، سرپرست این کاوش با اعلام این خبر افزود: محوطه قلایچی مربوط به پادشاهی ماناها در ۲۸۰۰ سال پیش است و آوازه آن با آجرهای لعابداری که از این محل به دست آمده بود بر سر زبان‌ها افتاد.

این باستان‌شناس تصریح ‌کرد: به‌رغم ۹ فصل کاوش باستان‌شناسان در محوطه قلایچی (طی سال‌های ۱۳۶۴ تا ۱۳۸۵ به سرپرستی استاد اسماعیل یغمایی و استاد بهمن کارگر)، گورستان قلایچی فرصت کاوش نیافته بود. کاوش‌های اخیر، به عنوان فصل نخست پژوهش باستان­‌شناسی در این گورستان، با حمایت گسترده شهرداری بوکان و مشارکت اداره کل آذربایجان غربی آغاز شد. طی این پژوهش­ها، ساختار معماری گورها و شیوه‌های تدفین مردمان دوره مانا بررسی می­‌شود.

او اظهار کرد: اینکه هنرمندان سازنده بنا و آجرهای لعابدار قلایچی چه کسانی بودند، پرسش مهمی است که باستان‌شناسان امیدوارند با بهره‌گیری از مطالعات آزمایشگاهی بتوانند به آن پاسخ دهند.

حسن‌زاده در پایان ابراز امیدواری کرد که محوطۀ قلایچی و گورستان آن به مجموعه‌ای گردشگری تبدیل شود و مدیریت شهری بوکان با نظارت میراث‌فرهنگی بتواند از آن بهره‌برداری و حمایت کند.

منبع: میراث‌آریا

693724