معاون وزیر میراث فرهنگی:

امسال یک رتبه دیگر در حوزه ثبت جهانی آثار ناملموس صعود خواهیم کرد

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: در حوزه ثبت میراث ناملموس مثل تعزیه و فرش و آداب و رسوم در دولت سیزدهم از رتبه هفتم به رتبه پنجم دنیا رسیدیم و امسال یک رتبه دیگر صعود خواهیم کرد.
تصویر امسال یک رتبه دیگر در حوزه ثبت جهانی آثار ناملموس صعود خواهیم کرد

به گزارش سایت خبری پرسون، علی دارابی، یازدهم تیرماه در مراسم انعقاد تفاهم نامه همکاری مشترک و تشکیل شورای راهبردی حفاظت، مرمت و احیای بازار تاریخی اراک اظهار کرد: بیش از ۳۰ درصد مفاخر و مشاهیر ایران مربوط به استان مرکزی هستند .

وی افزود: اهتمام و همدلی بالای استاندار، فرماندار، شهردار، مدیرکل‌های اوقاف و میراث فرهنگی و به ویژه هیات امنا و خیرین بازار تاریخی اراک را امروز مشاهده می‌کنیم.

دارابی با بیان اینکه در حوزه میراث ملموس جزو 10 کشور نخست دنیا هستیم، گفت: 20 سال به دلیل انقلاب و جنگ، آمار میراث ملموس را در یونسکو ثبت نکردیم و سفیر یونسکو می‌گفت که اگر در آن ۲۰ سال ثبت می‌کردیم الان اولین کشور دنیا بودیم.

وی افزود: در حوزه میراث ناملموس مثل تعزیه و فرش و آداب و رسوم در دولت سیزدهم از رتبه هفتم به رتبه پنجم دنیا رسیدیم و امسال یک رتبه دیگر صعود خواهیم کرد. امروز شب یلدا و افطاری ماه رمضان دیگر متعلق به ایران نیست بلکه متعلق به سراسر جهان است.

دارابی با اشاره به بازار تاریخی اراک تصریح کرد: این بازار علاوه بر دارا بودن ویژگی‌هایی مثل زندگی، اشتغال و برقراری هم زیستی مسالمت آمیز، دارای معماری قابل توجه است و وظیفه ماست که آن را مرمت کنیم.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی اضافه کرد: اگر تمام بودجه دولت را کنار بگذاریم هم نمی‌توانیم تمام آثار کشور را مرمت کنیم و راهی جز مردمی کردن و حضور خیرین ارجمند در این مسیر نداریم. در ایتالیا پنج هزار انجمن و سمن در حوزه میراث فرهنگی وجود دارند که باید در کشور نیز این موضوع را پیگیری کنیم.

دارابی تاکید کرد: این کار بزرگی که هیات امنای بازار و خیرین و نهادهای مختلف استان برای بازار تاریخی اراک انجام می‌دهند را باید در تمام کشور نهادینه کنیم.

وی در رابطه با انتخابات نیز تصریح کرد: روز جمعه باید تکلیف و وظیفه حقوق شهروندی خود را با مشارکت فعالانه‌ در انتخابات ادا کنیم.

گفتنی است، در پایان این آیین، تفاهم نامه همکاری مشترکی بین استانداری مرکزی، فرمانداری اراک، شهرداری و شورای شهر اراک، اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی، اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان مرکزی و هیات امنا و خیرین بازار تاریخی اراک در راستای حفاظت، مرمت و احیا بازار اراک امضا و دفتر انجمن خیرین میراث فرهنگی استان مرکزی افتتاح شد.

منبع: ایسنا

694861