خطر در کمین بناهای تاریخی نصف جهان

بناهای تاریخی اصفهان از جمله سی و سه پل و دیگربناهای تاریخی مدت‌هاست در معرض خطر فرونشست قرار گرفته‌اند.
تصویر خطر در کمین بناهای تاریخی نصف جهان

به گزارش سایت خبری پرسون، از اصفهان؛ ، سی و سه پل، نمادی برای معرفی شهر اصفهان به شمار می‌رود که همه‌روزه میزبان گردشگران و میهمانانی از شهر اصفهان است.

با توجه به قرارگیری سی و سه پل در دل آب‌های رود زاینده‌رود، می‌توان گفت معماری این بنا کار چندان ساده‌ای نبوده و دارای پیچیدگی‌ها و ظرافت‌های خاصی است که باعث شده پس از این همه سال، بنای پل وجود با قرارگیری در آب، دچار آسیب و مشکلی نشود.

برای ساخت بنای سی و سه پل اصفهان، از مصالحی نظیر سنگ، آجر، ملات ساروج و گچ استفاده شده است.

محققان و کارشناسان پس از تحقیقات بسیار روی پایه‌های پل سی و سه پل به این نتیجه رسیده‌اند که این پایه ها به گونه‌ای طراحی شده که رطوبت، دوام و استحکام آن را افزایش می‌دهد، طوری کن طی این سال‌ها، پل تخریب نشده و آسیبی به آن وارد نشده است.

سی و سه پل، دارای طاق نماهایی سرپوشیده در دو طرف است که از یک طرف این پل را به رودخانه متصل کرده و از طرف دیگر، دسترسی به میان پل را مسیر می‌کند؛ این طاق نماها باعث شده راه گذر باریک و مسقفی برای افراد از دو سوی پل ایجاد شود.

پیاده‌روهای سی و سه پل متشکل از ۹۹ طاقچه است که در گذشته، تابلوهای نقاشی و آثار هنری در این قسمت‌ها به چشم می‌خورد؛ اما امروزه اثری از این تابلو‌ها وجود ندارد و قابل بازدید نیستند.

هر چند استحکام بنای سی و سه پل در این سال‌ها ستودنی است، اما این بنا از آثار ارزشمند تاریخی شهر اصفهان است که به دلیل عبور و مرور از طریق آن و اینکه محور مواصلاتی چهارباغ عباسی و چهارباغ بالاست، دچار آسیب‌ شده است.

طی این سال‌ها کوچک‌ترین آسیب به سی و سه‌ پل و دیگر آثار تاریخی توسط اداره میراث فرهنگی اصفهان مورد بررسی و مرمت قرار گرفته است؛ این بار اما سقف این پل تاریخی نیاز به مرمت پیدا کرده است.

سی و سه پل در ۱۰ سال اخیر ۴ بار مرمت شده است

پیرامون همین موضوع امیر کرم‌زاده مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: جاهای مختلف سی‌ و سه پل ۴ مرتبه در ۱۰ سال اخیر مرمت شده است که شامل پایه‌ها، سقف عرشه پل، استحکام‌بخشی و پاک‌سازی آلودگی‌های بصری است.

وی افزود: از ۵ پل تاریخی اصفهان، ۲ پل خواجو و سی و سه پل دو طبقه است، این دو پل دو رواق در دو طرف دارند که دارای سقف است، عملیاتی که در حال حاضر انجام می‌شود، مرمت سقف رواق‌های پوشیده عرصه سی و سه پل است.

کرم‌زاده ادامه داد: این سقف‌ها مدتی پیش دچار نم‌گرفتگی شده بود و پس از بررسی، کارشناسان متوجه شدند بخشی از بام‌پوش سقف این رواق‌ها دچار آسیب شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان افزود: عملیاتی که در حال حاضر انجام می‌شود حدود ۶ ماه به طول می‌انجامد و سقف رواق‌های دو طرف پل به طور کامل مرمت می‌شود

.سقف رواق‌های سی و سه پل مرمت می‌شود

همچنین شهرام امیری، سخنگوی میراث فرهنگی استان اصفهان اظهار داشت: این پل در دوران شاه عباس اول صفوی توسط سردار گرجی او، یعنی الله‌وردی خان بنا شده است و به همین نام نیز خوانده می‌شده است.

وی افزود: این پل با طول ۳۰۰ متر، طولانی‌ترین پل زاینده‌رود است، در دو طبقه بنا شده است و محور چهارباغ عباسی را به محور چهارباغ بالا متصل می‌کند.

امیری بیان کرد: اهمیت این پل به دلیل قدمت و عظمت آن است، در دوران صفوی پیرامون این پل دریاچه‌هایی وجود داشت که باعث می‌شد در آن آب جمع شود و برخی مراسم مذهبی مانند خاج شویان ارامنه و جشن آب پاشان در آنجا برگزار شود.

سخنگوی میراث فرهنگی اصفهان ادامه داد: رواق‌های سی و سه پل دو سمت عرشه طبقه دوم پل است که طول ۳۰۰ متر و عرض یک و نیم متری دارد و پس از ترمیم قسمت غربی پل، قسمت شرقی ترمیم می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تمامی ابنیه تاریخی در خطر فرونشست هستند و نمی‌توان گفت کدام یک بیشتر در خطر است؛ از نگرانی‌های ما پیشروی تدریجی فرونشست است که به سمت مرکز اصفهان حرکت می‌کند.

امیری افزود: مدیرکل میراث فرهنگی فعلی نامه‌ای به وزارت نیرو که وظیفه پایش این بخش را داشته است نوشته و درخواست کرده پاسخگو باشد؛ در صورت پاسخگو نبودن این وزارت‌خانه قصد شکایت از وزارت نیرو به مراجع قضائی دارد تا خسارات وارده به بناهای فرهنگی جبران شود.

ابنیه تاریخی و میراث فرهنگی، پیشینه تمدنی و فرهنگی کشور هستند که حفاظت از آن‌ها وظیفه همه ما است؛ در صورت آسیب به هر یک از این بناها نه تنها تمدن کهن ما زیر سوال می‌رود بلکه از جنبه گردشگری هم‌ پیامدهای منفی به همراه دارد.

منبع: پرسون

694646