یادداشت‌ها

مقایسه زمانها و دوره های تاریخی کار دشواری است. این که کسی بگوید، قدیم بهتر از الان بود. یا به عکس، شخصی تصور کند به خاطر تغییراتی که در زندگی اجتماعی و مدنی ما روی داده، اوضاع فعلی ما بهتر گذشته است، به راحتی قابل ارزیابی نیست.
«دوزیست» را می‌توان از دو زاویه، نگاه کرد. اول؛ بحث ژانر است! داستان را بدون عمق، روایت می‌کند، بنابراین در دسته «عامه‌پسند» می‌لغزد. دوم؛ شیوه و استیل کارگردانی (برزو نیک نژاد) است. او روی لبه تیغ حرکت می‌کند.
شادی و غم . همزاد و همراه انسان بوده و هست و خواهد بود.انسان در برخورد با حوادث و اتفاقات و اخبار و یادکرد وقایع و خاطرات گذشته شاد یا غمگین می شود.
برادر معزز، سردارسرلشکر سلامی فرمانده محترم کل سپاه . با سلام. از آنجا که جنابعالی علاوه بر کسوت نظامی، اهل درس و بحث و فرهنگ هم هستید، دریغم آمد که برادرانه در باره بخش کوتاهی از سخنان اخیرتان در جمع اساتید بسیجی، نکاتی را عرض نکنم.
یک گروه بسیار کوچک ولی پرنفوذ و البته غیرمسوول در ساختار قدرت وجود دارند که همسو با اسراییل مخالف توافق برجام هستند. هرچند آنان به ظاهر از موضع ضدیت با اسراییل مخالف برجام هستند، ولی درنهایت آب این سود مخالفت‌خوانی در یک جوی مشترک با اسراییل روان خواهد شد.
در دهه شصت مرحوم هاشمی‌رفسنجانی در خطبه‎های نماز جمعه با انتقاد از دنیای غرب گفت: «آنها اصلا نمی‌دانند ما می‌خواهیم چه کنیم.» گویا خبرنگاری، نظرِ فرانسوا میتران رییس‌جمهور فقید فرانسه را درباره اظهارات مرحوم هاشمی جویا شده بود. میتران در پاسخ او گفته بود: «رییس مجلس ایران درست می‌گوید. ما واقعا نمی‌دانیم آنها می‌خواهند چه کنند. دلیلش هم این است که خودشان هم نمی‌دانند می‌خواهند چه کنند!»
ازمرداد ماه سال ۱۳۸۱ که مخالفان خارج از کشور نظام جمهوری اسلامی ایران از تاسیسات آب سنگین اراک و نیز تاسیسات هسته ای نطنز اطلاعاتی را منتشر کردند ، فشار سیاسی کشورهای غربی بر ایران آغاز شد.
وقتی همه چیز نشان از تقویت امید به ایجاد توافق در یک منازعه بیست ساله هسته‌ای میان ایران و جامعه جهانی داشت، به ناگاه اوضاع جای خود را به محافظه‌کاری داد. تهران و واشنگتن در آخرین رفت و برگشت پیام‌های غیر مستقیم خود، بار دیگر این واقعیت را به رخ کشیدند که این دو برسر عدم توافق با یکدیگر بیش از هر چیز توافق دارند.

رییسی در 1396 به گفتمان روحانی باخت اما برایش تجربه نشد که آن خلأ را طی 4 سال بعد پر کند. بخت، یار او بود که در 1400 با گفتمان غالب و نامزدهای پرقدرت مواجه نشد تا باز هم بی‌گفتمان ‌بودن خود را به یک «گفتمان» مسلط و قدرتمند ببازد.
قطعا طرح ادعای موهوم ساخت سلاح اتمی توسط ایران، به همان اندازه با اهداف جمهوری اسلامی و منافع ملی مغایرت دارد که مخالفت با حضور فعال و دفاع از عمق استراتژیک ایران در منطقه با مصالح عمومی کشور همخوانی ندارد.
دور اخیر جنگ اسرائیل و فلسطین، پس از هفت دهه بحران بی‌پایان بین‌المللی ابعاد جدیدی نسبت به مخاصمات مسلحانه سال‌های گذشته دارد.
در چالش پنج ماهه افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح تامین اجتماعی یکی از واژه های پرکاربرد مسئولان به ویژه سرپرست وزارت رفاه "پایداری منابع و اعتبارات سازمان تامین اجتماعی" بود. منابع سازمان تامین اجتماعی برای ارائه خدمات و پرداخت مستمری بازنشستگان را باید عمدتاً در دو بخش حق بیمه کارگران شاغل و درآمد شستا دانست .
عباس عبدی نوشت: شخص روحانی از حیث اقتصادی نوعی محافظه‌کاری پیشه کرد، به ویژه آنکه تیم اقتصادی او در دور دوم بسیار ضعیف شد قادر نبودند که خودشان و دیگران را قانع کنند که سیاست قیمت‌گذاری نه تنها مشکل را حل نمی‌کند، بلکه عوارض آن بدتر است.
قهرمان فقط کسی نیست که در میدان جنگ بر دیگری پیروز می شود بلکه قهرمان آن کسی باشد که بتواند با یک سیاستی یا جلوی جنگ را بگیرد یا اصلاً جنگ شروع نشود یا بعد از شروع شدن، جنگ را خاموش کند.