یادداشت‌ها

اینکه افراد باید هزینه اظهارات خود را بپردازند حرف حقی است اما اینکه حرف علی کریمی تا چه حد غلط یا درست بوده باید توسط علمای اعلام بررسی شود و نه اینکه گوینده‌ای به‌جای ارائه پاسخ درست حسب «و جادلهم بالتی هی احسن»، به کریمی فحاشی کند و دیگران با پایین‌کشیدن تابلوهای علی کریمی حقوق مسلم او (حق‌الناس) را ضایع کنند.
اشتغال در کشور نیازمند حرکتی همچون دفاع مقدس می‌باشد، مردان و زنانی پاک باخته در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که می توانند از طریق " قرارگاه مرکزی اشتغال کشور " و با اختصاص کد ملی اشتغال، اژدهای بیکاری را به زانو درآورند.
خدمات عمومی در همه جای دنیا مشمول نظارت خاص هستند؛ زیرا این خدمات عموما با جان، مال یا حقوق شهروندان مرتبطند که در حقوق شهروندی به «منافع عمومی» موسوم هستند. بنابراین ارائه‌دهندگان خدمات حرفه‌ای نظیر پزشکان، حسابرسان و وکلا، تحت نظارت‌های خاصی قرار دارند. همزمان توسعه مدرنیته و تغییر وضعیت افراد از رعیت به شهروند، باعث ایجاد پدیده «شهروند» و متعاقب آن حقوق شهروندی شده است. نظارت حرفه‌ای در واقع، منبعث از حقوق شهروندی در قالب «منافع عمومی» است. البته نظام سرمایه‌داری که خود در آغاز با شعار «حقوق مساوی شهروندان» و رقابت بازار ایجاد شد، در فرآیند توسعه خود عملا به نظام انحصاری و متروپلی درآمد که نظارت بر بازار را ‌‌‌ حذف کرد و مدعی نظارت «دست غیب» بر سازوکار سرمایه و جامعه اقتصادمحور شد.
آیا همه ابهامات در خصوص برجام میان دو طرف پایان یافته و دو طرف ایران و 1+4 در مسیر پایان دادن به گفت‌وگوها و احیای برجام قرار دارند؟
سال‌ها پیش، زمانی که دانشجوی ترم‌یک کارشناسی ارشد بودم، در کلاس درس استاد ارجمندم، دکتر فرقان‌دوست حقیقی، علاوه بر کتاب تئوری حسابداری ورنون کام، سلسله‌مقالاتی معرفی شده بود که باید با توجه به رویکرد ایشان مبنی بر استفاده از Case study (طرح قضایای مدیریتی) برای تدریس، قبل از هر جلسه مطالعه و در یک‌صفحه طی ۱۳خط خلاصه این مطالب را ارائه می‌کردیم؛ همان ۱۳خط‌های معروف.
در جهانی زندگی می‌کنیم که اکثر کشورها، رتق و فتق امور خود را از طریق مالیات می‌گذرانند و خدمات قابل توجهی نیز به شهروندان خود از این طریق ارایه می‌کنند.
جهان مدام در حال دگرگونی و تغییر است و بقای آدمی آشکارا وابسته به این مسأله است که بتواند این تغییرات را رصد کرده و تشخیص دهد.
مگر نمی‌گویید فلان جشنواره خارجی، برای جذب هنرمندان، سرمایه‌گذاری می‌کند؟ خب همین سرمایه‌گذاری را خودمان بکنیم و هم نانش را خودمان بخوریم و سودش را به سفره نظام و کشور بیاوریم.
حضرت علی چند نفر را به اتهامی که این خانم دستگیر شده محاکمه کرد؟

درخواست عباس عبدی برای علنی بودن دادگاه خانم رشنو

بالاخره پس از حدود یک ماه بی‌خبری از خانم رشنو، وی را با کیفرخواستی روانه دادگاه کردند. کیفرخواستی شامل اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور از طریق ارتباط با افراد خارج‌نشین، فعالیت تبلیغی علیه جمهوری اسلامی و تشویق مردم به فساد و فحشا.
دوربین صداوسیما نباشد آگهی باشگاه‌های فوتبال ارزان می‌شود/ به نهادهای ناظر رجوع کنید

نگاهی به مساله حق پخش فوتبال

میثم توانا در یادداشتی به بررسی اختلاف باشگاه‌های فوتبال با سازمان صداوسیما بر سر حق پخش فوتبال پرداخت.
اصلاح‌طلبان در ضرورت تنش‌زدایی با جهان و اجتناب از تبدیل شدن ایران به کره‌شمالی دوم در ضمن حفظ الزامات استقلال ایران اشتراک گفتمانی دارند.
یک بار دیگر خبر بروز تخلفی گسترده در اتمسفر سیاسی و اقتصادی کشورمان خبرساز شد و بازتاب‌های وسیعی پیدا کرد.
سرانجام بعد از حرف و حدیث‌های فراوان به نظر می‌آید سازوکار توافق برجام فراهم شده و طرف ایرانی به دستاوردهای کسب شده در صحنه خارجی پس از عبور از تنگناهای داخلی، راضی است.
چند روز قبل در یکی از گروه‌های مجازی کلیپی منتشر شده بود که در اتوبان نیایش در روز روشن، فردی با قمه در ترافیک راننده‌ای را تهدید و در عقب اتومبیل را باز کرده و وسایلی را به سرقت می‌برد.
پس از خروج ترامپ از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و فشارهای سیاسی و اقتصادی بی‌سابقه‌ای که همراه با تلاطمات اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا کشور و مردم ما را درگیر ساخت، ضرورت ارتباط با جهان در همه ابعاد فنی، تکنولوژیک، سیاسی و اقتصادی بیش از هر زمان برای شهروندان و بخشی از اهل سیاست نمایان شد.
ما از 23 مرداد سال 1381 که منافقین یک کنفرانس مطبوعاتی در هتلی در واشنگتن گذاشتند، تا امروز 20 سال دقیقا از این موضوع می‌گذرد و ایران را با پرونده‌سازی‌هایی که اسرائیل، آمریکا، انگلیس با کمک فرانسه و آلمان انجام دادند، دچار مشکلات متعدد کردند.
بعد از اعتراضات و کشمکش‌های فراوان و برگزاری تجمعات متعدد بازنشستگان در استان‌ها به‌خاطر کمبود حقوق‌شان در مقایسه با هزینه‌های فزاینده زندگی و وعده‌های مسئولان نهایتا دولت و مسئولان سازمان تامین اجتماعی پذیرفتند که حقوق بازنشستگان مشمول قانون تامین اجتماعی را در شهریورماه افزایش دهند و این افزایش حقوق را از فروردین ماه اعمال کنند.
علی ربیعی نوشت: امروز که برجام رو به اتمام است و غالب افراد مطلع از شرایط کشور و عموم جامعه خوشحال هستند که سرانجام آنچه که حرکت در مسیر درست بود در حال به ثمر نشستن است، می‌توان به برخی از نکات پرداخت.
مگر برجام یک معاهده بین‌المللی نبود؟! و مگر آمریکا به عنوان یکی از کشورهای ۱+۵ آن را امضاء نکرده و بر اجرای آن متعهد نشده بود؟! ولی به وضوح شاهد بودیم که نه فقط به هیچیک از تعهدات برجامی خود عمل نکرد، بلکه به راحتی از برجام نیز خارج شد و آب هم از آب تکان نخورد!
مرور و مطالعه ی مستندات تاریخی حول مسئله ی نفت و کودتای۲۸مرداد انگیزه ای شد تا برای یادداشتی با نگاهی متفاوت پیش از مطالعه ی تاریخ سیاسی ایران، به سراغ منابع کهن تر رفته بلکه در تاریخ ادبیات و فرهنگ عامه ی ایران روایتی متفاوت نسبت به آنچه در سیاست از چگونگی پیدایش و کشف نفت آمده است بیابم.