انتشار خبری از جاسوسی موساد در ترکیه که چندی است روابط رسمی دوجانبه با رژیم صهیونیستی برقرار کرده است و همچنین روابط رسمی دوجانبه کشور مسلمان همسایه ما جمهوری آذربایجان با اسرائیل که «علی اف» آن را به انجام رساند، هشدار و زنگ خطر جدی است و شاید درس عبرتی شود تا دریابند مبنا و محور روابط رژیم صهیونیستی با این دوکشور، ایجاد تنش و بحران در روابط ترکیه و آذربایجان با ایران است.
در سال گذشته کارفرمای پروژه فریبکارانه «زن، زندگی، آزادی»، در میانه اغتشاشات به جنایت در حرم شاهچراغ(ع) اقدام کرد. اما امسال، همین کارفرما با دستپاچگی، خیلی زود دست خود را رو کرد و با عجله به سراغ تکرار جنایت رفت.
باید توجه داشت که مساله رشد چشمگیر اقتصادی و افزایش درآمد سرانه در سراسر کشورهای دنیا به صورت یکسان رخ نمیدهد و در نتیجه همین اختلاف میان میزان رشد اقتصادی کشورهاست که سهم نسبی کشورها از کل درآمد جهانی تغییر پیدا میکند. تغییر سهمی که باعث میشود تا برخی کشورها از برخی دیگر «عقب» بمانند و به این سبب، در سطح استاندارد زندگی و رفاهی میان کشورها در زمینههایی همچون بهداشت، آموزش، طول عمر و نرخ مرگومیر اختلاف بسیاری به وجود بیاید.
اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی پوست خربزهای زیر پای اقتصاد کشور بود، ارز ۲۸ هزار تومانی نیز پوست موزی است که زیر پای اقتصاد گذاشته شده است. البته بنزین ۱۵۰۰ تومانی حتی خطرناکتر از آن است. اگر این بنزین موجب مصرف غیر بهینه و افزایش مصرف میشود، ارز ۲۸ هزار تومانی نیز به همین گونه عمل میکند.
برای تحمل این شرایط سخت که تورم 40 درصدی یکی از عوامل آن است و فشار اصلیش متوجه مردم و بیشتر از همه اقشار محروم جامعه است در واقع توجیه سیاسی معقولی وجود ندارد و اگر کسی بپرسد چرا ما باید در چنین اوضاعی به سر ببریم، پاسخ قانعکنندهای نداریم مگر اینکه مثل همیشه به شعاردادن متوسل شویم و از ناکارآمدیها و بیتدبیریها و تقدم منافع جناحی عبورکنیم.
هوش مصنوعی در اصل مقداری اطلاعات است که بشــر در اختیار کامپیوتر گذاشته. و هیچ استقلال و تفکری در کار نیست. جواب هوش مصنوعی در زمینه سیاست دیتاهایی هست که حزب دموکرات و گلوبالیسم طراحی کرده است.
با این لایحه، ضوابط فقهی و شرعی حجاب نقض شدهاند. در این زمینه کافی است توجه شود که اولاً ضوابط پوشش شرعی در کتب فقهی مشخص است و جامعه ایرانی نسبت به آن آگاهی کامل دارد. این ضوابط در مواد مختلف این قانون نقض و نادیده گرفته شدهاند و لذا این لایحه نمیتواند تعهدی به ضوابط فقهی داشته باشد و ادعا کند که برای احیای ضوابط فقه در حوزه پوشش به تصویب رسیده است؛ زیرا در تبصرههای ۱ و ۲ ماده ۴۹ این قانون «بد پوششی» تعریف شده است.
یکی از چالش ها، بحث جدی و مهمی است که میان دو طیف در جبهه اصلاحات جریان دارد؛ این که: «بالاخره ما میخواهیم درون نظام و زیر چتر اسلام و انقلاب باشیم، یا ساختارشکنی کنیم و خرج گروهکهای برانداز و عقبه غربی آنها شویم؟!».
همکاریهای موردی و موضوعی ایران و آژانس از اواخر ماه مه و نهایی شدن مساله تبادل زندانیان در ۱۰اوت در چارچوب توافق محدودسازی تنش، بار دیگر امیدها را در بین محافل رسانهای و سیاسی ایجاد کرده است که گزینه احیای برجام میتواند بار دیگر روی میز قرار گیرد.
من برای حادثه شاهچراغ نوشتم دشمن واقعی است، باورش کنیم، امروز نیز با اینکه روان مردم آرام است، مجددا میگویم، دشمن را جدیتر بگیریم. دشمن، موجودی پشت مرزهای ما نیست، دشمنی دشمن فقط محدود به چند درگیری مرزی محدود نیست. این حادثه جای زخمهایمان را دوباره فشرد و گفت دشمن همین حوالی است، اگر جدی نگیریم.
بانکها که به فکر زیارت و عبادت مردم نیستند و اگر بودند وام قرضالحسنه به مردم میدادند ثانیا پاک کردن صورت مسئله درد مردم را دوا نمیکند و اینکه عنوان عقد را تغییر دهید از قبح ربا نمیکاهد و صرفا پاک کردن صورت مسئله است ثالثا وقتی که از ۱۰میلیون حدود ۲ونیم میلیون مسدود و حدود ۲۸درصد سود دریافت میفرمایند اگر سود و ربا نیست پس چیست؟
اقدامی که به آزادسازی زندانیان ایرانی در آمریکا و ثانیا آزاد شدن بخش دیگری از پول های بلوکه شده که به اقتصاد کشور کمک می کرد نباید در اثر اختلافات سیاسی و ماجراهای جناحی تخطئه و مشکل را پیچیده تر می کرد. باید اصل اینکه بخشی از دارایی های ایران آزاد می شود را به عنوان یک اقدام خوب استقبال کنیم نه اینکه آن را زیر سوال ببریم.
باید فهمید که فلسفه این قانون چیست؟ حدود تعریف شده برای پوشش تا چه حد سلیقهای است؟ مجازاتهای مزبور براساس چه منطقی است؟ نظرات مردم کجا لحاظ شده است؟ مخالفان طرح چه میگویند؟ تناسب جرم و مجازات در این موارد چیست؟ هدف از مجازاتهای مالی تامین منابع مالی بودجه است یا هدفی بازدارنده دارد؟ نظرات نخبگان فقهی، جامعهشناسی و... چیست؟ بدون طی این مراحل و طرح در صحن علنی مجلس، هر گونه مصوبهای به معنای ترس از آشکار شدن منطق نادرست آنان است و نقضکننده قاعده زشت بودن مجازات بیان نشده است، طبعا هم شکست خواهد خورد.
یکی از اصلیترین و اساسیترین وظیفه دولتها خدمترسانی به مردم، تامین نیازهای آنها و ارائه راهکارهای هرچه آسانتر و دستیافتنیتر برای تامین این نیازهاست. بنابراین باید پذیرفت که سکوهای مجازی در ایران عزیز ما که بر اساس آمار موجود تعداد آنها نزدیک به ۴۰۰ و یا متجاوز از ۴۰۰ سکوست، نقش یک دولت را بر عهده دارند! «دولت موازی»! که سکوهای مجازی اعضای کابینه آن هستند! و صد البته بیرون از اشراف و نظارت نظام بر آنها.
در یک کلام، موضوع نیت ها را باید جدی گرفت. رسیدگی به وضع این جوانان مستلزم مداخله زودهنگام و فوری است و تعلل در اقدام، موجب هزینه های قابل توجه و غیر قابل جبرانی می شود.
توافق اخیر ایران و آمریکا، نیاز ایالات متحده به این توافق را به خوبی نشان میدهد، چراکه این کشور درحالحاضر در شرایط عدمتعادل قرار گرفته و شکست بزرگی را نیز در جریان مدیریت اغتشاشات در سال گذشته تجربه کرده است.
به منظور جلوگیری از سوءتفاهم باید یادآوری کرد که بعضا در کشورهای پیشرفته ممکن است بانک مرکزی به دلایلی با نرخ بهره حقیقی منفی به بانکها وام دهد؛ اما هیچگاه به طور مستقیم در تعیین نرخ بهره بانکهای تجاری در جامعه و کسبوکارها مداخله نمیکند و این کار را برعهده بازار و عوامل موثر بر آن مانند رتبه اعتباری وامگیرندگان و ریسکهای مرتبط با آن میگذارد. به راستی تا چه زمان باید در انتظار «معجزه» از سیاستگذاریهای غیرعلمی و نامعقول نشست.
در واقع مسوولان دولت میگویند این تصمیم در راستای توجه به اصول انسانی و حقوق بشر است. بهطور کلی آزادسازی این زندانیان که انسانهایی محترم هستند از منظر حقوق بشر مثبت است. اگر گشایشی در حوزه ارتباطی ایران با جهان پیرامونی هم ایجاد کند و باعث حل مشکلات شود هم یک گام رو به جلو است.
با توجه به ارزش افزوده بالای بخش زمین و مسکن و سود سرشاری که میتواند هر منفعت طلب بیوجدانی را برای بساز و بندازی وسوسه کند، تمام ظرفیت قانون را باید به کار گرفت تا جان شهروندان به خطر نیفتد. دستگاه قضا و پلیس مطمئن باشند که در این مورد هر چه قاطعانهتر عمل کنند پشتیبانی بیشتری از مردم خواهند دید و البته شرط آن این است که هیچ تمایز و تبعیض و مماشاتی هم به هیچ شکلی در میان نباشد.
این حق طبیعی عموم مردم است که به خودرویی استاندارد و ایمن با قیمتی مناسب دسترسی داشته باشند. انتظاری که توجه جدی به آن از دولت محترم و رئیسجمهور دغدغهمند که یکبار با تلاش و همت خود غول کرونا را شکست دادهاند میرود.دولت و دستگاههای مرتبط باید با همان همت و بهکارگیری تجربه مهار کرونا، تلاش برای کاهش تلفات سوانح رانندگی را به عنوان یک تکلیف ببینند