ارابه مرگ کرونا هنوز می‌تازد

کرونا حالا در قامت و شمایل بروز شده، با عزمی جزم تر نسبت به نیاکان خود در به در دنبال قربانی گرفتن است؛دقت کنیم دلتا کرونا بسیار زیرک و گریزپاست؛ اسیر آن نشویم!

تصویر ارابه مرگ کرونا هنوز می‌تازد

به گزارش سایت خبری پرسون، محمد تاجیک روزنامه نگار نوشت: حالا کرونا در قامت و شکل و شمایل جدید خود بی محابا می‌تازد! بزرگ و کوچک، پیر و سالمند، مرد و زن؛ جملگی در تیررس این ویروس نامرد و مهلک قرار دارند و انگار نفس تازه کرده و ارابه مرگ کووید 19 هنوز هم بی امان می‌تازد!

اوضاع کرونایی کشور اگر چه روندی کند و کاهشی به خود گرفته اما در شرایط مطلوبی قرار ندارد و سیل زیاد مبتلایان و رکورد شکنی چند باره آمار جانباختگان کرونایی ظرف چند روز گذشته ؛جملگی حکایت از وضعیت نامناسب کرونایی در ایران دارد.

هنوز هم علی رغم نشانه‌های کاهشی در روند ابتلا به کرونا، رؤسای بسیاری از بیمارستان‌های کشور از تراکم زیاد بیماران کرونایی خبر می‌دهند.

با همه این تدابیر، اما جماعت زیادی از افراد مناطق مختلف کشور با نادیده گرفتن همه توصیه‌ها و اخبار ناخوشایند افزایش جانباختگان کرونایی، نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی بی تفاوت هستند.

کاهش کم سابقه عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی

رعایت پروتکل‌های بهداشتی به زیر 40 درصد رسیده است و با همه تذکرات و اخبار ناخوش کرونایی، باز جماعت بسیاری از رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی امتناع می‌کنند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، نقشه رنگ‌بندی جدید کشور از امروز به این صورت است که ۳۰۶ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۱۰ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۳۲ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارد.

بر اساس نقشه رنگ‌بندی جدید، شهرهای اسکو، کلیبر در آذربایجان شرقی، پیرانشهردر آذربایجان غربی، بیله سوار در اردبیل، برخوار، دهاقان، شاهین شهر و میمه در اصفهان، درمیان، سرایان در خراسان جنوبی، بجستان، جوین، کوهسرخ در خراسان رضوی، سلطانیه در زنجان،مهدی شهر در سمنان، سرچهان، فراشبند در فارس، رومشکان در لرستان، دهگلان، کامیاران در کردستان، وارد وضعیت قرمز می‌شوند.

در عین حال بر اساس نقشه رنگ‌بندی جدید، شهرستان‌های آران و بیدگل در اصفهان، دشتی، دیر، دیلم، عسلویه در بوشهر، بهارستان، پاکدشت، پردیس، و پیشوا در تهران، جغتای در خراسان رضوی، سرخه در سمنان، ایرانشهر، بمپور، زابل، سراوان، سیب و سوران، قصرقند در سیستان و بلوچستان، ارسنجان، اوز، زرقان، گراش در فارس، آمل، بابل، بابلسر، بهشهر، جویبار، سوادکوه، سوادکوه شمالی، فریدونکنار، قائم شهر، محمودآباد، میاندورود، نوشهر، چالوس، کلاردشت، گلوگاه در مازندران، آشتیان، تفرش، دلیجان، کمیجان در مرکزی،ابوموسی، حاجی آباد، سیریک، پارسیان، کیش در هرمزگان، رابر، راور، رفسنجان، رودبار جنوب، ریگان، سیرجان، فاریاب، قلعه گنج، نرماشیر، کهنوج در کرمان، باشت، دنا در کهگیلویه و بویر احمد، رامیان، علی آباد، مراوه تپه، مینودشت، کردکوی، گالیکش در گلستان، املش، رضوانشهر، رودسر، شفت، فومن در گیلان، ابرکوه، بهاباد، تفت، خاتم در یزد از وضعیت قرمز خارج شدند.

روبرو شدن با قوی سیاه کرونا

سید علی حسینی اسفیدواجانی،متخصص سامانه‌های پیچیده و عضو هیات علمی دانشکده فیزیک دانشگاه شهید بهشتی با ارائه دلایل خود برای بسته شدن پنجره احتمالی نجات کشور از بحران اپیدمیک فعلی، گفت: هنگامی که کرونا وارد ایران شد، بعد از تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها رییس جمهور اعلام کرد که کرونا از هفته بعد از تعطیلی از کشور خواهد رفت و من با تحلیل داده‌های مربوط به تعداد مبتلایان در جهان که آن روز خارج از کشور چین تنها هزار نفر بودند، به این جمع‌بندی رسیدم که با یک "قوی سیاه" طرف هستیم. قوهای سیاه یا black swans در علم داده به رخدادهایی گفته می‌شوند که بسیار نادر هستند و در پیش بینی‌های معمول گنجانده نمی‌شوند.

حسینی با بیان اینکه تحلیل‌های انجام شده از این داده‌ها به مسوولان وزارت بهداشت ارائه شده است، افزود: در ملاقات با برخی از مسوولان دولتی تحلیل‌های داده‌های اپیدمی را ارائه کرده و در مورد ابعاد بحران کرونایی هشدار دادم و این در حالی بود که در تحلیل بعضی از متخصصین اپیدمولوژی مورد مشورت سیاستگذاران، سطح هشدار بسیار پایین‌تر تخمین زده شده بود.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: بر خلاف تحلیل‌های ارائه شده در این زمینه، تحلیل‌های داده‌ای من نشان می‌داد که ما با یک "قوی سیاه" و یا "شاه اژدها" طرف هستیم و این کارشناسان علی رغم داشتن تخصص علمی ارزشمند در حوزه تحقیقی خود از قدرت "شاه اژدهاها" در تغییر ماهیت بحران‌های نادر بی‌خبر بودند که البته از حوزه تخصصی ایشان به دور بود و نیاز به داشتن تخصص در حوزه تحلیل داده‌ها، پدیده‌های بحرانی و سیستم‌های پیچیده داشت.

حسینی ادامه داد: در حالی که بسیاری از کارشناسان به گرمای اردیبهشت و تابستان دل بسته بودند، تحلیل‌های من از داده‌های مربوط به کشورهای استوایی حکایت از سرایت این ویروس در گرمای تابستان داشت که در این مورد در اردیبهشت سال قبل و زمانی که کاهش پیک اول دلخوشی‌ها را به مهار در تابستان زیاد کرده بود، نسبت به ماهیت متفاوت رفتار "شاه اژدهاها" در پدیده‌های بحرانی و احتمال بروز پیک در تابستان هشدار دادم.

قرنطینه؛ شاید مفید و ضروری، اما التیام موقتی

وی سیاست قرنطینه و "لاک داون" را موقتاً آرام بخش توصیف کرد و گفت: واکسیناسیون شاید بسیار ضروری است، اما در مورد سویه فعلی به اندازه سویه "ووهان" تاثیرگذار نخواهد بود؛ چرا که ویروسی که با چنین قدرت سرایتی ظرف یک ماه از سیستان و بلوچستان به کل کشور آمد و کل کشور را سیاهپوش کرد، از فردای برداشتن قرنطینه تنها زمان کوتاهی می‌خواهد که دوباره کل کشور را سیاهپوش کند.

واکسیناسیون را زیاد کنید

حسینی اضافه کرد: لذا گرچه ممکن است قرنطینه یک راه حل فوری و لازم باشد اما این راه حل بسیار موقتی‌تر از دفعات قبل خواهد بود و راه حل موثرتر، واکسیناسیون فوری کشور است.

راه‌حل بحران کرونا چیست؟

حسینی تنها راه علاج برای برون رفت از بحران کنونی کرونا را نشان دادن سطح بحران ایران به جهان و تقاضای کمک فوری از جهان برای دریافت واکسن‌های بدون نوبت عنوان کرد و یادآور شد: شاید این تنها گزینه پیش روی کشور باشد، ولی این احتمال نیز وجود دارد که پنجره این گزینه به زودی بسته شود.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآور شد: با بحران بزرگی روبرو هستیم و ممکن است علی رغم همه تمهیدات با دریافت واکسن در مقیاس لازم روبرو نشویم، باید از هم اکنون با یک تحلیل داده درست از میزان مبتلایان و متوفیان و با نگاه به پروفایل سنی آنها و واکسن‌هایی که دریافت کرده‌اند، نوبت‌های واکسن را باز تعریف کنیم.

در این میان شاهد رکورد شکنی چندباره آمار قربانیان کرونا هستیم؛ به طوری که در چند روز گذشته آمار مرگ و میر کرونایی به بیش از 700 بیمار نیز رسید و این آمار رکوردشکنی بیسابقه ای بود.

در 24 ساعت گذشته نیز 571 بیمار جانباختن و 36 هزار بیمار جدید کرونایی شناسایی شدند.

پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در پاسخ به این پرسش که «آیا مدت زمان قرنطینه کرونای دلتا افزایش یافته و به 3 هفته رسیده است»، گفت: معیار دقیق و ثابتی برای قرنطینه کرونای دلتا وجود ندارد؛ اما چون فرآیند جداسازی ویروس دلتا نسبت به انواع قبلی آن افزایش یافته و در نوع شدید آن تا 18 روز امکان دفع ویروس از بدن بیمار وجود دارد؛ توصیه می‌شود افرادی که به نوع شدید بیماری مبتلا شده اند قرنطینه را تا 3 هفته ادامه دهند.

وی افزود: افرادی که به نوع شدید کرونای دلتا مبتلا شده و درگیری شدید ریوی داشته و سرفه دارند بهتر است تا 3 هفته استراحت کنند ولی برای افرادی که به نوع خفیف بیماری کرونا مبتلا شده اند و تا 48 ساعت تب دارند و بهبود می‌یابند؛ دو هفته استراحت کافی است.

این افراد 3 هفته استراحت کنند!

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با تاکید بر اینکه نیازی نیست بیماران بهبود یافته تست مجدد پی سی آر یا تست آنتی بادی بدهند، گفت: تست پی سی آر برای تشخیص 100 درصد مهم است.

انتقال دلتا کرونا بدون ماسک بسیار زیاد است

وی گفت: انتقال ویروس معمولی کرونا حین گفتگوی دو نفر با هم بدون ماسک و در فضای باز اندک است، اما انتقال ویروس دلتا در این شرایط و بدون ماسک بسیار بیشتر است.

کرونا در موارد خفیف نیاز به دارو ندارد

عضو کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا ضمن انتقاد از مصرف بیش از اندازه دارو توسط هموطنان برای درمان کرونا، گفت: کرونا در موارد خفیف، نیاز به داروی زیادی ندارد. متاسفانه مردم ما داروی زیادی برای کرونا مصرف می‌کنند. تداخلات دارویی می‌تواند موجب برادی‌کاردی، افت قند و افت ضربان قلب شود که افزایش مرگ و میر را در پی دارد.

درمان اصلی کرونا اکسیژن است

وی گفت: تنها درمان‌هایی که موجب کاهش مرگ و میر می شود همین داروهای ضد التهابی هستند. متاسفانه کرونا درمان 100 درصدی ندارد. درمان اصلی کرونا اکسیژن است. افرادی که دچار افت اکسییژن می‌شوند در خانه نمانند و به مراکز درمانی مراجعه کنند. متاسفانه برای افرادی که اکسیژن خون آنها به زیر 50 تا 60 درصد می‌رسد نمی‌توان کاری کرد.

مواظب فضای بسته باشید!

طبرسی توصیه کرد: می‌دانیم که فضای بسته خطرناک است و احتمال ابتلا به بیماری بالا است؛ به همین دلیل خودمان باید به خاطر حفظ جان خود و دیگران از شرایط خطرناک دوری کنیم و فقط برای کارهای واجب به بیرون مراجعه کنیم.

استراحت کامل بهترین درمان کروناست

وی مهمترین کار برای بیماران کرونایی را استراحت عنوان کرد و اظهار داشت: بسیاری از مردم به جای اینکه در منزل استراحت کنند مدام در حال مراجعه به پزشک هستند و یا اینکه می‌خواهند به کارهای روزمره خود برسند و حتی ورزش و پیاده روی داشته باشند.

طبرسی یادآور شد: مراجعه به پزشکان متعدد موجب افزایش شدت بیماری می‌شود. استراحت کامل بهترین درمان است. مصرف زیاد مایعات و تغذیه مناسب کمک می‌کند بیماری به صورت خفیف مانده و درمان شود.

گردش لامبدا در 52 کشور جهان

رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران به سویه «لامبدا» اشاره و اظهار کرد: خاستگاه این جهش کشور پرو است و در حال حاضر ۵۲ کشور در آمریکای مرکزی و آمریکای لاتین گرفتار این سویه شده‌اند. هر چند که تعدادی ابتلا در کشور ایتالیا و فرانسه نیز گزارش شده است که نشان می‌دهد این سوش از مرزهای آمریکای لاتین و آمریکای مرکزی خارج شده، لذا باید مراقبت کرد چرا که سویه «لامبدا» متفاوت با سایر سویه‌ها است.

زالی یادآور شد: باید مراقبت کرد که این سویه، سوسه غالب کشور ما نشود؛ متاسفانه این سویه واکسن گریزی و پاسخ به درمان‌های معمول را بیش از ۵۰ درصد نسبت به درمان متعارف و واکسن‌های موجود دارد و سرایت پذیری بسیار بالاتری دارد.

وی ادامه داد: در مورد سویه دلتا وقتی نقاط داغ کشور در هرمزگان گرفتار این سویه شدند، اگر محدودیت‌های بیشتری بود گسترش آن با شیب کمتری اتفاق می افتاد.

رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران اضافه کرد:در حوزه واکسیناسیون مشکلاتی وجود دارد؛ از جمله اینکه بخشی از مراجعان به مراکز افرادی هستند که در نوبت دوم دریافت واکسن قرار گرفتند و برای این افراد ساعتی مشخص وجود ندارد.

وی به اجرای طرح شهید سلیمانی در استان تهران اشاره کرد و افزود: در طرح شهید سلیمانی باید خیزش نوینی را شاهد باشیم. در جلسه‌ای با مسئولان مراکز بهداشتی و سپاه نواحی تهران مقرر شد هماهنگی‌هایی که در دور اول اجرای این طرح وجود داشت با همان مدل حرکت ادامه پیدا کند.

تهران همچنان قرمز است

رئیس ستاد مقابله با کرونا تاکید کرد: در مورد اثربخشی واکسیناسیون نیز در تهران به طور محسوس شاهد کاهش بستری و مرگ و میر در گروه سنی بالای ۶۰ سال هستیم.

وی یادآور شد: بالاترین میزان فوتی ما در گروه سنی ۵۵ تا ۶۰ سال و بعد از آن ۵۰ تا ۵۵ سال در پیک پنجم است.

ویژگی‌های خاص لامبدا

زالی اظهار کرد: سویه «لامبدا» در حال حاضر از مرزهای آمریکای مرکزی و آمریکای لاتین عبور کرده که باید به آن توجه بسیاری داشت. این سوش سرایت پذیری و درگیری بالای نوجوانان، طولانی‌تر شدن دوران نقاهت و علائم اعصاب مرکزی،گوارشی و حس بویایی را به همراه دارد.

در چنین شرایطی و وضعیت نامطلوب کرونایی و افزایش حجم بیماران، مراکز درمانی و بیمارستانی نیز در شرایط ویژه‌ای قرار دارند و بسیاری از مدیران بیمارستان‌های مختلف به ویژه در کلانشهر تهران از وضعیت نامطلوب خود خبر می‌دهند.

حسین کرمانپور مدیر روابط‌ عمومی سازمان نظام پزشکی اظهار کرد: به طور کلی هر بحرانی بعد از سپری کردن یک مدت مشخص موجب دلزدگی و خستگی افرادی می‌شود که با آن بحران ارتباط مستقیم دارند. کرونا از اسفند ۹۸ پیک های سنگینی را پشت سر گذاشته، این در حالی است که پیک های اولیه، بیشترین میزان آسیب را برای کادر درمان داشت، ولی پیک های آخر با توجه به تقویت تجهیزات کادر درمان و همچنین واکسیناسیون آنها نسبت به روز‌های اول، تلفات کمتری را به ارمغان می آورد.

وی گفت: به نظر می رسد فاصله پیک‌ها تنها فرصتی است که کادر درمان می‌توانند استراحت کنند. البته لازم به ذکر است این استراحت در کلان‌شهر‌ها مفهومی ندارد همچنین باید این نکته را عنوان کرد که در فاصله هر پیک، اورژانس‌ها با مراجعه کمتر بیماران کرونایی مواجه می شوند، اما حوادث روزانه‌ای که در شهر اتفاق می‌افتد و اصطلاحا وضعیت تروما، باعث می‌شود تا کادر درمان همچنان مشغول فعالیت خود باشند.

کرمانپور بیان کرد: با توجه به افزایش تعداد ابتلا در کادر درمان، شاهد فشرده شدن شیفت کاری افرادی هستیم که به کرونا مبتلا نشدند. زیرا این افراد ناچار هستند مسئولیت همکاران مبتلای خود را نیز به عهده بگیرند تا همکارشان بهبود پیدا کند و به محل کار بازگردد و به نوعی می‌توان گفت با کمبود نیروی پزشک یا پرستار مواجه می‌شویم.

تعداد بیماران در شیوع بیماری کرونا دو تاچهار برابر افزایش یافت

وی ادامه داد: در برخی از بیمارستان‌ها، تعداد افرادی که در شیفت کاری مشغول خدمت هستند کمتر از تعداد قابل قبول پیک‌های قبل است همچنین تعداد بیمارانی که با شیوع موج دلتا در اورژانس حضور پیدا می‌کنند بین ۲ تا ۴ برابر تعداد استاندارد حضور بیمار در اورژانس است یعنی به طور مثال در اورژانسی که پزشک باید به ۳۰ تخت خدمات رسانی کند در حال حاضر به ۶۰ تا ۸۰ نفر خدمت می‌دهد و نیروی انسانی با شیفت بیشتر دچار خستگی و عوارض می شود و به خودش آسیب می‌رساند و باعث افت کیفیت خدمات می شود.

مدیر روابط‌عمومی سازمان نظام پزشکی افزود: این افت کیفیت خدمات رسانی منجر به خشمگین شدن همراهان بیماران و درگیری آنها با کادر درمان می شود و بعضاً در برخی موارد افراد کنترل خشم خود را از دست می‌دهند و به دستگاه‌ها و تجهیزات داخل اورژانس آسیب وارد می‌کنند. همه این سختی‌ها و فشار‌ها و درگیری‌ها منجر به فشار روحی مضاعف کادر درمان و همچنین بروز افسردگی در آنها می‌شود.

وی بیان کرد: باید توجه داشت در حال حاضر نیروی انسانی کشور در حال آسیب دیدن است. فارغ از وظیفه انسانی و اخلاقی، باید به اولین توصیه دین مبین اسلام توجه کرد که اهمیت به حق الناس، رعایت حقوق انسان‌ها و عدم آسیب رساندن به هر فردی است و خداوند همواره در همه ادیان، بر این موضوع تاکید داشته است که انسان‌ها به خودشان و دیگران نباید آسیبی وارد کنند.

کرمانپور گفت: در شرایطی که سلامت و جان تک تک هموطنانمان به عملکرد و رفتار ما در رعایت شیوه نامه های بهداشتی بستگی دارد، باید بیشتر از همیشه مراقب و ملزم به رعایت شیوه نامه ها بود.

روند افزایشی بیماران کرونا در بیمارستانها

سعید رضا مهرپور، رئیس بیمارستان شریعتی با اشاره به اینکه موج پنجم بیماری کرونا طولانی شده است؛ به طوری که این موج حدود ۲ ماه است که ادامه دارد، گفت: شاید یکی دو روزی روند مبتلایان و فوتی‌ها کاهش پیدا کرد، اما دوباره عدد‌ها بالا رفته است.

رئیس بیمارستان شریعتی با اشاره به اینکه در موج پنجم درگیری کادر درمان بیشتر شده است، افزود: موج پنجم کار را برای ما سخت تر کرده است.

مهر پور بیان کرد: در هر تعطیلی که اعلام می‌شود کارمندان و سایر اقشار جامعه تعطیل می‌شوند، اما تنها کاردرمان هستند که به مرخصی نمی‌روند و مرخصی آن‌ها ممکن است به دلیل درگیری با کووید باشد.

رئیس بیمارستان شریعتی با اشاره به اینکه سویه دلتا فوق‌العاده خطرناک است گفت: سویه‌های مختلف درمان ندارد، عمدتاً چهار داروی اصلی در بیمارستان‌ها شامل اکسیژن، کورتون، رمدسیویر و دارو‌های ضد انعقاد برای درمان مطرح است؛ لذا اکسیژن از هر کجا شده باید برای بیمار تامین شود به طوری که مهمترین و ثابت‌ترین مسئله در درمان بیماران کرونایی اکسیژن است؛ البته ممکن است بسته به نوع بیماری دارو‌های دیگری تجویز شود.

مهرپور اظهار کرد: چهار داروی اصلی کرونا الان اصلاً مطرح نیست، هیچ سویه‌ای داروی قطعی ندارد، دلتا و درگیری بیشتری ایجاد می‌کند و کشنده‌تر است جز اینکه مسائل بهداشتی را رعایت کنیم و سرعت واکسیناسیون را بالا ببریم چاره دیگری نداریم.

سید علی دهقان منشادی،معاون درمان بیمارستان امام خمینی گفت: از آغاز بحران کرونا بسیاری تصور نمی‌کردند کرونا در این سطح وسیع جهان را درگیر کند. امروز اگر چه با گذشت ۱۸ ماه بر دانش و تجربیات ما در درمان کرونا افزوده شده با این حال هر روز با چهره جدیدی و نادانسته‌های زیادی از این ویروس و به خصوص سویه دلتا مواجه هستیم.

معاون درمان مجتمع بیمارستانی امام خمینی، افزود: هنوز مشخص نیست ما به قله پیک پنجم رسیده‌ایم یا نه ولی از آمارهای کشوری و شواهد موجود، وضع اغلب بیمارستان‌ها در چند روز اخیر ثابت یا رو به کاهش است.

وی تاکید کرد: باید دید آثار تعطیلات اخیر در روزهای آینده چگونه خواهد بود. واقعیت این است که ما در بیمارستان امام خمینی از فروردین ۱۴۰۰ تا کنون تقریباً جز یک وقفه کوتاه بین پیک‌های چهارم و پنجم، کاملاً زیر بار کووید ۱۹ بوده‌ایم؛درست زمانی که مراجعات غیر کرونایی هم ادامه داشت.

عبور تعداد بستری ها از مرز 16 هزار نفر

دهقان منشادی با عنوان این مطلب که شدت دو پیک آخر قابل مقایسه با سال گذشته نیست، تعداد بستری‌های ما از مرز ۱۶ هزار بیمار هم گذشت. در پیک پنجم روزانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ تریاژ تنفسی و ۸۰ تا ۱۰۰ مورد بستری روزانه در کنار ۵۰۰ بیمار بستری موجود در بخش‌های کووید ۱۹ داریم.

وی با اشاره به کاهش آمار مورتالیتی بیماران کووید ۱۹، افزود: به نظر می‌رسد عواملی چون افزایش تجربیات موفق همکاران، حمایت واحدهای پشتیبانی مجتمع و واکسیناسیون تعداد بیشتری از افراد جامعه در ماه‌های اخیر در کاهش مرگ و میر بیماران کووید ۱۹ در پیک پنجم مؤثر بوده است.

دهقان منشادی ادامه داد:همچنین اجرای پروتکل بستری موقت در پیک پنجم که در سه فضای تریاژ اورژانس تنفسی، LDR و درمانگاه کووید ۱۹ روزانه به ۵۰۰ بیمار خدمات تزریق رمدسیویر و داروهای سرپایی ارائه می‌کند تأثیر قابل توجهی در کاهش حجم بیماران بستری داشته است.

دلتا در سلول‌های سالم رشد بیشتری دارد

عاطفه عابدینی دبیر کمیته علمی کشوری کووید۱۹ در خصوص قدرت ویروس دلتا در تخریب سلول‌ها، اظهار کرد: ویروس دلتا بسیار خطرناک است؛ به گونه‌ای که به راحتی وارد سلول‌های سالم بدن فرد بیمار می‌شوند و تولید مثل بیشتری دارد؛ در نتیجه تعداد مبتلایان به این ویروس بیشتر خواهد بود.

وی افزود: با ویروسی مواجه هستیم که برای مقابله با آن باید مورد زیادی در تمام دنیا رعایت شود و کل دنیا برای حل این مشکل باید برنامه هایی داشته باشند.

دبیر کمیته علمی کشوری کووید۱۹ گفت: در یک دوره ما با کاهش آمار مرگ و میر مبتلایان مواجه بودیم؛ به این دلیل که در مورد ویروس اولیه ووهان اقداماتی انجام شده بود و با شناسایی و در نهایت قرنطینه بیماران به واسطه طرح شهید سلیمانی این کار به خوبی انجام شد.

تعداد موارد ابتلا در دنیا افزایشی است

عابدینی تصریح کرد: در سراسر دنیا کشورهای موفق در زمینه مبارزه با این ویروس کشورهایی هستند که در کنار واکسیناسیون، شناسایی و قرنطینه بیماران را خواهند داشت اما متاسفانه سویه جدید این ویروس کل جهان را با یک تهدید جدی روبرو کرده است و تعداد افراد مبتلا به این ویروس مجدداً در حال افزایش است.

واکسیناسیون بهترین روش مقابله با کروناست

دبیر کمیته علمی کشوری کووید۱۹ در خصوص علت افزایش تعداد بیماران مبتلا گفت: زمانی که ویروس دچار تغییر ماهیت می‌شود اثر واکسن‌ها نسبت به آن کاهش می‌یابد؛واکسیناسیون بهترین و تاثیر گذار ترین روش برای مقابله با ویروس کرونا خواهد بود اما باید توجه داشت که واکسیناسیون در سراسر دنیا باید انجام شود.

باید به فکر ساختن واکسن جدید کرونا باشیم

وی گفت: با توجه به جهش‌های جدید این ویروس، باید به دنبال تخمین اثر گذاری واکسن ها بر ویروس‌های جدید و در صورت لزوم به فکر ساخت واکسن‌های جدید و یا تغییر دزهای تزریق شده باشیم.

دبیر کمیته علمی کشوری کووید۱۹ گفت: همچنان باید افراد به رعایت نکات بهداشتی توجه داشته باشند و شناسایی بیماران، قرنطینه افراد، ماسک زدن و رعایت شیوه نامه های بهداشتی به شدت کمک کننده خواهد بود.

قدرت سرایت دلتا در هر منطقه متفاوت است

عابدینی گفت: قدرت سرایت ویروس و هر فرد چه تعداد از افراد را می‌تواند درگیر کند در جوامع مختلف بسیار متفاوت خواهد بود که این مسئله تابع موارد بسیاری از جمله پیچیدگی ماهیت ویروس کرونا میزان رعایت شیوه نامه های بهداشتی شرایط دما رطوبت هوا خواهد بود.

توجه کنیم! رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تسریع در روند واکسیناسیون دو موضوع مهم و مولفه تاثیر گذار در کنترل اپیدمی کروناست؛ بخشی از آن باید توسط همه افراد جامعه رعایت شود و واکسیناسیون و فرایند آن بر عهده مجموعه وزارت بهداشت و دولت است تا این روند را سرعت بخشیده وبخش اعظم جامعه را ایمن سازند.

توجه: مطلب مندرج صرفا دیدگاه نویسنده است و رسانه پرسون در قبال آن هیچ موضعی ندارد.

منبع: فارس

335160