به گزارش سایت خبری پرسون، تحقیقات محافل علمی و فرهنگی در چند دهه گذشته در جامعه و کشورمان بیانگر این واقعیت آشکار است که در تمرکز و برنامه ریزی بر روی مدیریت نیازها و مطالبات مختلف و متکثر حوزه کودکان و نوجوان همواره دستخوش فراز و نشیب هایی بوده است.
البته رویکرد مراکز علمی، ادبی و فرهنگی در چندین دهه گذشته عمدتا و بطور اجتناب ناپذیری در تهیه و تولید برنامه های فرهنگی، آثار تصویری و اقلام ادبی مکتوب از مکاتب ادبی و مشرب فرهنگی لیبرال غرب الهام می گرفت.
لذا در چنین فضا و فرهنگ آکنده از نمادها و المان هایی که وارداتی از فرهنگ غرب و نیز روانه ساختن برنامه های تصویری و فیلم ها برای تامین خوراک روحی کودک و نوجوان و نیز پرکردن اوقات فراغت و سرگرمی جوانان کشورمان از سوی کشورهای شرق دور، متاسفانه افق روشن و چشم انداز ایده آلی در روند تربیت نسل نوجوان و جوان ما در آن ایام و دهه های گذشته شاهد نبودیم.
به اعتراف اغلب اندیشمندان و پژوهشگران حوزه نظام تعلیم و تربیت ارکان رشد، توسعه و تحولات پر شتاب عرصه های اقتصادی، صنعتی، علمی و فرهنگی هر کشوری را نسل جوان و یا به عبارتی بهتر می توان به عنوان نسل آینده سازان آن جامعه و کشور دانست.
چون دولت ها و حکومت ها هرچقدر برای برنامه سازی و سرمایه گذاری در راستای تدوین و تولید آثار مکتوب از جمله کتب داستانی، مجلات، نشریات آموزشی، سرگرمی، اقناعی و یا نشر آثار تصویری، سینمایی، تلوزیونی با هدف مدیریت بهتر هوش، احساسات و عواطف کودک و نوجوان تلاش و اهتمام نمایند؛ می توان به شخصیت جامعه و سلامت جسمانی کودکان و نوجوانان در نسل آینده کشور و جامعه امیدوار بود؛ چون در فرآیند عمومی مدیریت و حکومت کشور و جامعه نیروی انسانی خلاق، متعهد و متخصص در تمام مراکز و بخش های اجرایی و میدانی اعم از رئیس جمهور، وزرا، وکلا، سفره و استانداران که مجموعه مدیریت کلان و ارشد جامعه را بر عهده دارند.
همه اینها به عنوان خروجی و دستاوردهای و معنوی نظام تعلیم و تربیت، شکوفا، استاندارد و بانشاط است. وظیفه والدین هم به عنوان رکن رکین در روند تعامل و تربیت ارزشی و آرمانی فرزندان در زندگی جاری امری مهم و سرنوشت ساز است؛ اما متاسفانه والدین امروز در غوغای مشکلات و دغدغه های مختلف زندگی، زمان کمی را با فرزندان خود می گذارند و در نتیجه کیفیت رابطه بین کودک، نوجوان و والدین به شکل معناداری پایین می آید.
جامعه و کشور ما که فرهنگ و معارف اسلامی و آموزه های دینی در تمام مراحل و شئونات زندگی آن ساری و جاری است و تعلیم و تربیت کودک و نوجوان از جایگاه ویژه ای برخوردار است؛ در همین رابطه رسول اکرم(ص) خطاب به والدین می فرماید: کودکان خود را بسیار تکریم کنید تا خداوند احسان بی کران به شما اهدا کند.
همگی این موارد تبیین این مقوله است که هر گونه غفلت و بی توجهی اعم از سوی دولت ها، حکومت ها و یا والدین در جهت تامین کنی شعر، داستان، رمان و یا آثار تصویری در حوزه کودک و نوجوان می تواند آسیب های فکری، فرهنگی، احساسی و عاطفی غیر قابل جبران را برای نسل آینده کشور به بار آورد. به همین دلیل جایگاه مهم تمرکز و توجه به نیازهای فکری و فرهنگی حوزه کودک و نوجوان است که رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای در سال های مسئولیت ریاست جمهوری پر برکتشان در پاسخ به یکی از مجریان سیما که می پرسد حضرتعالی در اوقات فراغت یافته از امورات مملکتی و کشوری فوق خود را چگونه سپری می کنید، معظم له در پاسخ می فرماید: اگر فرصتی پیش آید، بیشتر برنامه های کودک سیما را مشاهده می کنم. این رویکرد عالمانه و حکیمانه فرهنگی ایشان خود تبیین گر اهمیت و حساسیت بیش از پیش مسائل حاکم بر حوزه کودک و نوجوان در نزد متولیان و مسئولان ارشد نظام است.
امیدواریم دستگاه های مسئول و مراجع علمی، فرهنگی و آموزشی کشور با رهاشدن از قیل و قال های سیاسی و حواشی آسیب زا برای اعتلای برنامه ها و اهداف ارزشی حوزه کودک و نوجوان سرمایه گذاری و برنامه ریزی دراز مدت اهتمام نمایند.
نویسنده: ساراپیرانه