مهار قیمت‌های سرکش

اظهارنظر درباره کابینه سید ابراهیم رئیسی با توجه به چهره‌های جدید و عدم شناخت دقیق از آنها، دشوار به نظر می‌رسد. هرچند برخی وزرا، سوابق وزارت و در حد معاون وزیر داشته‌اند و البته که طبق قانون هیچ الزامی هم وجود ندارد، کسی که قرار است وزیر شود حتما قبل از آن وزیر یا در حد معاون وزیر بوده باشد اما درمجموع طبیعی است که در هر انتخاباتی یک گردش نخبگانی اتفاق بیفتد.
تصویر مهار قیمت‌های سرکش

به گزارش سایت خبری پرسون، داریوش قنبری استاد دانشگاه نوشت: اکنون از این نظر که چهره‌های جدیدی معرفی شدند از لحاظ گردش نخبگان کار خوبی است. اما قطعا رئیسی یکسری شعارها را مطرح کرده و براساس آن شعارها هم از مردم رای گرفته است. آنچه مهم است اینکه کابینه بتواند شعارهای رئیسی را محقق کند و بر این اساس وزرایی که معرفی شدند هم در مقابل رئیس دولت یعنی شخص رئیس‌جمهور و هم در مقابل پارلمان و مجلس دارای مسئولیت هستند و باید پاسخگو باشند.

یقینا آنچه جهت کلی کابینه را مشخص می‌کند، دیدگاه‌های رئیسی است. هرچند مشخص نیست از قبل برای انتخاب وزرا چقدر برنامه‌ریزی شده و آیا وزرا از سامانه مربوطه انتخاب شدند یا روش دیگری در پیش گرفته شد که فعلا مشخص نیست. آنچه مطرح است اینکه وزرای پیشنهادی بتوانند برنامه‌های رئیسی را به‌خصوص در حوزه اقتصاد که مهمترین شعار رئیسی بوده به نوعی تحقق ببخشند و عملیاتی کنند. یکی از مشکلات جدی در عرصه اقتصاد، سیاست خارجی و تحریم‌هاست.

رئیسی هم با این شعار که کشور را برای رفع تحریم معطل نمی‌کنند، آمدند و به نوعی مسائل اقتصاد و معیشت مردم را به این مسأله گره نمی‌زنند و برای اقتصاد تحریمی که الان گریبانگیر اقتصاد کشور است، برنامه دارند. وزیر اقتصاد رئیسی هم صراحتا این موضوع را عنوان کردند و وزرایی که در حوزه اقتصاد هستند به نوعی به این موضوع اشاره داشتند. البته رئیسی عنوان کردند که مسئولیت هماهنگی تیم اقتصادی را به معاون اول سپردند اما در کل وزرا طبق قانون در مقابل شخص رئیس جمهور مسئولیت دارند و باید برنامه‌های شخص رئیس‌جمهور را عملیاتی و آنها را محقق کنند. باید ببینیم وزرای اقتصادی می‌توانند براساس وعده‌هایی که داده شده، عمل کنند. انتظار مردم حل مسائل و مشکلات اقتصادی است به‌ویژه با توجه به اینکه در روزهای گذشته شاهد افزایش قیمت‌ها و تورم هستیم و قیمت ارزهای خارجی به نسبت قابل توجهی افزایش پیدا کرده، یکی از نگرانی‌ها، تثبیت نرخ پول ملی است و دولت آینده و کابینه رئیسی باید به نوعی آن را مهار کنند.

فعلا افزایش قیمت‌ها با توجه به اینکه کابینه تشکیل نشده تا حدودی قابل توجیه است اما به محض تشکیل کابینه، امید است برنامه‌ای برای تثبیت ارزش پول ملی درنظر گرفته شود.

توجه: مطلب مندرج صرفا دیدگاه نویسنده است و رسانه پرسون در قبال آن هیچ موضعی ندارد.

منبع: آرمان ملی

334573