یادداشت‌ها

شورای نگهبان در مقامی نیست که دستور دهد تا نهاد دیگر مثل دولت موظف به اجرای آن باشد. چون نهاد دیگر را از حق استنباط خود از قانون محروم کرده است. تنها راه‌حل که برای حل چنین تعارضاتی وجود دارد، مراجعه به دادگاه است.
مدیرعامل سابق موسسه هنرمندان پیشکسوت روایت می‌کند، زمانی که زنده‌ یاد شجریان در بستر بیماری بود، زنده‌ یاد شهیدی که از وضعیت سلامتی دوست دیرینه‌اش ناراحت بود، این شعر از خیام را برایش خواند:
این کوزه گر دهر چنین جام لطیف/ می‌سازد و باز بر زمین می‌زندش.»
کاسبان سیاسی تحریم، بیش از اینکه به "جیب" خود فکر کنند، به "جاه" خود فکر می‌کنند و از ناکارآمدی ناشی از تحریم‌ها، چماقی می‌سازند برای اثبات بی‌کفایتی رقیب.
دزد منهول ها منم. همان شهروندی که به دلیل برخورداری کمتر از فرصت‌های جامعه، سیستماتیک به او اجازه ندادند که در نقش واقعی خودش باشد و از سر ناچاری در لباس دزد در روز روشن، جان و آبروی خود را به خطر می‌اندازد.
یادداشت/ عده‌ای از جوانان خشمگین به سمت کنسولگری ایران در کربلا رفته و خساراتی به آن وارد کردند و این رخداد ضریب رسانه‌ای بالایی از سوی شبکه های مخالف جمهوری اسلامی دریافت کرد.

حدود 40 روز به برگزاری انتخابات سیزدهم دوره ریاست‌جمهوری مانده است ولی هنوز تب و تاب انتخابات نه در رسانه ملی و نه حتی در بدنه مردم مطرح نیست ولی برعکس تنور انتخابات در شبکه اجتماعی نوظهور کلاب‌هاوس بسیار داغ است و پیش‌بینی می‌شود تا این شبکه محبوب مسوولان و فعالان رسانه‌ها به تریبونی برای کاندیداهای این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری تبدیل شود.
جمهوری اسلامی ایران از بدو پیروزی، بازی نظام سلطه در قاعده سلطه‌گر – سلطه‌پذیر یا جهان آزاد و قرنطینه را به هم زد. چنین امری در شأن ملت کهن ایران بود، اما پرهزینه هم بود.

یادداشت/محمد کاظم کاظمی یکی از شاعران همین نسل افغانستان است که اشعار او از چنان پختگی برخوردار است که به حق می‌توان او را راوی دردهای کهنه مردم افغانستان دانست.

دختران کم‌حجاب کشورم هم عرض کنم که آنها هم باید خودشان را آماده کنند تا هر لحظه در خیابان گزارشگر تلویزیون جلوی‌شان را بگیرد و به عنوان فرزند این کشور از آنها در مورد انتخابات بپرسد. دخترانی که در این روزها مورد سوال قرار می‌گیرند، همان‌هایی هستند که برخی با دیدن‌شان استغفراللهی می‌گویند و نگران خون شهدا می‌شوند.
آه از جهل و خشونت؛

تکرار تلخ "جان پدر کجاستی؟"

یادداشت/ بار دیگر همسایه به ماتم نشست. همسایه ای مظلوم که حتی کودکان بی گناهش هم از نامردی سیاست در امان نیستند.
رفتارهای اخیر شورای نگهبان یا انتشار خبری در تلویزیون مبنی بر مشارکت 32 درصدی مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری همه از تلاش سازمان‌دهی شده به منظور ناامید کردن مردم از حضور در انتخابات حکایت دارد. این تلاش یقینا بر خلاف نیاز امروز کشور و سیره رهبران ایران است.
یکی از زیرمجموعه‌های شاخص حقوق بنیادین، آزادی مذهب است. دیدم که نماینده زرتشتی شورای شهر یزد نوشته که به عنوان عدم التزام به اسلام رد صلاحیت و از نامزدی محروم شده است! با وجود چنین وضعی هزینه توسعه اقتصادی در ایران بسیار بالا خواهد بود.
یادداشت/قدمت این سازه عظیم تاریخی بنا به روایتی به دوران شاه عباس صفوی دوم باز می گردد، که می توان این کاروانسرا را هم در زمره زنجیره نهصدو‌ نودو نهمین کاروانسراهای ساخته شده در دوران صفویه به شمار  آورد.
یادداشت میهمان؛

نقشه خیالی پان ترک‌ها

یادداشت/ اخیرا «پان ترک‌ها» برای قانع کردن مردم دست به تهیه نقشه ای زده اند که بیشتر به درد مجلات طنز و فکاهی می‌خورد.

همه ایرانیان امیدوارند که روحانی در روزهای پایانی دولت خود بتواند به موفقیتی دست یابد که به موجب آن تمامی تحریم‌های برجامی پایان یابد. واقعیت آن است که تا موضوع انتقال مالی، مبادلات پولی و فرآیندهای مربوط به بیمه، کشتیرانی و صادرات نفت انجام نشود، امید چندانی به نتایج موفقیت‌آمیز در مذاکرات وین را نمی‌توان انتظار داشت.
یادداشت/ اگر این جنایت در اروپا رخ می‏داد در تمام اروپا یک هفته عزای عمومی اعلام می‏کردند و آنچنان بوق و کرنا می‏کردند تا تمام مردم دنیا بفهمند چه جنایتی رخ داده است، امّا چقدر شیعیان افغانستان مظلومند که حقوق بشر و سازمان ملل اینجا مرده اند و حتی این جنایات را به حسب ظاهر محکوم هم نمی‏کنند امّا قطعاً خون این مظلوم‌ها به زودی طومار داعشی‏ها که دست پرورده آمریکای جنایتکار در افغانستان هستند را در هم خواهد پیچید، خون مظلوم هیچگاه هدر نمی‏رود و ظالمان و ستمگران برای همیشه در دوزخ الهی مخلد خواهند بود.
آقای عراقچی به طور خاص باید مراقب باشد اگر حرف‌های بیش از حد خوشبینانه بزند، آسیبی جدی می‌تواند به کار و کاسبی و روح و روان مردم بزند که جبران‌ناپذیر است، بنابراین باید ایشان بیشتر احتیاط کند و مردم را بیخود امیدوار نکند.

متولیانی که فقط شأن نظارتی دارند به‌گونه‌ای مصوبه می‌گذارند و سخن می‌گویند و استمرار استصواب را حتی در مناظرات هم جاری می‌دانند که هرکس بشنود متوجه می‌شود که قصه چیست. می‌ترسیم به همین شیوه پیش برود، رای‌دهندگان را هم ممیزی کنند!
شورای نگهبان که تا این حد در تشخیص صلاحیت مورد نظر خودش دچار خطا می‌شود، اکنون می‌خواهد اختیارات خود را برای رد صلاحیت تا پایان انتخابات نیز ادامه دهد. معلوم نیست چرا مثل مجلس تا روز سوگند خوردن و تأیید اعتبارنامه انجام نمی‌دهد؟ اتفاقاً سوال اینجاست که چرا به بعد از نمایندگی و ریاست جمهوری تعمیم نمی‌دهند؟ که اگر بدهند خوشمزه می‌شود، زیرا منطق شورای نگهبان بر همین اساس است.
یادداشت/روابط عمومی با تکیه بر ارتباطات درون و برون سازمانی نقشی موثر در سازمان دهی افکار عمومی و تسخیر ذهنی رقبا و مشتریان دارد. این بازوی مدیران سازمان ها در صورت توجه ویژه و برنامه ریزی معطوف به هدف های میان و بلند مدت می تواند جایگاه سازمان ها را نیز افزون بر موقعیت برند، ارتقا دهد.

در این که مبتلا به سرطانی پیش رفته بود تردیدی نیست اما انتساب «آلمزایر» به او مایۀ تعجب است چون در مصاحبه و مکالمه خوش حافظه بود اگر چه شدت بیماری او در گفتار او هویدا بود.