دستاوردهای دفاع مقدس برای نظام و مردم

تدبیر موثر و تاریخی دیگر امام خمینی(ره)، انتخاب آیت الله العظمی خامنه ای دامت برکاته به جانشینی خود در فرماندهی نیروهای مسلح و فرمانده دفاع مقدس بود که این فرمانده شجاع با ایجاد هماهنگی میان ارتش و بسیج و سپاه به بهترین شکل جنگ را اداره کرد.
تصویر دستاوردهای دفاع مقدس برای نظام و مردم

به گزارش سایت خبری پرسون، روز سی و یک شهریور ماه در تاریخ کشور و ملت ما هرساله یادآور، سالروز آغاز جنگ تحمیلی رژیم بعثی صدام علیه جمهور اسلامی ایران است و هفته اول آغاز جنگ به عنوان " هفته دفاع مقدس" نام گرفته است.

جنگی که با ۸ سال مقاومت و ایستادگی مردم و جوانان غیور میهن اسلامی بخ دفاع مقدس تبدیل شد و امام خمینی رضوان الله تعالی علیه این حماسه عظیم را دارای برکت فراوان برای کشور و ملت دانستند.

متاسفانه به دلایل مختلف، بسیاری از جوانان نسل سوم و چهارم انقلاب به این دوران کمتر توجه دارند و کمتر از خاطره ها و حماسه های ام دوران مهم شنیده اند، در حالیکه هنوز نسل دلاور و شرکت کننده مستقیم در دفاع مقدس حضور دارند و زنده و گواه تاریخی این رویداد عظیم هستند.

البته در تاریخ سی و یک شهریور ۱۳۵۹ که رژیم بعث و الفقی صدام با حمایت دولت های استعماری و زورگو جنگ را به کشورمان تحمیل کرد، کمتر از ۲ سال از پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران می گذشت؛ همچنین در این فرآیند اوضاع نظامی ایران نیز در سال های ۵۸ و ۵۹ به مراتب بدتر از اوضاع سیاسی و اقتصادی بود، و ارتش جنهوری اسلامی نیز بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن سال ۵۷ دستخوش تحولات بنیادی و عمده ای گردید.

در کوران چنین شرایط ملتهبی امام خمینی (ره) ضمن تاکید بر حفظ انسجام ارتش، فرصت لازم را در اختیار این نیرو و سازمان قرار داد، تا ساختار تشکیلاتی جدید خود را بر مبنای معیارهای ارتش مکتبی توسعه دهد.

اما علیرغم وجود نیروهای دلسوز و مومن، به دلیل اینکه سازمان ارتش تا عمق استخوان وابسته به طاغوت و کارشناسان نظامی بود و فرار فرماندهان ارتش نظامی به خارج از کشور نیاز به مدت زمان برای بازسازی داشت و از طرفی برخی از اقدامات عجولانه، سازمان ارتش را دچار تزلزل کرده بود و شعار انحلال ارتش از سوی گروهک های مخالف هماهنگ با سیاست کاهش توان دفاعی ارتش از سوی دگر اندیشان باعث نوعی از هم گسیختگی در مجموعه ارتش شده بود.

از سوی دیگر سپاه تازه تاسیس انقلاب اسلامی درگیر با ضد انقلاب بود و فرصت برپایی تشکیلات و سازمانی که بتواند جلوی تهاجمی نظیر حمله رژیم بعث عراق را بگیرد پیدا نکرده بود. رژیم بعث عراق با اطلاع کامل از وضعیت نظامی، سیاسی و اقتصادی ایران در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ با تصمیم و طرح قبلی و با هدف برانداختن نظام نوپای جمهوری اسلامی سنگ تمام عیار را علیه ایران اسلامی را آغاز کرد. صدام رئیس محجور عراق با ظاهر شدن در برابر دوربین های تلوزیون عراق با پاره کردن قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر آغاز تجاوز رژیم بعثی به خاک ایران را اعلام کرد‌.

جنگی نابرابر در شرایطی به ایران اسلامی تحمیل شد که از جانب استکبار جهانی بویژه آمریکا تحت فشار شدیدی قرار داشت و در داخل کشور نیز جناح های وابسته به غرب و شرق با ایجاد هیاهوی تبلیغاتی و ایجاد درگیری های نظامی درصدد تضعیف نظام بودند.

امام خمینی(ره) در روز ۳۱ شهریور ۱۳۵۹، طی پیامی به مناسبت بازشدن مدارس درباره آغاز جنگ تحمیلی فرمود: این جنگ، جنگ با اسلام است به هواداری کفر و یک همچنین جنگی بر خلاف رضای خداست و خدای تبارک و تعالی نخواهد بخشید بر این کسانی که بر ضد اسلام قیام کنند بواسطه همراهی با کفر.

شرایط آن روزها باعث شد که عراق موفق به تصرف شهرهای مرزی از شمالی ترین نقطه تا سرانجام خرمشهر گردد، اما سرانجام امام خمینی (ره) با توجه به موضع بنی صدر در قبال رزمندگان ارتش اسلام وی را از فرماندهی نیروهای مسلح عزل و در ادامه بر لزوم شکسته شدن حصر آبادان تاکید کردند و به این ترتیب ماشین پیش روی ایران در مسیر باز پس گیری مناطق اشغالی شروع به حرکت کرد.

تدبیر موثر و تاریخی دیگر امام خمینی(ره)، انتخاب آیت الله العظمی امام خامنه ای دامت برکاته به جانشینی خود در فرماندهی نیروهای مسلح و فرمانده دفاع مقدس بود که این فرمانده شجاع با ایجاد هماهنگی میان ارتش و بسیج و سپاه به بهترین شکل جنگ را اداره کرد.

پس از عملیات ثامن الائمه که به محاصره آبادان پایان داد در عملیات طریق القدس رزمندگان اسلام بستان را آزاد کردند. دهلاویه، غرب شوش و دزفول در عملیات بزرگ فتح المبین آزادشوند و در نقطه اوج‌ پیروزی ها در عملیات بیت المقدس، خرمشهر نیز آزاد گشت.

همه این عملیات ها بصورت مشترک و هماهنگ میان نیروهای ارتش و سپاه اعم از زمانی و هوایی اجرا میشد. جنگ ۸ ساله که با تحریک و حمایت همه جانبه استکبار جهانی، توسط رژیم بعثی عراق بر مردم ایران تحمیل شد، تنها محدود به خطوط مقوم جبهه ها نبود؛ بلکه تمام سرزمین اسلامی ما اعم از شهرها و روستاها را در بر گرفت.

تجاوز عراق به ایران که در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ آغاز شد، ۸ سال ادامه یافت. اما تاریخ از ۸ سال دفاع برای ایران، شرف و آزادی و مقاومت و ایمان به خدا را در صفحات خود نشست کرد و از متجاوز و متحدان او که ۸ سال او را یاری و تشویق کردند جز به زشتی یاد نمی‌کنند؛ لذا بر همین اساس بود که امام خمینی (ره) فرمودند: هر روز ما در جنگ برکاتی داشتیم که در همه صحنه ها از آن بهره جستیم و ما انقلابمان را در جنگ به جهان صادر نمودیم. ما مظلومیت خویش از ستم متجاوزان را در جنگ ثابت نمودیم. ما در جنگ پرده از چهره تزویر جهان خواران کم زدیم. ما در جنگ دوستان دشمنانمان را شناخته ایم. ما در جنگ به این نتیجه رسیده ایم که باید روی پای خود مان بایستیم. ما در جنگ ابهت دو ابر قدرت شرق و غرب را شکستیم. ما در جنگ ریشه های انقلاب پربار اسلامی مان را محکم کردیم. ما در جنگ حس برادری و وطن دوستی را در نهاد یکایک مردمان باور کردیم.

در پایان امام خمینی (ره) فرمودند: ما در این جنگ به مردم جهان خصوصا مردم منطقه نشان دادیم که علیه تمامی قدرت ها و ابر قدرت ها می توان تا سالیان سال دفاع کرد.

نویسنده: ساراپیرانه

351557