یادداشت‌ها

یادداشت/ از لحاظ راهبردی اسرائیل این قابلیت را نداشت که منشاء تهدید شهروندانش را از بین ببرد و از لحاظ تاکتیکی نیز راکت‌های مقاومت طبق وعده سر ساعت شلیک می‌شدند اما نیروی زمینی، هوایی و دریایی و به طور کلی ارتش اسرائیل نتوانست سکوهای آنان را در جغرافیایی بسیار کوچک منهدم سازد.
به بهانۀ گفت ‌و‌ شنیدِ شبانۀ علی لاریجانی در شبکۀ اجتماعیِ صوتی:

تاثیر کلاب‌هاوس بر سیاست و اندیشه

اتفاق بزرگ‌تر قبل از شروع برنامه دیشب رخ داد. وقتی علی لاریجانی در فرسته یا پُستی اینستاگرامی از آمادگی برای پاسخ‌گویی به سؤالات سخت در کلاب هاوس خبر داد. یعنی منتظر شروع مناظره‌های رسمی در صدا و سیما نمی‌ماند و گفت و شنید عمومی را در شبکۀ اجتماعیِ صوتیِ جدید‌الولاده کلید می‌زند و حاضران در هنگامۀ اقتصاد و معیشت از سیاست و فرهنگ پرسیدند.
"دولت جوان و انقلابی در یک سن خاص محدود نمی‌شود بلکه دولت شایستگان است. البته گردآمدن شایستگان و تشکیل دولت جوان انقلابی در گرو انتخاب درست یک رئیس جمهور مومن، جوان و کاربلدی است که روحیه این تلاش طاقت فرسا را دارد."
در چند روز اخیر افکارعمومی در بهت جنایتی سهمگین فرو رفته است که با دیدن تصاویر آنها چیزی جز ضعف و ناتوانی از وجود قاتلین دریافت نمی‌کنی. به راستی چگونه ممکن است کسی بتواند اعضا خانواده خود را بکشد، تکه تکه کند و به سطل زباله بیندازد ، جنایتی غیرقابل باور که از جانب نزدیک‌ترین افراد بابک برایش اتفاق افتاده است .
یادداشت/ پس از تخلیه جنوب لبنان از نیروهای اسرائیلی، در حالی که بسیاری گمان می‌کردند مرزهای شمالی اسرائیل برای همیشه امن خواهد شد، اما در عمل عکس آن رخ داد و گروه حزب‌الله با حمایت متحدانش یعنی ایران و سوریه روز به روز امکانات نظامی خود را از لحاظ کمیت و کیفیت توسعه داد.

وضعیت جهان پس از کرونا، اگرچه با مسکن هایی مانند واکسن در پی کم کردن آمار مرگ و میر است اما تا چندین سال آینده بر نوعی از سبک زندگی تاکید می کند که شاید بخشی از تغییرات عمده در جامعه را در دنیا به اثبات برساند.
نشانه‌شناسی فیلم صرفاً به‌معنای شناسایی نشانه‌هایی نیست که عامدانه در فیلم طراحی و جاگذاری شده‌اند. بخش بیشتر نشانه‌ها اراده سازندگان فیلم نیستند، اما حتماً با سوژه فیلم در ارتباط و نسبتی با سوژه دارند. نشانه‌شناسی تناسب این نسبت‌ها با سوژه و معنا و دلالت آن را می‌کاود.

این دور انتخابات ریاست جمهوری نسبت به سه مقطع 76، 84 و 92 منظور سه هشت ساله گذشته یک تفاوت اساسی و مبنایی دارد و آن این است که چهره جدیدی که عامل تحریک رای خاموش جامعه باشد، در بین کاندیداهای اصلی جریانات سیاسی نیست.
ایران پس از انقلاب اسلامی انواع و اقسام آزمون و خطاهای سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و ...را تجربه کرده است و به تعبیری خروجی شعارهای ۴۲ سال، اکنون منتج به واقعیت موجود شده است؛ پس اگر قرار بود ادبیات‌های پیشین، ایران را از نظر اقتصادی، سیاسی و فرهنگی به توسعه‌یافتگی نسبی برساند قاعدتا نباید بیانِ کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰، متفق‌القول عبور از وضعیت موجود باشد.
هرمزگانی‌ها امروز کسی را به خاک می‌سپارند که فرهنگ استانشان تا همیشه مدیون زحمات اوست. منصور نعیمی عکاس، سینماگر، نویسنده، پژوهشگر و در یک کلام مردی از جنس هنر بود که دل در گرو دیار نخل و شرجی و پیشینه فرهنگی آن خطه از ایران داشت. مردی که تمام دردها از جمله سرطان را پشت لبخند شیرین همیشگی‌اش پنهان کرد و ایستاد تا فرهنگ و هنر هرمزگان بارورتر شود.
قتل فجیع بابک خرم‌دین کارگردان میانسال ایرانی به دست پدر و مادرش جامعه را در بهت و حیرت و ترس فرو برد. اگرچه اظهارنظر دقیق درباره این جنایت نیازمند روشن شدن ابعاد ماجرا است و نمی‌توان برحسب اظهارات و اخبار غیر معتبر نظری داد، ولی تا این اندازه معلوم است که پدر و مادرش، او را کشته‌ و سپس جنازه را مثله کرده و در سطل زباله انداخته‌اند و ظاهرا هنوز هم از این اقدام خود خشنود هستند.
بازار مسکن در یک‌سال اخیر، به «زمین تمرین» سیاستگذار و طراحان قوانین جدید تبدیل شده و کماکان، یادگیری رایگان با «سعی و خطاهای پرهزینه» ادامه دارد.
عمل‌گرایی و واقع‌گرایی که تم اصلی برنامه رفاه و عدالت است، ایجاب می‌کند در کنار دیدن نقاط منفی، چالش‌ها و ضعف‌ها، فرصت‌ها را هم جست‌وجو کرد و ساخت. به عنوان یک نمونه، وضعیت بحرانی اقتصاد جامعه که موجب شده است تا رکود و کاهش ارزش پول ملی به پایین‌آمدن مصرف بینجامد و اقتصاد کشور را منقبض کند، به همان اندازه که تهدید است، می‌تواند به یک فرصت تبدیل شود.
به ماجرا به گونه دیگری نگاه کنیم. اگر مرد 47 ساله می‌توانست اوقات خود را در مکان‌های عمومی سپری کند و کمتر در خانه باشد آیا اصطکاک به حدی می‌رسید که کشته شود؟ اگر پدر می‌توانست اوقات خود را با همکاران قدیمی سر کند و او هم کمتر در خانه باشد چنین نقشۀ هولناکی می‌کشید؟
یادداشت/امروزه اقشار مختلفی در یک جامعه زندگی می کنند و معلولان یکی از این گروه های موثر اجتماعی در این گستره بزرگ و پیچیده هر کدام دغدغه ها، نقش ها، مطالبه ها و خواسته ها و البته نقدهایی دارند. نقدهایی به کم و کاستی ها و مطالبه ای برای گرفتن حق و حقوقشان. آنها فقط حقشان را می خواهند با اندکی احترام، همین. و حالا باید حرف و نقل های یکی از جنس همین گروه را اینگونه خواند و شنید:
هواداری در انتخابات یک ارزش است؛ به شرط اینکه به آدابش وفادار باشیم. وگرنه سطح طرفداری به دعوای بی تی اس ها با طرفداران هیراد یا دعوای تتلیست‌ها با خواننده قماربازها یا هیاهوی دربی و موج مکزیکی ورزشگاه‌ها تقلیل پیدا می‌کند.

محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشور بعد از سفر به سوریه چند روزی است که تور دیپلماتیک اروپایی خود را آغاز کرده است. طبق برنامه، ظریف سفری به انگلستان، آلمان، فرانسه، اسپانیا و ایتالیا داشت.
خوشبختانه کاندیداهای مختلف برای حضور در انتخابات ثبت‌نام کردند و الان از تفکرات مختلف، کاندیداهای مختلفی هست که اگر شورای نگهبان هم با نگاه حداکثری به کاندیداها نگاه کند، طبیعتا باید شرایطی را فراهم آورد که همه تفکرات سیاسی و سلیقه‌ها کاندیدایی داشته باشند تا هیچ بهانه‌ای برای عدم حضور نباشد.
حساسیت‌های خبری مردم چگونه است؟ دو هفته پیش موسسه ایسپا نظرسنجی جمع و جوری را در سطح ملی انجام داده تا ببینند مردم بیشتر دنبال چه نوع اخباری هستند. پرسش به نسبت ساده است.
زندگی جمعی همواره با تعارض و اختلاف و حتی گاه با کشمکش‌های جسمی شدید همراه بوده اما آنچه در نهایت بر این آتش خشم و هیاهو آبی فرو می‌پاشید، تاب و تحمل و صبر و مدارای اعضای خانواده‌ها بود. شوربختانه امروزه در اثر عدم برنامه‌ریزی اصولی، علمی و مناسب و یا مبادرت به برنامه‌های نمایشی و سطحی‌نگر، خانواده‌ها در برهوت فشار و عسرت تنها رها شده‌اند.

یادداشت/ویدیوی دارزدن سگ‌های رها در تبریز این روزها بحث داغ فضای مجازی است. این اقدام چه کار شهرداری تبریز باشد چه به گفته مسئولان این شهر جوسازی پیمانکار پیشین، جنبه‌های تلخی دارد که نمی‌توان از آن گذشت. این جنبه از دید فرهنگی قابل بررسی است.
در معامله‌ای استراتژیک با بخشی از نخبگان محافظه‌کار، نظامیان برای بقای هویتی خویش سازماندهی رسمی و تشکیلاتی‌شده و دسترسی تعریف‌شده‌ای به منابع اقتداری و تخصیصی یافتند و این از نگاه نخبگان سیاسی وقت، فرصت‌ساختن از یک تهدید بالقوه بود، چراکه متعهدترین حامیان و محافظان اسطوره‌ها آنانی هستند که ارزشمندترین قربانی‌ها را تقدیمشان کرده‌اند. 

پیش‌بینی می‌شود در انتخابات 1400 برای اولین‌بار شاهد پدیده «دوقطبی چند وجهی» خواهیم بود و برخلاف تصورات خوش‌بیانه برخی جناح‌های سیاسی ممکن است نتیجه انتخابات مانند سال 84 در گرو برگزاری دور دوم باشد که از هم‌اکنون موجبات نگرانی برخی را که با اطمینان پا به عرصه گذاشته‌اند، فراهم کرده است.