یادداشت‌ها

احیای برجام،کمک بزرگی به دولت آینده ایران است. آنها می‌توانند به واسطه رفع تحریم‌ها به وضعیت فشل اقتصادی کشور سروسامان دهند. حالا می‌خواهد رییس جمهور اصول‌گرا باشد یا اصلاح‌طلب.
تشخیص مصادیق رجال مذهبی و سیاسی و مدیر و مدبر، از وظایف شورای نگهبان است که اگر بتواند مفاهیم دقیق این مقولات را مشخص کند و سپس بدون اِعمال سلیقه، مصادیق این مفاهیم را از میان داوطلبان ثبت‌نام شده به مردم معرفی نماید، می‌توان گفت این شورا کمک خوبی به مشارکت حداکثری در انتخابات کرده است.
یادداشت/ آخرین آمار سازمان ملل در مورد مصرف مواد مخدر حاکی از آن است که ایران بزرگترین مصرف کننده مواد مخدر در جهان است.

همیشه در نشست‌های خصوصی با مدیران و معاونان و همکارانم روی این نکته تاکید دارم که کار ما گله و شکایت نیست، ما حق نداریم مرثیه بخوانیم، ما حق نداریم ناامید بشویم و این ناامیدی را به جامعه، به ویژه علاقه‌مندان به محیط‌زیست توزیع و تکثیر کنیم.
یادداشت/ از شواهد و قرائن بر می‌آید که ساکنان کرانه غربی نیز تمایل جدی به مقاومت پیدا کرده‌اند، زیرا دستاورد مذاکرات تشکیلات خود گردان برای آنان نزدیک به صفر بوده و صهیونیست‌ها تا جایی جسارت یافته‌اند که در حال پاکسازی بیت المقدس از بومیان آنجا هستند‌.

شرایط اقتضا می‌کند که گام آخر بر «گذار از کرونا» برداشته شود و آن، برنامه فعال‌سازی مجدد کسب‌وکارها و خروج از محدودیت‌ها (در کنار برنامه واکسینه کردن جامعه) طی 3 تا 4 ماه آینده به بعد است. به عبارت دیگر، با هدف اتخاذ رویکرد فعال (active) به جای رویکرد منفعلانه (passive)، می‌توان این انتظار را داشت که خیز اقتصاد ایران در مسیر برگشت به مسیر میان‌مدت و سپس بلندمدت خود برداشته شده است.
ظاهرا اصولگرایان بیش از هر چیز دغدغه شاخص‌های دینی را دارند و به موارد دیگر چندان عنایتی ندارند. باید تاکید کنم که اتفاقا همین شاخص‌ها بیش از هر شاخص دیگری در مسیری خلاف انتظارات آنان در حرکت است. فقط نمی‌دانم که چرا حاضر نیستند یک ارزیابی اجمالی از این ماجرا ارایه دهند؟

طبق برآورد کارشناسان، بیش از ۸۰ درصد از حمل و نقل بار در جهان به میزان ۱۱ میلیارد تن در سال بر اساس آمار سال ۲۰۱۸ میلادی از طریق دریا انجام می‌شود.
معترضان می گویند منطقی و عادلانه نیست که «مجازی» درس داد ولی «حضوری» آزمون گرفت. مضاف بر آن. والدین هم نگران ابتلا به کرونا در جلسۀ امتحان اند. نتیجۀ آزمون در این دو پایه اما مبنای ارتقا به دورۀ بعد و صدور مدرک نهایی است.
دارا بودن ده‌ها یا صدها واحد مسکونی برای هریک از مالکان فاقد هرگونه ممنوعیت قانونی است. مگر آنکه به موجب این اصلاحیه چنانچه بیش از دو واحد مسکونی، سایر واحدها به اجاره واگذار نشده باشند، خالی تلقی و مشمول مالیات املاک مسکونی خواهند شد.

یادداشت/  پس از ریزش 50 درصدی ثروت مردم عادی که از خوف افت قدرت خرید خود با دعوت بی تدبیر،بی پایه و بی مطالعه دولت حسن روحانی به بازار بورس صورت گرفت حال دولت به فکر تقویت مجدد بازار بورس و جبران سوء مدیریت خود افتاده است.
یادداشت میهمان؛

راز بگشا ای علی مرتضی

یادداشت/بیست و یکم رمضان سالگرد شهادت مولای متقیان علی (ع) و شخصیت بی بدیل دنیای اسلام، از مهمترین مناسک مذهبی شیعی است.

یادداشت/جدای از ماهیت واقعی برجام و اینکه بر اساس این توافق، ایران ذخایر اورانیم غنی شده متوسط خودش را پاکسازی خواهد کرد و ذخیره‌سازی اورانیوم با غنای کم را تا ۹۸ درصد قطع می‌کند،
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نوشت: این روزهای کشور از چند جهت خیلی مشابه بهار سال ۱۳۹۲ است که اگر گروه مذاکره کننده آن زمان کمی تدبیر و از خود گذشتگی داشتند ، سرنوشت کشور به کل دگرگون و شاید هرگز گرفتار این وضعیت غم انگیز و بلاتکلیفی نمی شد .
اصلاح‌طلبان با دو رویکرد متفاوت می‌توانند وارد انتخابات شوند. رویکرد اول تقدم اهداف و برنامه‌هاست. رویکرد دوم تنظیم کردن اهداف خود با امکانات و وسایل و اشخاص ممکن و موجود است. این دو رویکرد بسیار متفاوت است و البته هر کدام نیز می‌تواند قابل دفاع باشد ولی نباید آنها را با یکدیگر خلط کرد.
اجازه بدهید حداقل هیات‌ها برای مردم بمانند. اجازه بدهید مردم وقتی به حرم امام رضا می‌آیند در جست‌وجوی معنویت باشند نه چیز دیگری.
در روزهای اخیر و احتمالا تا مدت‌های مدیدی در آینده رسانه‌های معاند خارجی با فرصت‌طلبی و سوءاستفاده از مطالب فایل صوتی افشاشده و حواشی آن، معرکه‌های تبلیغاتی علیه کشور را در دستور کار داشته و جوسازی‌های خود را با جنجال‌آفرینی در فضای افکار عمومی نشر می‌دهند.
ملاحظات روان‌شناختی را در پیگیری اخبار و اطلاعات مربوط به بحران کرونا رعایت کنیم. برای مثال، کمتر اخبار را چک کنیم؛ خواندن اخبار یک یا دو بار در روز استرس کمتری دارد تا اینکه تمام طول روز اخبار را ببینید یا بشنوید. اخبار را از منابع معتبر و علمی دریافت کنیم و از باور مطالب غیرموثق، بدون منبع و شبه‌علمی بپرهیزیم.
یادداشت/بی‌شک مهمترین رویداد جمهوری اسلامی ایران در نخستین سال از قرن جدید خورشیدی، سیزدهمین دوره  انتخابات ریاست جمهوری است.

یادداشت/ جواد ظریف هیچگاه خلاف قواعد و هنجارهای لازم برای یک دیپلمات عمل نکرد و دیدگاه‌های شخصی‌اش را در راستای ابراز تک صدایی از نهادهای جمهوری اسلامی مکتوم نگاه می‌داشت.

یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: اکنون نمی‌خواهم بگویم که حکومت‌کنندگان می‌توانند مثل آن امام عمل کنند یا باید انتظاری در این سطح از آنان داشت، ولی آیا نباید انتظار داشته باشیم که حداقل گامی به سوی بهبودی ‌برداریم و نه گام‌های بزرگ در جهت مخالف آن؟