یادداشت‌ها

باید امسال را همان‌گونه که قدرشناسانه سپاسگزار کادر بهداشت و درمان بودیم مهربانانه و مشفقانه و همدلانه روز معلم را به همه معلمان این سرزمین تبریک بگوییم و قدردان زحمت‌های آنان باشیم و از مسوولان بخواهیم که حداقل امسال از تعارف و شعار و وعده پرهیز کنند و برای معلمان و معلمی کارهای شایسته انجام دهند و قدم‌های بایسته‌ای بردارند.
راه نجات بورس، حذف موانع اصلاح قیمت‌هاست که اگرچه داروی تلخی است، اما توزیع اصلاح قیمت در طول زمان باعث شیرین شدن این داروی تلخ نمی‌شود، بلکه با وقت‌کشی مخرب، خسارت مضاعفی به سهامداران و اقتصاد ملی تحمیل می‌کند.
هر کشوری در جهان و هر دولت و هر حکومتی، خبر منفی دارد. اگر کشور و دولت و حکومتی، هیچ خبری منفی نداشته باشد این وضعیت خود یک خبر بسیار منفی است.
مخالفان آقای ظریف می‌کوشند که سخنان وی را علیه مرحوم سلیمانی تبلیغ کنند، لذا دست به توییت شدند تا بلکه خودشان را به آن مرحوم بچسبانند، در حالی که ظریف جز تعریف چیز دیگری درباره سردار سلیمانی نمی‌گوید. اینکه او دیپلماسی را در خدمت میدان می‌خواسته، بدی او نیست، بلکه این تفاوت دیدگاهی است که توضیح داده شده است و منتقدان ظریف هم طرفدار دیدگاه مخالف او هستند.
گروهی خاص از فعالان یک جناح خاص سیاسی اصرار دارند که بر تمام شؤون مردم حاکم شده و در همه ‌چیز ورود کنند که این رفتار منجر به سرخوردگی مردم شده و به ‌شدت برای سلامت روان جامعه خطرناک است.
حوزه کسب‌و‌کار بانکی باید به‌طور کارآمد به جریان مازاد و قیمت‌گذاری ریسک خدمت کند. چنانچه خدمات انتقال ریسک را از بانک‌ها بگیریم و هویت بانک و بازار ریسک را به رسمیت نشناسیم، اقتصاد کشور را از یکی از مهم‌ترین و موثرترین ابزار توسعه محروم کرده‌ایم.
به مناسبت روزکارگر؛

مرگ سوسیالیسم کارگری

تعریف مرز منافع مشترک در رسیدن به اشتغال پایدار یک امر ضروری و مهمترین اصل، در رفع موانع تولید است.

یک مدرس دانشگاه با بیان این‌که گویا تاریخِ آموزش و کتابخوانی و رفتارهای اجتماعی بشر به دو دوره قبل و بعد از کرونا تقسیم شده است. می‌گوید: روزگاری انسان‌ها در غار می‌زیستند و امروز دوباره به همان غار بازگشته‌اند؛ اما این‌بار با دامنه ارتباطات و وظایف اجتماعی تعریف‌شده و معین که بدون آن‌ها بی‌اعتبار می‌شوند.
یادداشت میهمان؛

قالیباف، از ادعا تا عمل

یادداشت/ قالیباف با تفکیک جامعه به ۴ درصد و ۹۶ درصد همواره سعی کرده تا خود را نماینده اکثریت نابرخوردار جامعه معرفی نماید او در شعارهای انتخاباتی خود مدعی بود تمامی امکانات و سرمایه‌های کشور در اختیار اقلیت ۴ درصدی کشور است و اگر وی بر مناصب تصمیم گیر کشور بنشیند معادلات را به نفع اکثریت فقیر جامعه تغییر خواهد داد.

شب قدر، از مباحث بسیار مهم در زندگی انسان است و هدف آن است که در چنین شبی انسان، هندسه وجودی خود را بشناسد. قدر به معنای تقدیر و اندازه گیری است و در چنین شبی انسان باید علاوه بر اعمال عبادی، ساعتی به تفکر بنشیند، بلکه قدر خود را بیابد و قیمت خود را بشناسد.
سخنگوی دولت در یادداشتی تاکید کرد که دوقطبی جعلی و ویرانگر میدان و دیپلماسی که ساخته و پرداخته رسانه‌های خارجی است نه تنها در جوهره صحبت‌های ظریف نبود بلکه حتی با مبانی علمی در ساختار وظایف و شیوه‌های تصمیم‌گیری در نظام ما هم ناسازگار است.

آیا جریمه سنگین رسانه‌های داخلی که اخبار رسانه‌های دشمن را منتشر کنند، منجر به این نمی‌شود که دهان ما مقابل حرف‌های طرف مقابل بسته باشد؟ آیا با تحریم رسانه‌های مذکور، دسترسی مردم به اخبار این رسانه‌ها قطع می‌شود؟ به نظر نمایندگان، دقیقا کدام رسانه‌های خارجی در تشدید تحریم‌ها علیه ایران موثر هستند؟

سیاست‌گذار محترم تصور می‌کند هدف اصلی بنگاه‌های تولیدی، اشتغال‌زایی است. بنابراین بدون فراهم کردن بسته‌های حمایتی، هزینه نیروی کار را افزایش می‌دهد. درحالی‌که اصل و قاعده در اقتصاد خُرد بر این است که بنگاه‌ها به‌دنبال حداکثر کردن سود (یا حداقل کردن زیان) هستند و بنابراین هر قدر هم که منصف و خیرخواه باشند، مجبور می‌شوند نیروی کار خود را تعدیل کنند.  

یادداشت/توسعه یک جامعه بدون روشنفکران متخصص ، متعهد و دلسوز میسر نخواهد شد. افرادی کاردان که توان علمی را در کنار قدرت اجرایی، مسیری برای تحقق رویدادهای بزرگ و به یاد ماندنی قرار می‌دهند. بررسی عملکردهای بزرگمردان تاریخ‌ساز بیانگر روشن عملکردها و تحقق رویدادهای توسعه محور و مردم سالار از یک سو و کاهش هزینه ها و مدیریت اتلاف ها از سوی دیگر است.
اگر دنبال مبارزه با فساد هستیم، به معلول‌ها نباید پرداخت، زیرا اتلاف وقت است، در درجه اول اصلاح ساختار اقتصادی و خروج دولت از تصدی‌گری و قیمت‌گذاری و...، سپس تقویت نهادهای نظارتی رسمی (دستگاه قضایی) و غیر رسمی (رسانه‌ها) و حفظ و توسعه استقلال آنها است. 
یادداشت/ با خروج انگلستان از خلیج فارس و متعاقب آن اعمال حاکمیت ایران بر جزایر ۳ گانه در سال ۱۳۵۰، به علت غیر مسکونی بودن، جزایر ایرانی آریانا و زرکوه مورد توجه حکومت وقت قرار نگرفت و همین امر امارات را برای بهره برداری از آنها گستاخ تر نمود.

هزار وعده خوبان یکی وفا نکرد؛

‍ حافظه کوتاه مدت مردم و فرصت سازی مسئول

مسئولان فرصت ساز بدون توجه به وعده های پیشین خود و ایضا بدون در نظر گرفتن آمار واکسیناسیون در جهان لاینقطع در دوربین خبرنگاران زل زده و وعده های غیر عملی می دهند.
منطقه خلیج فارس به دلایل شرایط توپوگرافی، ویژگی‌های ژئواستراتژیکی خاصی را به برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس داده است که در رأس این کشورها ایران می‌باشد، بنابراین ایران با ویژگی‌های ژئواستراتژیک منحصر به فرد خود می‌تواند در ایجاد امنیت منطقه خلیج فارس بسیار مؤثر باشد. وجود چنین قدرت منطقه‌ای باعث خروج تدریجی نیروهای خارجی و عدم حضور بیشتر آنها در دراز مدت می‌شوند.