یادداشت‌ها

اگر بخواهیم یک تحلیل واقع‌بینانه درباره روند مذاکرات هسته‌ای داشته باشیم، باید فضای رسانه‌ای را از آنچه پشت میز مذکرات می‌گذرد، تفکیک کنیم. فضای رسانه تاثیرپذیر از روند پشت میز مذاکرات هست ولی واقع این است آنچه از طرف وزیرخارجه انگلیس یا وزیر خارجه خودمان یا رابرت مالی منعکس می‌شود، بُعد رسانه‌ای ماجراست و نه الزاما آنچه در میز مذاکرات جریان دارد.
یکی از راه‌های مدیریت بودجه کوچک کردن حجم دولت است و شاید این تنها راه برای کاهش هزینه‌های جاری هم هست، چراکه در سایر بخش‌ها نمی‌توان اقدامات قابل توجهی صورت داد. در سال‌های گذشته هم کاهش حجم دولت مطرح بوده، ‌اما هیچ سالی به این موضوع توجه نشده و هر دولتی که روی‌ کار آمده اتفاقا به‌جای کوچک‌سازی بدنه دولت با استخدام‌های جدید به بزرگ شدن دولت کمک کرده است.
چرا از دست دادن نفوس انسانی برایمان ارزش ندارد؟! اینکه سالانه بیش از ۲۰ هزار کشته در تصادفات و ۳۰ هزار مرگ و میر در اثر آلودگی هوا داریم، زیبنده جمهوری اسلامی نیست!
وقتی رییس جمهوری به صورت مطلق می‌گوید «انتصابات فامیلی نداریم» کافی است یک مورد نقض ارایه شود یا افرادی بر اساس مشاهدات و شنیده ها نپذیرند تا نه تنها این ادعای او زیر سؤال برود بلکه پاره‌ای مدعاهای دیگر نیز.
روند تحولات در یمن وارد فاز تازه ای شده است. اینکه امارات دامنه فعالیت‌ها و کنش‌گری‌هایش را از جنوب یمن به سمت مناطق مرکزی و در نهایت براساس ادعاهایش به سمت شمال بنا بر تشخیص ائتلاف و ضرورت عملیاتی گسترش خواهد داد، گویای تغییراتی است که در حال روی دادن است.
این یادداشت در پی آن است که نکته مهمی را درباره برجام متذکر شود. به‌رغم این نکته‌ای که قلمی خواهد شد، امیدوارم که برجام هر چه زودتر نهایی و دوباره اجرا شود. با این حال باید تصور روشنی از آینده آن داشت و از شکست قبلی آن درس گرفت.
اطمینان دارم که افرادی از طرفداران دولت و حتی نزدیکان آن نیز کمابیش با ایده این یادداشت موافق هستند، ولی بنا به ملاحظاتی آن را به‌طور عمومی اظهار نمی‌کنند، هر چند در گفت‌وگوهای شخصی از بیان آن پرهیز ندارند. یکی از مشکلات اصلی این دولت فقدان نظریه مشخص اقتصادی است.
این روزها تأیید حکم قصاص محیط‌بان کرمانشاهی از سوی دیوان عالی کشور بازتاب زیادی در میان مردم به‌خصوص طرفداران محیط زیست و حیوانات داشته است. قطعا نه راقم سطور و نه هیچکس دیگر که دسترسی و اشراف کامل به جزئیات پرونده نداشته باشد، نمی‌تواند پیرامون این موضوع اظهارنظر حقوقی صائبی ارائه نماید.
از آنجا که آمریکایی‌هــا مرتــکب بدعهدی شـــدند و ترامــپ بدون هیچ سختی از برجام خارج شد، ایران اصرار دارد که آمریکایی‌ها بایــد به ایران اطمینان دهند و این اطمینان در واقع به سرمایه‌گذاران و طرف‌هــای تجاری ایــران است. دولت آمریکا ادعا می‌کند کــه مــا نمی‌توانیم تضمینی بدهیم و این ادعا به لحاظ قانونی درست است.
مجمع عمومی سازمـــان ملل در ســوم دسامبر 2018 با تصویب یک قطعنامه‌، 24ژانویه را به‌عنوان «روز جهانی آموزش» تعیین کرد. این روز در راستای بزرگداشت «آموزش» به‌عنوان فرآیندی بنیادین، فراگیر، همیشگی و موثر بر بسیاری از کنش‌های انسانی و از آن میان توسعه پایدار، برابری، صلح، پاسداشت محیط زیست و‌... از سوی سازمان ملل و یونسکو تعیین و تصویب شد.
سخنگوی شورای نگهبان در برگشت لایحه رتبه‌بندی معلمان به مجلس اعلام کرد که این شورا با اهداف مصوبه موافق است و با توجه به اینکه این مصوبه لایحه است نیز مورد پذیرش ماست و در برخی از موارد نسبت به لایحه دولت و‌ تغییراتی که در مجلس در لایحه اتفاق افتاده است، شورای نگهبان اشکالات و ابهاماتی را دارد.
در پی ادامه مذاکرات وین طی روزهای اخیر، خبری مربوط به توافق موقت از سوی آمریکایی‌ها اعلام شد که ظاهرا در پی پیشنهاد روس‌ها به ایران و البته با اطلاع آمریکایی‌ها انجام شده است.
یکی از دغدغه‌های جدی در کشور موضوع آسیب‌های اجتماعی است. نوع نگاه ما به آسیب‌های اجتماعی در ادوار مختلف متفاوت بود. در مقطعی رویکرد غالب، برخوردهای قهری و انتظامی بود. یک مقطعی هم بی‌تفاوت بودیم. مدت طولانی اصلا پرداختن به آنها خیلی اگر نگوییم غیرمجاز بود ولی یک چیزی در همین حد بود و در حد رتق و فتق امور کار انجام می‌شد.
سرطان از جملــه ترس‌آورترین بیماری‌ها است زیرا سالیانه میلیون‌ها نفر را در ایران وجهان به کام مرگ می‌فرستد، سرطان در اثر رشد وتکثیر نا‌بجای سلول‌ها ایجاد می‌شود و به دلیل نداشتن درد و نشانه آشکار در آغاز ابتلا، شناخته نمی‌شود و بیماران زمانی متوجه بیماری می‌شوند که مدت زیادی از بیماری‌شان گذشته وتوسعه پیدا کرده است، به همین دلیل تلفات انسانی بسیار زیادی دارد.
اگر اذیت می‌شود احتمالا به خاطر این است که اساس و پایه همه عقاید کارل مارکس، یک نظریه است: «ارزش» و مطابق نظریۀ «ارزش اضافی» تنها نیروی کار تولید ارزش می‌کند در حالی که قیمت یک تابلوی نقاشی این نظریه را به چالش کشید و مدافعان آن به مرور کم شدند. البته این را به صراحت نمی‌گوید بلکه از همان دری وارد می‌شود که صدا و سیما را خوش آید. چون رسانۀ رسمی هیچ استقلال فکری و هنری را برنمی‌تابد.
در دوره‌ای هستیم که مسئله ها و چالشهای آن بسیار پیچیده تر از قبل و به‌سرعت درحال تحول هستند؛ به طوری که تغییرات آن در اکثر مواقع به‌مراتب بیشتر از سرعت توان پاسخگویی و سازگاری با آن‌هاست. به همین دلیل، موفقیت در میدان های مختلف آن، بستر رویکردهای نوین و منطبق بر توانایی‌های محلی و بومی را بیشتر از گذشته بروز می‌دهد.
در مذاکرات توافق هسته‌ای ایران در وین، ایران و ایالات متحده از طرف ثالث برای انتقال نظرات خود به یکدیگر استفاده می‌کنند که نه تنها باعث کند شدن روند می‌شود بلکه انعطاف‌پذیر هم نیست.
دختر بشدت گریه می‌کند. همه‌ رنگ و لعاب‌های صورتش قاطی شده است. خانم های پلیس ورقه‌ای در دست دارند و با او صحبت می‌کنند. حرف‌ها را نمی‌شنوم و مایل هم به شنیدنش نیستم. این صحنه‌ها تکراری، تکراری است. ۴٠ سال خبرنگاری هزاران بار نوشته‌ام و می‌دانم موضوع حجاب است و نهایتش دادسرای جرائم اخلاقی!
با افزایش تورم و رکود قیمت ساخت مسکن روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کند و این اتفاق باعث می‌شود تا مردم قدرت خرید خود را از دست بدهند. این موضوع صرفا در مورد بازار غیر دولتی مسکن صدق نمی‌کند، بلکه در مورد مسکن ملی یا نهضت ملی مسکن که دولت متولی آن است را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد.
امروزه حرف و حدیث درباره اینکه در کشور خط فقر چقدر است و طبقه ضعیف و متوسط و اغنیا چه کسانی هستند، یکی از مباحث جامعه‌شناسان و سیاستمداران در کشور شده است و اظهار نظرهای مختلفی در این مورد شده است.